Gå til innhold

Throttle and brakes


Anbefalte innlegg

Win 11 på plass og MSFS oppdatert. Har gått gjennom og slettet masse i options som jeg ikke bruker, eller som lager krøll med andre kommandoer. Nå har throttlene sluttet å funke (de virket før oppryddingen). Går inn på options og throttle, aksene fungerer når jeg beveger throttle, men altså ikke i simmen. Gir jeg gass ved å bruke musa på throttles, så går de til idle det øyeblikket jeg beveger min Thrustmaster throttle. Bremsene ligger på hver sin bremseakse, men bremser kun på høyre hjul. Sånn var den før update også.

Simmen.... synes enda performance er dårlig og hele dynamikken virker feil. Dette er ikke noe nytt. Den er nesten umulig å trimme straight and level, og føles helt feil ut. En flymaskin har i virkeligheten en viss tyngde og treghet når man beveger kontrollene, i simmen er det en helt annen følelse. Det er alltid vanskelig å bedømme når man ikke har bevegelse som i en ekte simulator, men jeg liker ikke å håndfly MSFS. Den er liksom på vei ett eller annet sted hele tiden.

Men altså, throttle and brakes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart. Litt uklart hva du mener her. Får du opp kontrollene dine i options i simmen? Evt. hva skjer om du setter opp f.eks throttle til aksene? Får du respons der når du da beveger throttle? Evt. har du reverse huket av? FSUIPC eller noe annet som overstyrer? 

Synes performance er imponerende bra med tanke på at jeg har bedre FPS og flyt i MSFS enn jeg har i P3D5.3. Det til tross for at P3D har en grafikk som er omtrent 15 år bakover i tid. Dette med trimming er noe enkelte payware fly har problemer med av uviss grunn, men på default flyene er det null problem hos meg iallfall. Har du forøvrig slått av camera shake? Det utgjorde natt og dag for min del. Ellers er det også verdt å legge inn en del mods til flere av default flyene. Disse løfter dem med mange hakk. Både Bonanza, DA40, Caravan og DA62 har egne mods på flightsim.to som er meget bra. Hos meg vil jeg påstå dem flyr omtrent like bra som A2A flyene og i enkelte situasjoner faktisk bedre, hvis vi trekker fra stall karakteristikker og manglende/svak p-factor i MSFS. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Rart. Litt uklart hva du mener her. Får du opp kontrollene dine i options i simmen? Evt. hva skjer om du setter opp f.eks throttle til aksene? Får du respons der når du da beveger throttle? Evt. har du reverse huket av? FSUIPC eller noe annet som overstyrer? 

Synes performance er imponerende bra med tanke på at jeg har bedre FPS og flyt i MSFS enn jeg har i P3D5.3. Det til tross for at P3D har en grafikk som er omtrent 15 år bakover i tid. Dette med trimming er noe enkelte payware fly har problemer med av uviss grunn, men på default flyene er det null problem hos meg iallfall. Har du forøvrig slått av camera shake? Det utgjorde natt og dag for min del. Ellers er det også verdt å legge inn en del mods til flere av default flyene. Disse løfter dem med mange hakk. Både Bonanza, DA40, Caravan og DA62 har egne mods på flightsim.to som er meget bra. Hos meg vil jeg påstå dem flyr omtrent like bra som A2A flyene og i enkelte situasjoner faktisk bedre, hvis vi trekker fra stall karakteristikker og manglende/svak p-factor i MSFS. 

Jeg ser at det er lett og misforstå «performance». Jeg snakker altså om hvor godt flyene klatrer, hvor høyt de kan fly og hvor fort (eller sakte) de flyr level.

Jeg har ikke FSUIP, og når jeg inne i options så viser sliderne at alt fungerer som det skal. Høyre bremse, venstre bremse, throttle. Reverse thrust har aldri fungert, så den har jeg slettet inputs til. Om jeg tikker av reverse for selve slideren for throttle, så går de i motsatt retning som de skal når jeg beveger throttle, men det endrer ikke noe i simmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo at throttle fungerte før oppryddingen, så et eller annet sted må du ha gjort noe feil? Retningen aksene beveger seg i konfigurasjonsinnstillingene stemmer ikke alltid med det som man tror er riktig.

Endret av MagTvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men jeg har ikke lagt til noen akser, kun tatt bort andre throttle inputs. Retningen på aksene har jeg skiftet uten at det endret på noe. Throttle går til idle det øyeblikket jeg beveger den om de ikke er i idle i simmen. Det er ganske sikkert nok kødd hos meg. Får rote videre med den, men bremsene er noe jeg har vært plaget med hele tiden. Jeg bruker forøvrig en T1600 Thrustmastet throttle med kun en akse, ikke todelt. For de som vurderer denne, unngå den. Den er rett og slett så treg og hakkete at den nesten er ubrukelig. Jeg har oljet, greaset og til slutt bøyd på armene som regulerer tregheten for å få den nesten brukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Aslak Iversen:

Jeg ser at det er lett og misforstå «performance». Jeg snakker altså om hvor godt flyene klatrer, hvor høyt de kan fly og hvor fort (eller sakte) de flyr level.

Jeg har ikke FSUIP, og når jeg inne i options så viser sliderne at alt fungerer som det skal. Høyre bremse, venstre bremse, throttle. Reverse thrust har aldri fungert, så den har jeg slettet inputs til. Om jeg tikker av reverse for selve slideren for throttle, så går de i motsatt retning som de skal når jeg beveger throttle, men det endrer ikke noe i simmen.

Ja, performance har flere betydninger :D Last opp en video hvor du demonstrerer problemet. Høres merkelig ut. 

Ang. kontrollene dine så er det garantert noe som overstyrer kombinert med manglende forståelse for oppsett av kontroller, noe som kan være litt misvisende og kronglete på enkelte ting i MSFS. Er noen få ting som har annen logikk her enn hva du kanskje er vant til fra P3D. Jeg hadde noe tilsvarende problem som deg tidligere da jeg har flere kontroller koblet til. Det var konflikt mellom assignments i "Control Options". Jeg bruker TM Hotas Warthog, TM TPR pedaler og Honeycomb A og B samt Track IR 5 som nå fungerer helt fint i både MSFS, P3D, XP11 og DCS. 

Her hos meg har jeg hatt alt for mye billig plast opp gjennom årene så den tiden er forbi. Nå kjøper jeg kun kvalitet som jeg kan ha i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...