Gå til innhold

Ørland-Bodø 0:24


Eivin Stensø

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle forsøke og se hvor fort jeg klarte å fly fra Ørlandet til Bodø med starfightern. Inkludert en full landinsgrunde gikk det på i underkant av 24 minutter fra jeg slapp bremsene til jeg sto stille i Bodø. Det gikk omtrent akkurat 3 min fra jeg begynte å rulle til jeg var på 40000ft og startet supersonisk akselerajon og climb. Det gikk muligens noen glassruter på Brekstad og smellet ble nok hørt godt oppover kysten. Holdt i underkant av 50000ft på det høyeste  og opp mot mach 2 på det raskeste og gjorde en vanlig subsonisk descent på 300 kias. Det er nok noe mer å hente på klokka, speisielt på descent. Fløy uten tiptanker og landet med 800lbs fuel.

 

Hvis noen klarer å fly fortere tar jeg mer enn gjerne utfordringen.  8)

 

Edit: Forbedret nettopp til 20 min og 10 sek fra brakes release til full stopp. Denne gangen fløy jeg rett inn og dristet meg til å spandere litt mer fuel på etterbrenneren som gikk på fullt i totalt 12 minutter. Landet med 600lbs Denne gangen gikk stillstand til 40000ft på 2:24. Utrolig ytelse.

 

Var heldig med været: ENBO 051700Z 0518/0618 09018KT CAVOK

 

starfighter%2B1.jpg?chk=3AE217

 

På bildet: Eskil Amdal og 637 LN-STF

 

PS. Det var utrolig morsomt og anbefales på det varmeste

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Moro. Tar utfordringen når vi har tatt siste legg i worldtouren vår ENBR-ENVA. Den er like om hjørnet!  :)

Mener å huske at på 100 årsfeiringa på ørlandet, klatra Eskil Amdahl med f-16 opp til 30000 fot på godt under minutter. Men det var fra en lowpass over stripa på rundt 1000 km/h da. Klatra vertikalt til 30000 fot. Helt rått! Glemmer aldri det synet nei!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro. Tar utfordringen når vi har tatt siste legg i worldtouren vår ENBR-ENVA. Den er like om hjørnet!  :)

Mener å huske at på 100 årsfeiringa på ørlandet, klatra Eskil Amdahl med f-16 opp til 30000 fot på godt under minutter. Men det var fra en lowpass over stripa på rundt 1000 km/h da. Klatra vertikalt til 30000 fot. Helt rått! Glemmer aldri det synet nei!  ;D

 

Herlig! Artig at du tar meg på ordet. Forsøkte en gang til i dag men kom inn et minutt senere enn bestenotering fra i går, som var på 20 minutter og 10sekunder. Det handler om å gjøre det i klarvær, treffe med nedstigningen, kjøre brenneren lengst mulig, kanskje ha litt tailwind og komme seg igjennom lydmuren på mest effektive vis. Fant ut at du blir litt gira av det så å gjøre det rett før sengetid slik jeg gjorde i går er kanskje ikke det lureste :D

 

Low pass med påfølgende vertikal climb er gøy ja. Både starfightern og lightningen har fått seg noen slike lufteturer. En Immelmann eller halvloop etter takeoff er også en personlig favoritt.

 

E

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan den være. Den har litt mer speed med afterburner, men det spørs om den kan klatre og synke like raskt, for der er starfighteren fortsatt nokså unik. F-22 har høyere thrust to weight ratio, men genererer nok en hel del mer luftmotstand/drag.

 

Bestenotering er nå på 18minutter og 47 sekunder med starfighter(Vi kan runde av til 19 minutter).  Jeg hekta på tiptankene for å få litt mer tid med etterbrenner og muligheten for å gå litt fortere ned til Bodø. Dette kompenserte for at det blir litt dårligere climb og cruisefart med tiptanker (men ikke mye). Det går forsatt an å gå fortere for meg også med litt mer prøving og feiling.

 

Lykke til og fest det gjerne på film. Pass på å gjøre det i god tid før sengetid for man blir gjerne litt gira av det. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...