RoadKing Skrevet 25. november 2017 Skrevet 25. november 2017 Ser det er mykje akronymer og forkortelser ute og går i forumet. Fins det ein oversikt over kva dei forskjellige betyr, og i kva forbindelse dei blir brukt? Er heilt fersk på sim så alt dette er nytt for meg og totalt framandord. Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 25. november 2017 Premium Medlem Skrevet 25. november 2017 Da bør du nok komme med de du lurer på ikke godt å være spåmann og vite hva du tenker på Siter
RoadKing Skrevet 25. november 2017 Forfatter Skrevet 25. november 2017 Tenkte dette var ein selfølge for dere å vete Skal poste her etterkvart som eg kjem over desse mystiske orda ;D Siter
RoadKing Skrevet 25. november 2017 Forfatter Skrevet 25. november 2017 Kan begynne her (søk på Google er sjølvsagt utført uten at eg blei klokare): Jeg passerer T/D Siter
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 25. november 2017 Premium Medlem Skrevet 25. november 2017 Heisann RoadKing, tar med T/C da man ofte ser disse to sammen. T/C = Top of Climb. Et kalkulert punkt i flyruten man når marsjhøyde. T/D = Top of Descent. Et kalkulert punkt i flyruten der man begynner nedstigning. Begge verdier er "kalkulert", ofte ved hjelp av Flight Management Computers (FMC) som tar høyde for vind, vekt, last, motorkraft, høyde osv for automatisk kalkulering. Man kan også gjøre dette manuelt, og jeg vil anbefale deg å google begge begreper sammen med flytype for å lære å gjøre dette manuelt da det gir utmerket trening i de tilfeller noe ikke går etter planen Dette er en "svært overforenklet" forklaring på begrepene. Bildet under gir en meget god visuell forklaring på de ulike faser man har for høydejustering når man flyr. Søker du videre på begge begreper har du nok lesestoff til resten av helgen 8) Tillegg 1: Jeg fant forøvrig en veldig bra beskrivelse for hvordan man beregner dette manuelt. https://www.ivao.aero/training/documentation/books/SPP_APC_Top_of_descent.pdf Siter
RoadKing Skrevet 27. november 2017 Forfatter Skrevet 27. november 2017 Takker og bukker! Ser det er mykje meir å tenke over, og å sette seg inn i enn eg var klar over. Men er morro å lære seg dette 8) Pr i dag er det småfly eg trenar med, og fyk då mellom flyplassane på Vestlandet (Bergen, Stord, Karmøy, Førde, Florø, Sandane). De er greie å trene seg på mtp take-off og landing. Hittil har maskina strekt opp ruta til meg, men blir artig å kunne gjere dette manuelt sjølv, samt beregning av last og drivstoff. Siter
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 27. november 2017 Premium Medlem Skrevet 27. november 2017 Ja, det er litt artig å sette seg inn i dette. Vi er jo nerder tross alt. Det er en grunn til at vi bruker nettene til Flightsim og ikke Commander Keen... Min vei inn, var å eksperimentere med PMDGs 737. Jeg la inn ulik vekt, fuel, høyde osv. Målet mitt var å se hvordan ulik vekt og høyde gav ulik performance. Avstanden mellom T/C og T/D er også et forhold som justeres ved høyde/vekt/fuel osv. Går man all-in, kan man eksempelvis bestemme seg for den vekten man ønsker (PAX+Cargo) og bruke verktøy slik som TOPCAT for å beregne optimal performance, både ut fra fuel, men også tid (som også styres av CI (cost index), de-rating av motorer, høyde osv osv). Fagfeltet er stort om man ønsker det. Men start med basic! Tren i en Cessna på å lære hvor man skal begynne nedstigning for å treffe outer marker på en viss høyde, eller når man må starte nedstigning for å krysse et punkt på kartet ved 1500 fot osv. Begynn uten vind, deretter med motvind, sidevind osv. Det er et flust av videoer på Youtube som beskriver både dette og annet. Sitter det grunnleggende, kommer resten av seg selv. Lykke til! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.