Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

International Standard Atmosphere (ISA) er en modell av atmosfæren her på jorden. Den representerer et slags gjennomsnitt av de atmosfæriske forholdene overalt på jorden, gjennom alle årstider.

 

Enkelt forklart så forutsetter ISA at atmosfæren ved havnivå holder en temperatur på 15 grader celcius og lufttrykk på 1013 hPa. Deretter forutsetter modellen at temperaturen synker med 2 grader celcius for hver 1000 fot man stiger opp fra havnivå.

 

Nedenfor er en framstilling av ISA. Legg merke til at temperaturnedgangen opphører ved ca. 11 kilometers (36 000 fot) høyde. Her begynner det laget av atmosfæren som vi kaller tropopausen.

 

atmtemp.gif

 

ISA brukes som utgangspunkt ved beregning av ytelse (performance) for fly. Det kan for eksempel være påkrevd strekning for avgang og landing, faktisk flygehastighet (TAS), hvor mye drivstoff flyet forbrenner per time osv. I flyets håndbok finner man tabeller og grafer for dette, som tar utgangspunkt i ISA.

 

ISA ligger også til grunne for hvordan alle avgangs- og landingsruter (SIDs, STARs og approacher) for IFR-trafikk er designet. Alle piloter som flyr til eller fra en kontrollert flyplass, vil få det aktuelle lufttrykket for flyplassen fra ATC (tårnet). Det er dette man stiller inn med skruknotten på altimeteret. En kuriositet her er at ingen altimetre i noe fly vil vise korrekt høyde over havnivå, med mindre de faktiske atmosfæriske forholdene tilsvarer ISA. Er atmosfæren kaldere enn ISA så vil altimeteret vise for høy høyde og omvendt. Dersom temperaturen ved en flyplass ligger under ISA, så må man derfor korrigere de angitte minimumshøydene i hver SID/STAR/approach for å overholde minimumskravene. Gjør man ikke det så kan det ende med at man flyr inn i et fjell som er 3000 fot høyt, selv om altimeteret viser at flyet har en høyde på 3500 fot! ISA er altså en ganske "big deal" for alle som flyr IFR 8)

 

Du finner litt mer informasjon på Wikipedia, men vil du vite mer anbefaler jeg å kjøpe en lærebok i meteorologi på PPL-nivå.

 

EDIT: Endret litt i teksten under bildet.

Skrevet

Ja, performance blir påvirket av temperatur og trykk i både FSX og Prepar3D. Jeg er usikker på om luftfuktigheten er simulert også, men i forhold til trykk og temperatur er dens påvirkning på performance liten.

 

Prøv å fly en 737 på 41000ft i normale værforhold, for å så øke lufttemperaturen så mye du greier. Se hva som skjer  ;)

 

 

Skrevet

PMDG 737 er nesten uhyggelig bra simulert. Om jeg tar ut take off performance for en ekte 737 med samme specs som PMDG, så stemmer alt. Derate og hastigheter er spot on. Fuelforbruk likeså.

Det eneste jeg har å sette fingeren på er enroute performance. PMDG sliter med å nå de vanlige høydene en RL 737 flyr på en kort flight. Og det at de simulerer eng anti ice on ved å flytte thrust levers frem. Økningen gjør det nesten umulig å få av hastigheten.

 

De færreste skjønner hvor mye arbeid de har lagt i PMDG produktene.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...