Gå til innhold

FlyWiderøe av Erlend Remmen


Anbefalte innlegg


Forsøkte å se om denne var lagt ut før. Fant ingenting. Håper ikke det er forbudt å legge ut dette her. Jeg synes bare den var DRITRÅ OG det handler om DASH 8 100 som jeg elsker!  

Produktsjon og alt er av Erlend Remmen: https://www.youtube.com/channel/UCjvFsAzzavLvjG2ktgc9eAw 
Jeg har ingenting med denne å gjøre. Bare følte dette var noe folk burde se!  La seg inspirere av!

PS Har har flere andre videoer om luftfart som er veldig stilige!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Dashen er en flott men veldig krevende maskin å fly og operere :) Har flydd både 100-serien og Q400 før hele flybransjen kneblet i fjor. 


Som en som (alltid) bare har vært passasjer, høres det helt fantastisk ut... tross at du opplever dem som krevende.
Kan jeg spørre hva som gjør de mer krevende enn... tja... andre tilsvarende flytyper? Fokker50? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Morten:


Som en som (alltid) bare har vært passasjer, høres det helt fantastisk ut... tross at du opplever dem som krevende.
Kan jeg spørre hva som gjør de mer krevende enn... tja... andre tilsvarende flytyper? Fokker50? 

Dashen er krevende men gøy å fly. Fokker 50 har jeg ikke kjennskap til, men hva jeg har hørt så er systemene enklere blant annet. Dashen er jo turboprop så det er helt annerledes enn å fly en jet. Den krever konstant oppmerksomhet hele tiden og har ikke moderne autopilot i samme grad som en 737. Den har heller ikke autothrust, så motorstyring må du gjøre selv, også når flyet går på autopilot. Propellene må du også styre selv, i enda større grad på 100-serien kontra Q400. For hver endring du gjør i hastighet eller motorsetting så må du også trimme rudder. I tillegg er det en miks av gammel og moderne avionikk og systemer. Da jeg tok Q400 typerating så pleide instruktørene å si at systemene var designet av fulle canadiere. 

Får du f.eks motorkutt under avgang (etter V1) så har flyet innebygget systemer som skal sette propellen i feather. Om dette automatiske systemet feiler så får du det hektisk under avgang. I tillegg må du da gjerne fly en helt annen prosedyre enn SIDen du egentlig skulle fly. Du må også programmere inn autopilot helt annerledes. I selskapet jeg jobbet i var det en egen "Engine failure procedure" for hver flyplass. 

I tillegg så kan det jo også nevnes at Q400 er et ekstremt SOP tungt fly. Mange jet piloter slet veldig med overgang til Q400. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...