Stig A. Danielsen Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Skrevet 14. februar 2014 Rå video! Det er slik jeg planlegger å ha kamera montert. Jeg prøver bare å supe til meg mest mulig informasjon før kjøp osv. Slik at jeg ikke ender opp med noe feil. Det står 35Mhz på beskrivelsen til MX-12. Det var derfor jeg lurte, André. Takker igjen for utfyllende svar, Marius. Ganske sikker på jeg forstår det grunnleggende nå ;D Men føler jeg må ha meg en tur på utuben å lære litt mer om aerodynamikk. For den tegningen fra google er gresk for meg Selv om jeg vet hva AoA er. Siter
André S. Klophus Skrevet 14. februar 2014 Skrevet 14. februar 2014 Da er det i såfall en gammel versjon du har sett beskrivelsen på, som ikke har HoTT. Finner ingen radioer på Graupner siden, som ikke har 2.4 GHz nå. Siter
Stig A. Danielsen Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Skrevet 14. februar 2014 Ok. Jeg får høre med butikken bare for å dobbelsjekke Men da ligger nok valget trygt på den MX'n. Ikke vet jeg hvilke merker som er best å forholde seg til..Håper bare at dette ikke er noe "billig plastfølelse" greier. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 14. februar 2014 Skrevet 14. februar 2014 Stig: Hehe, no problem! Jeg skriver kanskje litt mye, men det blir nå litt sånn når jeg er usikker på hvor mye den jeg skriver med kan fra før Men ta deg bare en tur innom tuben når du føler for det. Det er mye bedre enn at jeg skal prøve å forklare det med kun tekst. Men det er en ting jeg kom på i sta. Det å styre et RC-fly når det flyr rett mot en er noe som er utrolig uvant de første gangene. Hvordan gikk dette med helikopter? Hvis du kjenner at dette kanskje er noe du ikke er vant med i det hele tatt, så vil jeg anbefale å få trent litt i en RC-simulator før du flyr. Det hjelper veldig på. Kanskje du finner en radio med USB-utgang slik at du kan bruke den med en simulator på PC'en. Omså bare last ned en RC-app hvis du har en smarttelefon eller et nettbrett. EDIT: Nå er det jo ikke sånn at man absolutt må kunne så mye om aerodynamikk for å lære og styre et RC-fly, men jeg har i hvert fall stor nytte av det. For meg så hjelper det veldig å vite hva det er som foregår aerodynamisk sett under start, landing osv., for det hjelper meg med å kjenne igjen i hvilke situasjoner det eksempelvis er en fare for at flyet skal steile. Hvis jeg f.eks. plutselig får masse tailwind under take-off, så er jeg klar over at det ikke gjør saken noe bedre om jeg gir mer høyderor for å prøve og peke flynesen mer opp. Kanskje man klarer å redde flyet en gang eller to med slik kunnskap. Siter
Stig A. Danielsen Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Skrevet 14. februar 2014 Da er det i såfall en gammel versjon du har sett beskrivelsen på, som ikke har HoTT. Finner ingen radioer på Graupner siden, som ikke har 2.4 GHz nå. Jeg så visst på MX-16 jeg Graupner virker bra de? Jeg spør fordi du som har Futaba gjorde vel også litt research før du kjøpte. Hvor du kanskje så reviews av billigere Futaba's o.l. som ble omtalt som "billig plastikk". Jeg vil bare være sikker på den jeg nå vurderer til 1900kr faktisk er av god nok kvalitet. break Stig: Hehe, no problem! Jeg skriver kanskje litt mye, men det blir nå litt sånn når jeg er usikker på hvor mye den jeg skriver med kan fra før Men ta deg bare en tur innom tuben når du føler for det. Det er mye bedre enn at jeg skal prøve å forklare det med kun tekst. Men det er en ting jeg kom på i sta. Det å styre et RC-fly når det flyr rett mot en er noe som er utrolig uvant de første gangene. Hvordan gikk dette med helikopter? Hvis du kjenner at dette kanskje er noe du ikke er vant med i det hele tatt, så vil jeg anbefale å få trent litt i en RC-simulator før du flyr. Det hjelper veldig på. Kanskje du finner en radio med USB-utgang slik at du kan bruke den med en simulator på PC'en. Omså bare last ned en RC-app hvis du har en smarttelefon eller et nettbrett. EDIT: Nå er det jo ikke sånn at man absolutt må kunne så mye om aerodynamikk for å lære og styre et RC-fly, men jeg har i hvert fall stor nytte av det. For meg så hjelper det veldig å vite hva det er som foregår aerodynamisk sett under start, landing osv., for det hjelper meg med å kjenne igjen i hvilke situasjoner det eksempelvis er en fare for at flyet skal steile. Hvis jeg f.eks. plutselig får masse tailwind under take-off, så er jeg klar over at det ikke gjør saken noe bedre om jeg gir mer høyderor for å prøve og peke flynesen mer opp. Kanskje man klarer å redde flyet en gang eller to med slik kunnskap. Ingen tvil om at det vil hjelpe. Bare ved å teste litt i RC simulator så merker jeg jo det at samme prinsipper gjelder her vel som real flight. Ikke det at jeg har vært i annet enn B737 da, men merker det i forskjell til f.eks A2A C172 traineren. Fant en freeware, Clearview sak, med ett fly. Men håper jeg får sim med flyet også. Jeg har en gammel radio liggende til et lite apache heli. Men det er jo ikke til å finne i all renoveringen her i heimen. Sitter kanskje ikke inne med alle tekniske begrep, men har god tro på at jeg får det i lufta, og forhååpentlighvis trygt ned igjen i én eller to del - Men det skal leses en del og flyet skal bygges nøye og perfekt. Så håper på det beste ;D Har smartphone og nettbrett innkommende vel som en kjekk liten Dremel lodde sak fra klompletten. Nå er det løpende innkjøp fram til sommeren. Kanskje flydyktig i april, men vi får se hva luftfarttilsynet sier Føler dette er verdt mer pengene enn simming. Mtp. hva man sitter igjen med - men det er jo en diskusjon i seg selv det. Det Falcon3D heliet steila noe sykt bakover ved første test. Rolige vindforhold. Enda i buskene med bøyde halestag. Bytta til carbon stag og vinger. samt noen tannhjul som hadde skjært seg. Da jeg skulle fyre det opp utafor her, under veranda tak bare for å se om det var liv i det. Ga litt gass og det fløy opppi taket å knuste i mange deler. . . Dårlig respons mellom throttle og flyet eller forstyrrelser ble konklusjonen. Har et lensmannskontor rett over veien med ein heil haug med antenner pekende denne retning, men ikke vet jeg hehe. Feilen var nok den som holder propellstaga på plass. Den var ikke justert eller feil satt på eller noe. Slik at når jeg da skulle ta av så fikk den ikke nok(bøy)lift på bladene, altså de beveget seg rundt, men ikke opp og ned for å få lift. som sagt, fersk som fy ang. tekniske begrep. Og helis er jeg enda mer grønn på. Uansett så ga jeg meg der. Det var nok litt for avansert for meg. Men nå prøver jeg igjen og slår på stortromma. Denne gang skal det gjøres skikkelig! Siter
André S. Klophus Skrevet 14. februar 2014 Skrevet 14. februar 2014 Graupner skal være bra det. har aldri holdt i en graupner radio, så kan ikke uttale meg om kvalitetsfølelsen. Jeg hadde noen gamle futaba radioer på 35MHz for mange år siden, så "nedgraderte" jeg meg til en Spektrum DX6i, som er enkel og fin og programmere. denne fungerte fint i mange år, men trengte noe mere kanaler i fjor, og vurderte en Spektrum DX8, DX18 eller en Futaba T14SG. Var i Tyskland en tur like etter Futaba radioen kom ut, og fikk kjent på den i forhold til Spektrum sine radioer, og syntes denne da hadde vesentlig mindre billig plastikk følelse enn spektrum hvertfall...(men er bare litt dyrere plastikk følelse fortsatt!) Et annet pluss var at man fikk den til langt hyggeligere pris enn den selges for her...før man fikk igjen den tyske momsen også :-) Men jeg vurderte også fordelen av og kunne kjøpe billige og bra mottakere på feks hobbyking til både futaba og spektrum. Da jeg har litt ymse fly, helikoptere og multikoptere. Siter
Stig A. Danielsen Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Skrevet 15. februar 2014 Godt å høre. Valget faller nok på en rimelig MX. Den så jo ut til å ha alt av godsaker, ferdig programmert og greier. Jeg mener herlighet: - Jeg ser det nok an de kommende år om jeg trenger noe kraftsaker som du selv har skaffet deg. Ifølge selger så trenger jeg 7 servoer på flyet. Trenger jeg da 8kanals radio ? Han henviser til 7 servoer i en artikkel om flyet. Ser MX-12 er 6kanals ??? Motoren jeg har valgt er tilpasset fly størrelse: (1.8–3.2 kg). I den tyske fly manualen så står det at flyet er Ausrüstung ab ca. 3450 g - Vil dette bli et problem? Technische Daten Spannweite ca. 1675 mm Länge ca. 1300 mm Flächeninhalt ca. 37,4 dm² Höhenleitwerksinhalt ca. .8,6 dm² Gesamtflächeninhalt ca. 46 dm² Fluggewicht je nach Ausrüstung ab ca. 3450 g EWD 0-0.5 Grad Schwerpunkt ca. 80 – 85 mm hinter der Nasenleiste Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 15. februar 2014 Premium Medlem Skrevet 15. februar 2014 Ikke no problem med den motoren nei! En slik motor er fin til sportsflyging, men kanskje ikke forvent det store draget ved 3d flyving, dvs slow flying som harrier, hover og øvelser som krever mye motor for å trekke flyet ut av stall konfigurasjoner. Hvis det er et MX acro fly du kjøper, så har jo et slikt fly definitivt potensiale for rå acroflyving! ;D Denne motoren er i så fall helt på kanten da. Ved 3d flyvning bør motoren ha ca 1:1 forhold mellom vekt og antall hestekrefter/(torque for elektro). 8 kanals radio er et must ja. Du aner ikke hvor fort du kan få bruk for flere kanaler! Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 15. februar 2014 Skrevet 15. februar 2014 Ved 3D flyging vil jeg vel si at du bør ha mere motor enn 1:1, siden du ved 1:1 vil akkurat kunne klare å hovre uten noe margin. De fleste har atskillig mere enn som så og aksellerer bra vertikalt. Rundt 1:1 er gjerne det de råeste full-size maskinene har. Hvorvidt man trenger flere kanaler er avhengig av hva/hvordan man ønsker å fly. Jeg har liten interesse av opptrekkbart understell, flaps, lys og hva det måtte være siden jeg stort sett kun flyr akro og klarer meg fint med en 6-kanaler. I utgangspunktet ville jeg anbefalt en enklest mulig mulig modell uten alt for mye stæsj til å begynne med, så får du øke på etterhvert. Om du finner ut at det er noe for deg vil det bli maaange modeller etterhvert Min første modell hadde en servo, og det var sideroret I mange modeller vil du og kunne styre to servoer med en Y-kabel, typisk balanseror. Jeg er enig i at Spektrum har en skikkelig plastfølelse, men det er grei valuta for pengene. Har god erfaring med Graupner, bra kvalitet, men det begynner å bli noen år siden. Generelt er vel de mest brukte merkene idag helt greie på kvalitet, ihvertfall når man ser på hva de koster sammenliknet med "de gode gamle dager". Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 15. februar 2014 Premium Medlem Skrevet 15. februar 2014 Ved 3D flyging vil jeg vel si at du bør ha mere motor enn 1:1, siden du ved 1:1 vil akkurat kunne klare å hovre uten noe margin. De fleste har atskillig mere enn som så og aksellerer bra vertikalt. Rundt 1:1 er gjerne det de råeste full-size maskinene har. Hmm. Meg bekjent er det ikke mange jeg vet om som har no særlig mer hk enn hva flyet veier!? Da har du en vanvittig rå modellmotor i så fall. Jeg har 12 hester i min 35% Yak54 og flyet veier inn på 12,6 kilo. Bruker 27x10 eller 28x8 prop, og drar den ut av hover uten problemer med praktisk talt "unlimited" vertical. De fleste 40%+ modeller veier glatt inn på 16-20 kg og ligger med det samme i hester 150-170cc, ca 16-18hester, noen putter dog inn 200-220 CC motorer og får da 20hk+. Vet ikke om det andre flytyper du tenker på? Regnestykket blir litt annet ved elektro, da man må beregne effekt på motor i KV sett i forhold til batteripakke/antall lipoceller man bruker, og effekten/watt man tør tyne ut av motoren. Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 15. februar 2014 Premium Medlem Skrevet 15. februar 2014 Aahh, en liten kommunikasjonssvikt. Du tenkte torque, antall kg motoren drar! ;D Da er vi enige. Motoren min yter 12hk, men den drar drøye 24kg ved havnivå og ca 21 kg ved 1800 moh med riktig propell. Thats it! Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 15. februar 2014 Skrevet 15. februar 2014 Ja jeg mente trekkkraft ift. vekt. Der spiller jo propell inn, ikke kun hvor mange hester du har. Du kommer ikke langt med 1000 HK heller om propellen er helt feil Siter
Stig A. Danielsen Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Skrevet 15. februar 2014 Syk kraft i lekene deres da Ja, da sprenger jeg budsjettet litt med en 8kanals radio:) Noen bilder fra manualen. Ser robust ut dette flyet ;D Synd ingenting er lesbart for meg. Hele manualen er på tysk.. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 18. februar 2014 Skrevet 18. februar 2014 Stig: Ja, ingen kan si at du ikke går grundig til verks! Men det er nå positivt, synes jeg. Da blir vel sannsynligheten mindre for at man bare tenker "dum leke, jeg gidder ikke mer" etter første krasj, i stedet for å trøkke på videre med de ferske erfaringene i bakhodet ;D Det flyet så rimelig solid ut på bildene, ja. Understellet ser også ut som stødige greier, og det er jo alltids positivt. EDIT: Ja, det med manualer til RC-fly er for så vidt en annet ting... Generelt så er det helt elendige. Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 22. februar 2014 Premium Medlem Skrevet 22. februar 2014 Har bestilt meg denne nå, har hatt samme fly før med litt annet tema, men flyet er råbra og tar null komma null å montere; http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__48429__HobbyKing_MXS_EPP_Light_Plywood_3D_Aerobatic_Plane_1220mm_ARF_.html, med denne motoren; http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=18121. Kan vel virke drøy den motoren, men er det plass er skikkelig power et must i freestyle flyving. ;D 70 AMP ESC, 3S 2200 mah lipo og 13x4,5 ev 13x6 prop skal på. Veier da ut på ca 1,1kg. Skikkelig lim for EPP materiale er anbefalt når man limer slike, da vanlig ca lim har en tendens til å gjøre skjøtene litt "sprøe". Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 11. august 2014 Premium Medlem Skrevet 11. august 2014 Det ble bytting av stormodell på meg i sommer. Denne CARF modellen, en nesten nøyaktig skala kopi av Zivko's Edge 540 v2. Glassfiber komposittmodell, et skue for øyet. For ei dame! ;D Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.