Gå til innhold

Frustrerende dev tools


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Det er temmelig frustrerende og lære seg selv toolsa fra ms. Jeg har prøvd en del, fulgt tutorialene som er delt her på forumet på en prikk, likevel fikk jeg ikke åpna prosjektfila. Fikk det til til slutt, etter noe xml editing. Så kommer jeg så langt at jeg legger til polys som exclution, rectangles som terraformere, legger til objekter av forskjellig slag, saver scenery etterhvert. Men når jeg skal builde sceneryet, så er det en drøss med feilmeldinger, og når jeg skal prøve sceneryet i fs, så er bare halvparten av objektene med, og meshet ser ikke ut som da jeg jobba med det i dev mode. Selv om jeg refresha det flere ganger.

Vanvittig tungvint og dårlig devkitt synes jeg. Ikke enkelt å finne ut av, når man ikke vet hva man skal spørre om. De tutorialene sommer ute fungert bare veldig delvis. 😂

Aner ikke hvor jeg skal begynne, men neste gang hiver jeg bare inn objekter og polys og rektangler, saver og builder, og ser om det overhodet blir noe forskjell i simmen.

Noen som kjenner på det samme eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du starter med denne (og følg den forholdsvis nøye) så er mye gjort.

Lag deg for eksempel denne filstrukturen:

..\Prosjekt\ENxx
..\Prosjekt\ENxx\scene
..\Prosjekt\ENxx\scenery

Husk å lagre XML-filen til prosjektet under ..\Prosjekt\ENxx (enxx.xml)

Opprett deretter en Airport med riktig ICAO-kode, og lagre denne XML-filen under ..\Prosjekt\ENxx\scene (airport-enxx.xml)

Opprett så et Polygon - samme hvilken form og fasong, og lagre denne under ..\Prosjekt\ENxx\scene (airport-enxx-poly.xml). Pass på at du ikke bruker samme filnavn som den for Airport.

Dette er grunnlaget for alt jeg har startet med, og jeg var like fersk som deg på SDK når simulatoren ble utgitt. 

Mye som kan bli bedre både med tanke på dokumentasjon og eksempler, og det er også ting som ikke helt henger på greip etter min mening, men forhåpentligvis blir SDK'n oppdatert ved neste anledning.

Har lagt ut prosjektet for ENGK, så kan du  se hvordan filstruktur og slike ting ser ut - og dette prosjektet lar seg kompilere og kjøre uten problemer. Feilmeldingene skal du nok ta med en klype salt inntil videre. 🙂 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden, Robert Hulthin skrev:

Hadde ikke hr Winter en tutorial ?

 

Jo, men den var vel en tutorial for de som har ørlitt peiling. 😅

Jeg har aldri gjort spilldesign/utvikling før. Selv om jeg har gjort mye visualisering og 3d, har jeg aldri gjort det opp mot spill dev. Men det er bare midlertidig. Til jeg får det litt i inn, og skjønner systemet. Men man må ha tid også. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tusen takk Frank. Det tar jeg til etterretning. Det jeg opplevde og jeg lurer på, er om feks polys (som feks i exclusions), rectangles (som feks. i bruk med terraforming), og objekter (simobjekter og andre objekter). Buildes de også i samme fil når man compilerer sceneryet? Som i feks icao-airport. Eller skal det bli flere bgl filer i package folderen? Dvs en for polys, en for mesh osv...

Jeg spør vel dumt, men jeg har aldri gjort det før, så da får det bli sånn. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...