Sauron Skrevet 8. november 2021 Skrevet 8. november 2021 Hei, Noen her som vet om en god metode for å gjøre følgende: La oss si at man har en vegg på et bygg hvor man ønsker å legge panel ala det man finner i virkeligheten. For enkelthets skyld, la oss ta et stående panel hvor veggbordene legges annenhver over under osv. Er det noen god måte i Blender å få lagt et slik "panel" på en hel vegg uten å måtte gjøre dette manuelt. Altså, definere dette som et materiale som kan legges på en hvilken som helst flate? Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 9. november 2021 Premium Medlem Skrevet 9. november 2021 Litt usikker på hva du mener. Hvis du tenker et rent materiale på en enkel geometrisk flate i blender, så lag en textur fra feks et foto. Bruk normal mapping for å få det til å se ut som påbord og underbord i kledningen. Utover det så bruk rgb kanalen i blender for ekstraeffekter. Tenker du å lage enkeltplanker som ren geometri i blender, så er det minst like enkelt. Kopier det ene plankebordet du lagde Shift+D, finn avstanden du vil ha mellom hvert bord og videre trykk Shift+R for å få lik avstand mellom alle bord videre. For å legge på texturen til panelet. Legg texturen på den ene planken og tilpass den riktig i UV layouten. Etter det er gjort så merker du alle de andre panelene i scenen du vil ha samme textur på, og velg den du la texturen på til slutt. Trykk Shift+L og velg copy uv maps. Deretter går du til "material properties", øverst i menyen der er det en nedtrekksmeny (liten nedoverpil) du trykker på og velger "copy material to selected. SÅ får alle de andre samme UV og textur som den du opprinnelig gav texturen og UV til. Aner ikke helt om noe av dette gir svar på det du spurte om. 😆 Men det er iallefall to fremgangsmåter. Siter
Sauron Skrevet 9. november 2021 Forfatter Skrevet 9. november 2021 Mulig du svarte på det men jeg prøver med en ny forklaring: la oss si jeg har en vanlig kube i Blender. På den ene siden av kuben ønsker jeg et 3D mønster hvor èn plank ligger over og under slik som det ville være på en vanlig husvegg. Jeg kan jo enkelt gjøre dette manuelt i blender ved å legge flere bord på siden av hverandre med et mellomrom for så å legge bord over mellomrommene og som er trukket litt ut slik at man får 3D. Det jeg lurer på, er det mulig å drapere/legge dette møsteret på en hvilen som helst flate? La oss si at flaten ikke var en firkant men har en irregulær form. Da blir metoden min tidkrevende da alle bord må tilpasses i høyden og kopieres x antall ganger sideveis. Mao. Er der en enkel metode for å lage et 3D mønster som enkelt kan legges på en hvilken som helst flate? Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 9. november 2021 Skrevet 9. november 2021 Dette har jeg slitt mye med for Leknes. For stående veggbord vil jeg absolutt IKKE anbefale å gjøre det som 3D modell, da MSFS sliter forferdelig med Moiré mønster på så tette vertikale linjer. Det du også sannsynligvis ender opp med dersom du vil ha dybdeinfo på veggen er å bruke en "normal" tekstur som inneholder vinkelinformasjon for hver piksel. Jeg har laget en svært enkel som jeg bruker på freewarebygninger og et Substancemateriale som jeg sannsynligvis bruker på Leknes. Du kan teste denne. Lag et enkelt Blendermateriale, legg til denne som "normal" tekstur og skalér opp UV map. <- 32x32 px norm tekstur for vertikale planker. Mulig den må snus 180 grader. Dette er resultatet ved å bruke full 3D vegg, og det ser enda verre ut i simulatoren: Siter
Sauron Skrevet 10. november 2021 Forfatter Skrevet 10. november 2021 Ok, da bør jeg glemme den metoden...:) Se vedlagte bilde....hvordan ville du/dere gjort det med denne hangaren. Tenker da på veggene? Siter
Kjetil WombiiActual Skrevet 10. november 2021 Skrevet 10. november 2021 Hvis jeg skulle gjort det fort og enkelt: Bruke den 32x32 piksel normal teksturen i forrige post. Jeg kan sende deg denne blendertesten hvis du sender meg en melding på discord: WombiiO_o#9000 Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 10. november 2021 Premium Medlem Skrevet 10. november 2021 Absolutt er normalmapping det desidert enkleste og raskeste måten å gjøre det på. Scale den til å passe veggen, så er det gjort rimelig kjapt. Det som tar tiden er å lage normalmappen og andre texturer, så de ser bra ut i MSFS. Det kan være direkte plagsomt til tider. Skien mainexped bygningen jeg laga med absolutt 3D geometri over hele fjøla var mer et testprosjekt for egne del, og for å se hvordan den funka i simmen. Platene på hovedbygningen funka temmelig bra, og close up, bedre enn normal mapping, da du ser de virkelige effektene av geometrien close up. På den tilhørende trebygningen som er bygget sammen med exped bygget, der liggende bordkledning er brukt, med nesten ingen dybde er det elendig med 3D Geometri, Funka veldig dårlig. Det er stort sett for mye jobb egentlig, og normalmaps er effektivt og en del kjappere. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.