Tor-Håkon Bergseng Skrevet 5. mai 2022 Del Skrevet 5. mai 2022 Da prøver jeg meg på min første virtuelle trip-report her på foraet siden ca. 2013. Luftfartsnerdene/entusiastene her til lands har uten tvil en stor forkjærlighet for den lille grønne. Våres kjære Widerøe som frakter folk og fe opp og neds langs vår langstrakte kyst i lekre turboprops i vær og uvær. Men også være kjære nærmeste naboer, nemlig svenskene har også en utstrakt bruk av turboprops. Det har som mange sikkert vet vært et virrvarr av virtuelle flyselskaper, Estiske wet leases og annen hummer og kanari på de Svenske innenriksrutene de senere årene, da spesielt anbudsrutene. Skyways, Nextjet, Air Leap, Air Ditt og Air Datt. Nå virker det som det meste har stabilisert seg litt med Amapola som har en hel del "POS"-ruter, samt postflyvningen i Sverige med en flåte Fokker 50-fly. Det finnes dog et lite unntak (to faktisk siden NyxAir fra Estland opererer til Mariehamn fra Stockholm). Det lite kjente flyselskapet Jonair basert i Umeå opererer en flåte bestående av 3 King Air B200, 1 B1900C, en litt mer fancy business jet, et par mindre taxifly, samt noen helikoptre. Jonair opererer 3 POS-ruter til ekstremt eksotiske destinasjoner, som Sveg (fra Stockholm ARN) og Pajala (fra Luleå). Disse rutene baseres på at en skal kunne nå et hvilket som helst fylkessenter i Sverige på 4 timer. De opererer også Umeå - Østersund med B1900C, men det er de to førstnevnte som vekket min fascinasjon, hvorfor? Rutefly med B200 såklart! Etter jeg har brukt noen uker på å sette opp ny pc, XP11, samt lære meg og fly igjen gikk jeg til anskaffelse av den aldrede B200 King Air modellen til Carenado. ARN og EVG finnes som freeware. I mangel på korrekt repaint av Jonair's maskiner brukte jeg en default paint som var ganske lik. Jonair flyr 2 daglige avganger mellom Sveg og Stockholm på ukedager, ingen på lørdag og en på søndag. Disse avgangene er langt opp til dagsturer med en tidlig og en sen avgang. (Beklager også knappene nede til venstre. Disse er standard for det meste fra Carenado, og jeg gadd ikke croppe alle bildene). Klokken er 16.50 en nydelig ettermiddag i metropolen Sveg, og dagens maskin er dratt ut av hangaren og klargjort for ettermiddagsavgangen til Stockholm, Arlanda. Sveg er en utestasjon, så 5 ansatte på skift utfører alt fra vedlikehold til flybevertning. Hele 3 pax denne morgenen, noe som visstnok gjenspeiler mange av avgangene for tiden. Carenado's B200 modell mangler GPU, så det er et mørkt og kjølig fly som står parkert. Etter boarding complete startes høyre motor opp på batteri, condition lever high idle, generator på, sjekker lading, generator av, så klar for start av venstre motor. Dette er visst prosedyren som brukes i det virkelige også for å starte på batteri. Det har visstnok med levetiden og strømforbruken at de skrur generator av før start av den andre motoren. Sjekklister utføres, klareringer mottas, tårnet informeres. Sveg er ukontrollert, noe som er forståelig med 2 daglige avganger. Takeoff blir fra bane 27 med left turn direct ELTOK som er første punktet på STAR inn til ARN. Jeg er ikke superdreven på turboprop enda, så det ble lite bilder under avgang, men roterte på ca 95 knuter, flaps up ved 120, trimmet for 160 og IAS mode før vi vendte nesa mot hovestaden. Vi klatret til FL210 med 160 knuter opp til FL100 og 140 de siste 11000 fotene etter SOP. Jeg har modifisert panelet med GTN 750 fra RealityXP slik at cockpit blir så lik den virkelig SE-MJU som flyr denne ruta. Descent klareres. STAR klareres og vi belager oss på ILS bane 26 denne ettermiddagen. B200 klatrer sakte, så vi tar det igjen på cruise, med hendlene i askebegeret, såvel som under descent som utføres ved "hugging the barberpole", altså powerdescent i 240 knop eller mer. Vi svinger inn mot IAF, farten reduseres til 180 knuter. Ved FAF reduserer jeg farten til 160 for å holde trafikkflyten, gear down, flaps til approach. Touchdown ved ca. 100 knuter. Rolig nedbremsing for komfortens skyld. Runway vacated, cleanup complete og vi tar en venstresving i motsetning til alle andre som lander på 26 denne ettermiddagen. Vi skal nemlig ikke til terminalen eller remote parking. Jonair bruker Grafair Jet Centre på Arlanda til sin handling. Dette er på apron J. Dette vil si at dersom du flyr med Jonair fra ARN får du et oppmøtepunkt ved en rulletrapp i terminalen hvor en mann i gul vest henter deg for så å kjøre rundt hele Arlanda i en minibuss før du slippes inn til flyet uten noen sikkerhetskontroll eller noe slikt. Parkert på sin faste plass uten for VIP-terminalen til Grafair (kan skimtes bak trærne foran snuta til flyet). Pilotene har ca en times pause her før returen (som følger snart). 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 5. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2022 Litt info om ruta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 5. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2022 Her kommer returen til Sveg med flight JON 34. Etter en liten rast i "Pilot Snooze Room" som pilot loungen på Grafair Jet Centre heter lastet vi 5 pax for returen til Sveg. Kaffe ble kokt, kabinen rengjort før minibussen ankommer fra terminalen på ARN. Samme oppstartsprosedyre som tidligere og DCT ESND plottes inn. Avgang på 19R med immediate right turn før vi setter kursen direkte til Sveg og klatrer til en høyde på 20000. Liner opp på bane 19R. Positive rate, gear up, flaps up, commencing right turn. Klatrer som tidligere ut på 160 knuter i IAS mode. Upåklagelig vær denne kvelden. Godt etablert på cruise på FL200. Prop speed 1700 rpm og powerlevers i askebegeret. Får klarering til RNP approach på bane 27 i Sveg. Dette er noe som er nytt for meg siden sist jeg "simmet". Jeg husker RNAV innflyvninger, men at RNP approacher virker å være dominerende flere plasser er absolutt noe nytt for meg. Passert IAF, reduserer farten ned mot 140 knop før understell og flaps. Fantastisk stemning i de svenske skoger. Gear down, flaps approach, og her kom det et lite problem. Jeg klarte ikke få flyet til å følge glidepath på RNP approachen. Dette virket (urealistisk) bra på X-Plane's standard GPS før jeg installerte RealityXP's GTN750. Må forske litt her. Heldigvis klarvær, så vi tok over visuelt. Fully configured. Vref+10. Det blåser konstant 10-15 knop i Härjedalen har jeg innstrykk av. Rolig oppbremsing uten bruk av reverser før vi vender nesa mot terminalen. Vel parkert. Tack for mej! 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 5. mai 2022 Del Skrevet 5. mai 2022 Flott, få på litt Ortho så blir det enda bedre 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.