Tor-Håkon Bergseng Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Etter omsider å ha fått litt mer korrekte repaints, samt en del orthophotos i hus var det tid for en ny tur fra Härjedalen og ned til den svenske hovedstaden og tilbake. Som tidligere nevnt i en annen tråd opererer Jonair ruten fra Sveg til Arlanda med en 9-seters King Air 200 to ganger om dagen på ukedager og en på søndager. Klokken er tidlig, og 6.45 SE-MJU står klar for boarding. Såvidt meg bekjenter MJU en tidligere maskin fra Lufttransport. I det virkelige liv har dette flyet bagasjepod, men det har ikke Carenado, så en får klare seg uten. Fullt fly nedover i dag. Siden Carenado ikke har modellert GPU blir det batteristart. Dette utføres ved at høyre motor startes som vanlig med ignition -> Condition lever: Low Idle -> High Idle. Generator på, sjekker at en har lading -> generator av, så start av venstre motor. Takser ut på bane 09 for backtrack for bane 27. Lined up rwy 27. Sjekklister gjennomgås, tar en kikk bak i kabinen at ingen har tatt seg en spasertur. Løfter snuta ved 95 knuter, aksellererer til 120 knuter, flaps up, så 160 neste før IAS mode slås inn. Klatrer opp mot 4000 fot langs metropolen Sveg før nesa settes østover direct ELTOK. Cleared to FL210. Skau. Ved cruise reduseres prop RPM til 1700 og power levers sparkes i askebegeret. Passerer ELTOK og påbegynner ELTOK7M som avsluttes med vektorering til ILS for bane 26. Passerer Ärna flygbas. Arlanda i det fjerne. Her ønsker kaptein Bergseng gjerne å ta over visuelt, men med morgenrushet igang er nok det heller urealistisk. Etablert ILS bane 26. Gear down, flaps approach slakker av mot 140 knuter grunnet trafikk foran. Cleared to land. Klar av banen setter vi snuta mot Grafair Jet Centre hvor minibussen til terminalen venter. Etter en snau time på bakken starter vi opp, tomme for pax (som ofte er realiteten på returen på morgenkvisten). Takser til holdingpoint Y9 for avgang 19R. Immediate right turn foretas så sporty vi klarer. Så direct Sveg. FL220 på returen. På returen blir vi klarert til RNP Rwy 27. Mer skau Her er det en ting jeg ikke helt forstår. Dette flyet har en GTN750, fra RXP, men default med 530 får det også opp GS på RNP approach. Jeg hadde inntrykk av at eldre fly gjerne ikke var utstyrt for RNP approacher med GS, men da kun med Lnav, men her fikk jeg inn GS klart og problemfritt. Noen som har noen input her? Banen i Sveg er ikke veldig lang og bred, og det er ofte crosswind i dalen her. Dett var dett! Takk for titten. Neste blir JON12 og 13 fra Pajala til Luleå som flys av verdens mest sexy King Air. Stej tjuned! 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 26. mai 2022 Premium Medlem Del Skrevet 26. mai 2022 Nice...... Flotte bilder 🤪 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Kristensen Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Stilig. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 26. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2022 Verdt å nevne at når Jonair sender King Air'ene sine på vedlikehold så flys Sveg - Arlanda eller Pajala - Luleå ofte med en Citation XL, for 199,- til 599,- en vei 😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birk1 Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Hvilken ortho kilde bruker du i Sverige? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 26. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2022 21 minutter siden skrev Birk1: Hvilken ortho kilde bruker du i Sverige? USA2 og ZL16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.