Gå til innhold

O Jul-visp med din glede.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Etter å ha ergret meg over ASOBOS helikopterversjoner,  tok jeg steget over i "The FlyInside Bell206",  og har endelig fått noen timers trening i å håndtere disse roterende vingene.  Skal på ingen måte påstå at jeg er observert i elegante bevegelser,  men jeg klarer faktisk å forflytte meg dit jeg setter meg som mål.  Må også innrømme at det tok noen timer med justeringer av akser og tankegang.  Fremdeles gjenstår det mye trening,  og spesielt landingene er utfordrende,  men du verden så artig det er å innta en helt ny dimensjon i aerodynamikken  😁

 

bll1.jpg

bll2.jpg

bll3.jpg

bll4.jpg

bll5.jpg

bll5B.jpg

bll6.jpg

bll7.jpg

bll8.jpg

bll9.jpg

bll10.jpg

bll11.jpg

bll12.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Grublet litt på hvilken av disse æ skulle velge, og leste en del erfaringer om begge, før æ endte med FlyInside sin. Mest pga at FlyInside har sin egen justerbare FM, mens Cowan bruker ASOBO sin .  Desuten har FlyInside oppgradert modellen hele fire ganger siden den kom ut, og er betraktelig bedre nå, og æ opplever ingen lag . Og FOR en lydkvalitet !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyinside bruker sin egen FM som er langt dårligere enn Asobo sin. Ser på nettet at flere helikopter piloter kaller den søppel. Det er fortsatt lag i kontroll input som gjør at det er forsinkelse i kontroll input (cyclic) som igjen gjør at man overkontrollerer. Blir helt håpløst å kontrollere i hover pluss en rekke andre ting. Prøv helikopter i XP 12 eller DCS, er en helt annen verden der. De oppdateringene som har kommet så langt har kun tatt tak i mer uvesentlige ting. 

Har en forkjærlighet for Bell 206 så hadde vært interessant å testet ut Cowan sin Bell 206 i MSFS. I XP 12 er den ekstremt bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Flyinside bruker sin egen FM som er langt dårligere enn Asobo sin

Vel vel,  hver sin smak ☺️ .  Har jo lest andre meninger om det samme.  Og for min del synes jeg ASOBO sin FM er ubrukelig,  det være seg de fleste default-flyene (  og nå også helikoptere ).  Først når man legger inn diverse mod`s begynner det å ligne noe med NOEN av flyene.  Ellers er det stort sett bare modeller fra 3djeparts-utviklere i min hangar.   Har også flydd helikopter i DCS,  men her mangler jo fornuftige scenery,  så jeg foretrekker å fly i MSFS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden skrev MagTvei:

Har også 206 fra Flyinside, men den (og ikke de andre i MSFS) kommer ikke opp imot Aerofly FS4 som er min sim for helikopter. Har ikke prøvd dem i XP eller DCS.

Ja, av ren nysgjerrighet så har jeg nå kjøpt Cowan sin Bell 206. Skal gjøre en testtur nå for å se hvordan den er. Foreløpig har MSFS et godt stykke igjen før den er på nivå med XP 12 og DCS når det kommer til helikopter. Aerofly har jeg ikke prøvd, men etter hva jeg har hørt skal den være veldig god på helikopter. Kommer tilbake med en rapport når jeg har testet ferdig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp test så vil jeg påstå Cowan er betydelig bedre bortsett fra noen småting. Lyden er et lite hakk bedre i Flyinside samt noen andre småting. Spesielt flymodellen er betydelig bedre i Cowan sin Bell 206. Men, det er fortsatt et stykke igjen til vi er på X-plane 12 nivå med helikoptre så begge blir nok satt i hangaren inntil det skjer noe nytt på helikopter fronten. I mellomtiden bruker jeg XP12 til helikopter flyging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Etter en kjapp test så vil jeg påstå Cowan er betydelig bedre 

Vel,  det hadde vært interessant om du kunne begrunne påstanden om "at Cowan er betydelig bedre".  En rask titt i diverse fora bekrefter at sammenlikningen mellom FlyInside og Cowan Bell 206 er et "hett" tema,  og det er uenighet om hvilken FM som er best,  men flere med "real" erfaring fra heli-flyvning mener faktisk at Cowan sin FM basert på ASOBO, har sine svakheter i forhold til realisme.  Tar gjerne imot konstruktive forslag om hvilken modell man liker best,  men dette trenger ikke utvikle seg til en konkurranse om hvilken sim som er best.  Innlegget handler om et underholdningsprodukt i MSFS,  og jeg tror dette forumet trenger et mangfold av erfaringsnivåer  som kan løfte interessen for flysimulering, enten man er nybegynner eller ekspert  ;)   Godt Nytt År.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Ernst K.Furuhatt:

Vel,  det hadde vært interessant om du kunne begrunne påstanden om "at Cowan er betydelig bedre".  En rask titt i diverse fora bekrefter at sammenlikningen mellom FlyInside og Cowan Bell 206 er et "hett" tema,  og det er uenighet om hvilken FM som er best,  men flere med "real" erfaring fra heli-flyvning mener faktisk at Cowan sin FM basert på ASOBO, har sine svakheter i forhold til realisme.  Tar gjerne imot konstruktive forslag om hvilken modell man liker best,  men dette trenger ikke utvikle seg til en konkurranse om hvilken sim som er best.  Innlegget handler om et underholdningsprodukt i MSFS,  og jeg tror dette forumet trenger et mangfold av erfaringsnivåer  som kan løfte interessen for flysimulering, enten man er nybegynner eller ekspert  ;)   Godt Nytt År.

Begge disse har sine svakheter, er som jeg har sagt at MSFS er ikke klar for prime time riktig enda når det kommer til helikopter. Cowan er langt mer kontrollerbar per dags dato. Jeg testet i går med siste oppdateringer til både Flyinside og Cowan. Foreløpig er det et stykke igjen til XP og DCS nivå. Cowan er også langt dårligere i MSFS enn i XP, men den er mer kontrollerbar i hover. Blant annet krever den left bank i hover for å holde deg over merket, noe du ikke trenger i Flyinside. I Flyinside sin Bell trenger du heller nesten ikke left rudder for å motvirke torque. I hover kan du slipper opp pedalen uten at du mister kontrollen. Det kan du ikke i Cowan uten at maskinen går i spinn. Jeg vet ikke hvor mye du kan om aerodynamikk for helikopter, men å fly helikopter er ganske annerledes enn fixed wing og tar tid å mestre. Er også en god del aerodynamiske prinsipper man må lære seg om man skal beherske helikopter, for det er ganske annerledes enn fly. 

Beklager hvis det jeg skrev tidligere fremsto som kritikk, det var ikke meningen. 

Riktig Godt Nyttår til deg også :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk i like måte 😊, jeg ble ikke fornærmet, bare litt skeptisk til at dette skulle bryte ut i den vanlige krangelen om hvilken sim som er best.  Jeg kan ganske mye om aerodynamikk generelt, men er fersk på helikopter, og kan ikke helt forstå hvorfor det er så vanskelig i MSFS.  Setter pris på dine ekspertutalelser, selv om min flyinteresse begrenser seg til «lettvint underholdning». ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden skrev Ernst K.Furuhatt:

Takk i like måte 😊, jeg ble ikke fornærmet, bare litt skeptisk til at dette skulle bryte ut i den vanlige krangelen om hvilken sim som er best.  Jeg kan ganske mye om aerodynamikk generelt, men er fersk på helikopter, og kan ikke helt forstå hvorfor det er så vanskelig i MSFS.  Setter pris på dine ekspertutalelser, selv om min flyinteresse begrenser seg til «lettvint underholdning». ☺️

Nei, for min del handler det aldri om hvilken sim som er "best". Jeg bruker aktivt 3 simulatorer, hver til sitt bruk. MSFS, XP12 og DCS. Ang. helikopter så er det ingen enkel jobb å få til. XP og DCS har brukt mange år på å komme dit dem er i dag. Har selv interessert meg for helikopter i mange år og har også et par timer på Robinson R22 for mange år siden. Var i utgangspunktet helikopter pilot jeg ville bli en gang i tiden. Helikopter støtte er jo nylig kommet i simmen så jeg tror nok det vil ta enda en god stund til før vi har samme helikopter modell man finner i DCS og XP. Det positive er at utviklerteamet til MSFS er enormt sammenlignet med andre simulatorer, og da går ting adskillig raskere. Helt ærlig så ble jeg selv positivt overrasket over at det ble såpass bra som det ble nå med introduksjon av helikopter. Hadde sett for meg at det skulle bli langt dårligere enn hva det faktisk ble. 

Jeg er mye rart men ingen ekspert. Jeg har dog flysertifikat og har fløyet i over 12 år, men det er mange simulator entusiaster som har samme kunnskapsnivå som meg, og enda høyere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja det er blitt bra utvalg av helikoptere,  men synes fortsatt de er litt "klønete" å håndtere.   Min favoritt er HPG Airbus H145,  som er grei å fly og fullpakket med allskens utstyr .   Men jeg er også fornøyd med FlyInside B206,  som er av den mer enkle farkosten.  Den har fått mange oppgraderinger siden den ble utgitt. 

 

hel1.jpg

hel2.jpg

hel3.jpg

hel4.jpg

hel5.jpg

hel6.jpg

hel7.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...