Gå til innhold

Ny runde med Härjedalsexpressen (JON31/32) ESND - ESSA


Anbefalte innlegg

Etter omsider å ha fått litt mer korrekte repaints, samt en del orthophotos i hus var det tid for en ny tur fra Härjedalen og ned til den svenske hovedstaden og tilbake.

 

Som tidligere nevnt i en annen tråd opererer Jonair ruten fra Sveg til Arlanda med en 9-seters King Air 200 to ganger om dagen på ukedager og en på søndager.

 

904437289_Car_B200_King_Air-2022-05-2513_54_51.png.9c01ac238b9e29cfcdff6c2387cdffc8.png

Klokken er tidlig, og 6.45 SE-MJU står klar for boarding. Såvidt meg bekjenter MJU en tidligere maskin fra Lufttransport. I det virkelige liv har dette flyet bagasjepod, men det har ikke Carenado, så en får klare seg uten. Fullt fly nedover i dag.

1704572424_Car_B200_King_Air-2022-05-2513_56_37.png.6786d569751fd69a85b02c1437c349e1.png

 

1847839174_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_11_51.png.32cceabe2947f3a8d3f77b0478153954.png

Siden Carenado ikke har modellert GPU blir det batteristart. Dette utføres ved at høyre motor startes som vanlig med ignition -> Condition lever: Low Idle -> High Idle. Generator på, sjekker at en har lading -> generator av, så start av venstre motor.

1249465027_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_13_20.png.ef42941d742808507dc1dcd7fbf3c275.png

Takser ut på bane 09 for backtrack for bane 27.

1497622296_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_13_38.png.650525381816c3fcd1dc4307c0a4faee.png

 

300977249_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_14_05.png.3acab0953d7410e45f616da0d44a9746.png

 

827047146_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_15_47.png.589e66d6d882a4ca1430e01816818a23.png

Lined up rwy 27. Sjekklister gjennomgås, tar en kikk bak i kabinen at ingen har tatt seg en spasertur.

124234726_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_17_02.png.c88354b6ba960c8edc2d6f2ebede8d51.png

Løfter snuta ved 95 knuter, aksellererer til 120 knuter, flaps up, så 160 neste før IAS mode slås inn.

1215244786_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_17_34.png.c8a8dd31ea209711eba990ceb7d4b9c2.png

 

Klatrer opp mot 4000 fot langs metropolen Sveg før nesa settes østover direct ELTOK.

135744354_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_19_18.png.882dc17364fe480ad930495c3be6f005.png

Cleared to FL210.

1455908453_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_20_25.png.2b78f2fe03563a2563fbfc011aa2f60e.png

Skau.

1344363346_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_27_16.png.86cd26d81d7cd8bee967a01350761d8b.png

 

1522223158_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_31_08.png.7a5d7b6aa899ee86c477e6ebf5308646.png

 

1359732003_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_47_08.png.cb16f41371936b193c841580230fd973.png

Ved cruise reduseres prop RPM til 1700 og power levers sparkes i askebegeret.

1270669358_Car_B200_King_Air-2022-05-2514_59_28.png.4bb52d35e04497384dddae9a5dbce7c2.png

Passerer ELTOK og påbegynner ELTOK7M som avsluttes med vektorering til ILS for bane 26.

106108055_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_01_44.png.1b21b7722aaab14bb7d8e488937fa48e.png

Passerer Ärna flygbas.

740367705_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_05_13.png.bbe80d76ec23b3c9cb7342f89f437744.png

Arlanda i det fjerne. Her ønsker kaptein Bergseng gjerne å ta over visuelt, men med morgenrushet igang er nok det heller urealistisk.

1524987195_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_06_56.png.10920ae3fc7007ba19f8187d52e6c647.png

 

384160608_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_07_11.png.cc0e4211baaa739a5c1847334c93e997.png

 

988848613_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_13_02.png.d29a166ac3b139b5923668a1071a34a0.png

Etablert ILS bane 26. Gear down, flaps approach slakker av mot 140 knuter grunnet trafikk foran.

787632651_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_14_03.png.1dc564400ffd80c61ae341ef0cf33ae3.png

 

1510711682_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_15_57.png.ff8005e3f7ddebcfd3c351ab71dfcb37.png

Cleared to land.

343435523_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_16_59.png.33f0aabbddc96ea025b60f80f764910b.png

 

1461892885_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_19_43.png.814b962b2d30714523af35a851c6a362.png

Klar av banen setter vi snuta mot Grafair Jet Centre hvor minibussen til terminalen venter.

1414771661_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_22_16.png.700865a85d16156c0b1031abea67911c.png

 

1383049044_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_43_06.png.fad8ec901b67f2ed1a182afda4a370d2.png

Etter en snau time på bakken starter vi opp, tomme for pax (som ofte er realiteten på returen på morgenkvisten). Takser til holdingpoint Y9 for avgang 19R. Immediate right turn foretas så sporty vi klarer.

50702906_Car_B200_King_Air-2022-05-2515_44_14.png.9271126d9e5d537995ed33095c78ab64.png

Så direct Sveg.

916817757_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_15_20.png.bff1c101036f2665af3591822762b1ff.png

FL220 på returen.

1996563796_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_19_43.png.b2871fcfe69fd852c1c35ca00c5a8351.png

På returen blir vi klarert til RNP Rwy 27.

1983090171_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_20_29.png.4023853daec74c815dae00be6238c645.png
Mer skau

1620102862_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_23_08.png.13a9d8797c9d5daefcaccf8e2667fd01.png

Her er det en ting jeg ikke helt forstår. Dette flyet har en GTN750, fra RXP, men default med 530 får det også opp GS på RNP approach. Jeg hadde inntrykk av at eldre fly gjerne ikke var utstyrt for RNP approacher med GS, men da kun med Lnav, men her fikk jeg inn GS klart og problemfritt. Noen som har noen input her?

1418030413_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_26_22.png.5628ddfd46b3c4d489a26b85da7260d5.png

Banen i Sveg er ikke veldig lang og bred, og det er ofte crosswind i dalen her.

1710237527_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_27_34.png.e815a653065521f8a5c9ed1c816b7ccb.png

 

251630543_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_27_47.png.697f0c6bf7a2bf26fc95f2a65b4fafa9.png

 

1958143036_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_29_16.png.ce30e4c055421e08b41f027ab8a4386c.png

 

1605542684_Car_B200_King_Air-2022-05-2516_31_04.png.cb19c35b8e45a149455d3bf15de7b6aa.png

Dett var dett! Takk for titten. Neste blir JON12 og 13 fra Pajala til Luleå som flys av verdens mest sexy King Air. Stej tjuned!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...