Øyvind Schou Johnslien Skrevet 21. juni 2014 Skrevet 21. juni 2014 Det er jo total stillstand på screenies i sommervarmen for tida, så det må vi prøve å få orden på. Derfor ber jeg dere med på en liten treningstur i Mustangen fra Gmoen til Hamar. Kom jo selvfølgelig ikke på å ta bilder før jeg var underveis, så preflight og takeoff er stusselig dokumentert. Fine skyer og leike seg rundt over søndre del av Mjøsa. Husker ikke hva denne øvelsen heter i farten, drar opp i vertikal og sparker den rundt med sideror. Noen tips? Måtte ta en nærmere titt på fotografen etter en Immelmann. High speed low pass ENHA. Drar rett opp i en halv Cuban Eight og sikter nebbet ned på tårnet. Throttler tilbake til ett par og tjue i Man pressure for å holde pluggene reine mens proppen økes til nærmere 3000 rpm for å bremse ned mens vi setter kursen utover fjorden. Inn over terskelen i snaut 100 og kutter til tomgang mens vi holder tunga så rett som mulig i munnen. Stripa er såpass kort at det ikke er rom for masse hopp og sprett her før full brems. Får stoppet beistet godt innenfor marginene og backtracker tilbake til parking og kjører selvfølgelig full checklist før vi finner oss en kaffekopp. Treningsturen gikk bra den, har nok ikke helt glemt gamle kunster selv om det har blitt lite simulering i det siste. Da håper jeg bildene falt i smak og at flere også slenger ut dokumentering av sine turer i sommervarmen. Hvis noen skulle være i tvil. Prepar3D / A2A WoP3 P-51D Civ Accusim. Både min yndlings sim og yndlings fly. Klarer rett og slett ikke å bli lei denne utrolige modellen. Helt topp. Siter
Thom Veggen Skrevet 21. juni 2014 Skrevet 21. juni 2014 Fin økt og bilder. Har lite å komme med når det gjelder navn på akrobatiske øvelser, men takk for turen. Sent from my iPad using Tapatalk Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 21. juni 2014 Premium Medlem Skrevet 21. juni 2014 Hå hå håååå, bra du tar ansvar Øyvind , så ut som det var en hårnålsving du utførte i begynnelsen av denne flotte reportasjen?! Ikke mye aktivitet i forumet nei, så det gjorde godt å bli ristet våken av disse bevegelsene med denne utpregete råtassen ;D Sommeren tar nok mye av luven fra oss simmere, men helt dødt er det ikke her i gården. Riktignok er det mer laidback-flyvning på meg i noen korte morgenstunder før jobb, men til gjengjeld er det mange artige modeller i dette segmentet også . Blir nok ikke lei A2A sin Cherokee med det første, men likevel er det Just Flight sin Chipmunk som har sørget for underholdningen i det siste . Ikke så gjennomført modell som det A2A utvikler, men slett ikke kjedelig ! Og prisen tatt i betraktning, så er dette et røverkjøp ;D .... og denne klassikeren av et treningsfly er utmerket til å trene hårnålssvinger og lett aerobatik med, før man tar det store steget over til Mustangs og warbirds Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 21. juni 2014 Premium Medlem Skrevet 21. juni 2014 Jeg og Buffalo Thor tok oss en "Rute flight fra Skien til Bergen her er ruten LN- FLIGHTPLAN - IFR LN-2341 OE-DH8D ENSN-ENBR ------------------------------------------------------------------------------------------ ALL WEIGHTS IN KG STD 21.06.2014 16:22:08 ------------------------------------------------------------------------------------------ PREPARED 21.06.2014 16:07:43 LN-2341 Dash8 Q400 ROUTE: DEP: ENSN/SKE ELEV 463 FT CRZ SPD: LRC TTL G/C DIST: 148 NM ARR: ENBR/BGO 35 ELEV 170 FT INIT ALT: FL210 TTL F/P DIST: 158 NM ALT1:ENZV/SVG 29 ELEV 29 FT 86 NM ALT2:ENAL/AES 07 ELEV 69 FT 139 NM ATC RTE: BAKIV Z129 SOROX ------------------------------------------------------------------------------------------ CONFIG DOW PAX CARGO TOTAL ULOAD LIM ZFW TOW LDW STD 18362 78 1456 26243 7881 29257 25668 26243 26243 TAXI OUT 75 ........ 00:15 CLB NM 34 APU 0 ........ --:-- CRS NM 62 ENROUTE 0 ........ 00:37 DSC NM 62 CONT 0 ........ 00:00 RESERVE 0 ........ 00:00 EXTRA 500 ........ 00:39 RELEASE 575 ........ 01:31 --------------------------------------METAR----------------------------------------------- DEP MET ENSN 211450Z 22006KT 160V290 9999 VCSH BKN042 15/05 Q1007 ARR MET ENBR 211520Z 32015KT 9999 FEW030 FEW050TCU 13/04 Q1012 NOSIG RMK WIND 1200FT 33027KT ALT MET ENZV 211520Z 31018KT 9999 FEW030 13/06 Q1012 NOSIG ALT MET ENAL 211520Z 34010KT 300V020 9999 VCSH SCT035TCU SCT047 11/04 Q1014 --------------------------------------FORECAST-------------------------------------------- DEP TAF not available 2014/06/21 15:57 TAF ENBR 211400Z 2115/2215 32018KT 9999 FEW020 BECMG 2120/2122 35008KT BECMG 2209/2211 33018KT 2014/06/21 15:57 TAF ENZV 211400Z 2115/2215 31022KT 9999 FEW030 BECMG 2120/2122 33012KT BECMG 2209/2211 30022KT ALT2 TAF not available --------------------------------------RTE DATA-------------------------------------------- ENSN N59° 11' 6.00'' E09° 34' 0.98'' 0 0 0° ---°/---kt FOB ____500 BAKIV N59° 31' 1.99'' E09° 18' 47.48'' 21 21 323° ---°/---kt FOB ____500 (T/C) NEDOG N59° 39' 13.72'' E08° 32' 10.43'' 25 46 280° 314°/42kt FOB ____500 SOROX N59° 49' 37.78'' E07° 30' 0.00'' 33 79 279° 314°/42kt FOB ____500 (T/D) RUNAR N59° 57' 0.00'' E06° 15' 0.00'' 38 117 276° ---°/---kt FOB ____500 BR994 N59° 58' 59.61'' E05° 58' 46.23'' 8 125 277° ---°/---kt FOB ____500 RUPEX N60° 01' 1.40'' E05° 41' 55.56'' 9 134 277° ---°/---kt FOB ____500 BR993 N60° 02' 44.66'' E05° 27' 22.64'' 7 141 277° ---°/---kt FOB ____500 IDAVA N60° 06' 30.84'' E05° 16' 47.49'' 6 147 290° ---°/---kt FOB ____500 BG04 N60° 13' 12.88'' E05° 14' 33.83'' 7 154 342° ---°/---kt FOB ____500 ENBR35 N60° 16' 57.14'' E05° 13' 18.41'' 4 158 341° ---°/---kt FOB ____500 --------------------------------------RUNWAY DATA----------------------------------------- ICAO/RWY CRS ELEV LEN FREQ VAR ENSN/01 7° 424ft 4646ft 0.000 MHZ 2.1° ENSN/19 187° 463ft 4646ft 0.000 MHZ 2.1° ENBR/17 171° 166ft 9810ft 109.900 MHZ 2.1° ENBR/35 351° 147ft 9810ft 110.500 MHZ 2.1° --------------------------------------FACILITY FREQUENCIES-------------------------------- +++ VERIFY FREQUENCIES BEFORE FLIGHT +++ VERIFY FREQUENCIES BEFORE FLIGHT +++ ENSN AFIS AFIS 119.200 MHZ ENSN APP FARRIS APP 134.050 MHZ ENBR APP RADAR 121.000 MHZ ENBR ARR ARR 125.000 MHZ ENBR ATIS ATIS 125.250 MHZ ENBR DIR DIRECTOR 118.850 MHZ ENBR GND GND 121.900 MHZ ENBR TWR TWR 119.100 MHZ må vel slenge med et par bilder også om ikke manøverne ble fullt så spretne ..hehe Siter
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 21. juni 2014 Premium Medlem Skrevet 21. juni 2014 Den manøveren du nevner er nok en Hammerhead: https://www.google.no/search?q=aerobatic+hammerhead&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ydGlU9fiAcjR4QS07YCQCg&ved=0CDIQsAQ&biw=1366&bih=643 Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 Se her ja. Der var det kommet en rekke svar gitt. Den Chipmunken har jeg kikka på men ikke skaffet meg enda. Ser ut som en morsom modell hvis man ikke har det travelt.. Robert og Thor har også hatt seg en fin tur ser jeg, selv om jeg blir helt svimmel av alle bokstaver og tall først i posten.. He he. Hva slags program er dette fra Robert? Takk Arne.. Hammerhead selvfølgelig. Fikk totalt jernteppe når jeg skulle skrive her i går men husker jo navnet med det samme man ser det.. Typisk. Kjempebra å se at det er liv i flere selv om det er sommer. Fyll på med shots.. Ha en fin søndag. Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 22. juni 2014 Premium Medlem Skrevet 22. juni 2014 Bokstavene og tallene kommer fra EFASS Electronic Flight assistant Bra program bare synd vi kan ikke se hverandre i multiplayer men flyr du hos vatsim/ivao så er du på kartet .. Bra planleggingsprogrogram enkelt grensesnitt..... det var reklamen programmet finner dere her http://froom.de/efass/ Info Thor har rullende server(Hamachi) som putrer og går for de som vil ut på MP tur så bare å hive seg med Er det noen som ikke har Hamachi klienten som vil prøve multiplayer si fra så kan jeg fyre opp en god gammel server for anledningen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.