Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle forsøke og se hvor fort jeg klarte å fly fra Ørlandet til Bodø med starfightern. Inkludert en full landinsgrunde gikk det på i underkant av 24 minutter fra jeg slapp bremsene til jeg sto stille i Bodø. Det gikk omtrent akkurat 3 min fra jeg begynte å rulle til jeg var på 40000ft og startet supersonisk akselerajon og climb. Det gikk muligens noen glassruter på Brekstad og smellet ble nok hørt godt oppover kysten. Holdt i underkant av 50000ft på det høyeste  og opp mot mach 2 på det raskeste og gjorde en vanlig subsonisk descent på 300 kias. Det er nok noe mer å hente på klokka, speisielt på descent. Fløy uten tiptanker og landet med 800lbs fuel.

 

Hvis noen klarer å fly fortere tar jeg mer enn gjerne utfordringen.  8)

 

Edit: Forbedret nettopp til 20 min og 10 sek fra brakes release til full stopp. Denne gangen fløy jeg rett inn og dristet meg til å spandere litt mer fuel på etterbrenneren som gikk på fullt i totalt 12 minutter. Landet med 600lbs Denne gangen gikk stillstand til 40000ft på 2:24. Utrolig ytelse.

 

Var heldig med været: ENBO 051700Z 0518/0618 09018KT CAVOK

 

starfighter%2B1.jpg?chk=3AE217

 

På bildet: Eskil Amdal og 637 LN-STF

 

PS. Det var utrolig morsomt og anbefales på det varmeste

 

  • Premium Medlem
Skrevet

Moro. Tar utfordringen når vi har tatt siste legg i worldtouren vår ENBR-ENVA. Den er like om hjørnet!  :)

Mener å huske at på 100 årsfeiringa på ørlandet, klatra Eskil Amdahl med f-16 opp til 30000 fot på godt under minutter. Men det var fra en lowpass over stripa på rundt 1000 km/h da. Klatra vertikalt til 30000 fot. Helt rått! Glemmer aldri det synet nei!  ;D

Skrevet

Moro. Tar utfordringen når vi har tatt siste legg i worldtouren vår ENBR-ENVA. Den er like om hjørnet!  :)

Mener å huske at på 100 årsfeiringa på ørlandet, klatra Eskil Amdahl med f-16 opp til 30000 fot på godt under minutter. Men det var fra en lowpass over stripa på rundt 1000 km/h da. Klatra vertikalt til 30000 fot. Helt rått! Glemmer aldri det synet nei!  ;D

 

Herlig! Artig at du tar meg på ordet. Forsøkte en gang til i dag men kom inn et minutt senere enn bestenotering fra i går, som var på 20 minutter og 10sekunder. Det handler om å gjøre det i klarvær, treffe med nedstigningen, kjøre brenneren lengst mulig, kanskje ha litt tailwind og komme seg igjennom lydmuren på mest effektive vis. Fant ut at du blir litt gira av det så å gjøre det rett før sengetid slik jeg gjorde i går er kanskje ikke det lureste :D

 

Low pass med påfølgende vertikal climb er gøy ja. Både starfightern og lightningen har fått seg noen slike lufteturer. En Immelmann eller halvloop etter takeoff er også en personlig favoritt.

 

E

 

Skrevet

Det kan den være. Den har litt mer speed med afterburner, men det spørs om den kan klatre og synke like raskt, for der er starfighteren fortsatt nokså unik. F-22 har høyere thrust to weight ratio, men genererer nok en hel del mer luftmotstand/drag.

 

Bestenotering er nå på 18minutter og 47 sekunder med starfighter(Vi kan runde av til 19 minutter).  Jeg hekta på tiptankene for å få litt mer tid med etterbrenner og muligheten for å gå litt fortere ned til Bodø. Dette kompenserte for at det blir litt dårligere climb og cruisefart med tiptanker (men ikke mye). Det går forsatt an å gå fortere for meg også med litt mer prøving og feiling.

 

Lykke til og fest det gjerne på film. Pass på å gjøre det i god tid før sengetid for man blir gjerne litt gira av det. :D

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...