Inge Jenstad Skrevet 29. november 2013 Skrevet 29. november 2013 I alle fall ikke så morsomt for den som er pilot. Blir vel mer som Xbox? www.youtube.com/embed/WC8U5_4lo2c?feature=player_embedded Siter
JanJ Johansen Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 er det feigt å komme fra et land med teknologiske nyvinninger og sult etter olje? -Tja... Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 20. januar 2014 Skrevet 20. januar 2014 For å svare på spørsmålet ditt, Inge, så kommer jo det helt an på hva dronen brukes til. Jeg kan anta at du sikter til bruk av droner i krig og spionasje, som jo er de mest omdiskuterte bruksområdene for tiden. Akkurat det har jeg ikke så mye kunnskap om, men bruken av droner i forbindelse med søk og redning, forskning, kartlegging av rasfarlige områder osv. ser jeg på som positivt, siden det kan hjelpe oss med å spare både ressurser og tid. Siter
Jostein Sveen Skrevet 23. januar 2014 Skrevet 23. januar 2014 Jeg jobber fulltid med "Droner" eller RPAS som det egentlig heter. Jeg skjønner hva du mener Xbox og jeg kan bare svare for meg selv. Vi har måtte utvikle vårt eget fly som passer våre formål. Det vil si at det brukes til forskning av forskjellige slag. Hovedsakelig atmosfæreforskning. Vi kan ta med oss 15-20 kg instrumenter og siden vi flyr via satellittkommunikasjon så er det ingen rekkeviddebegrensning. Kamera er noe vi nesten aldri har med oss, men vi flyr mye på samme måte som IFR flyging. Vi er tre mann som jobber med dette og vi utvikler, bygger og flyr. Samtidig må vi også gjøre alt rundt regelverk og godkjenninger. Derfor er dette på ingen måte som Xbox for oss. Jeg vil ikke ha pulsmåler eller bodtrykksmåler på meg når vi er ute å flyr. Den dyreste konfigurasjonen vi har fløyet har vært på rundt 1mill kroner. Jeg skal love deg at det alltid er ganske høyt spenningsnivå. For min del så ser jeg på den videoen du har linket til som en enormt stor ingeniørbragd. Det er på ingen måte lett å få til det de gjør der. Og det er uansett budsjett og størrelse på selskapene som har utviklet den. Dette er fra en ingeniørs synspunkt og jeg vurderer ikke etikken rundt dette her. Etikken rundt å bruke RPAS i krig er et helt annet tema. Vi bruker som sagt våres til ganske uskyldig forskning For ordens skyld kan jeg nevne at jeg jobber på Andøya Rakettskytefelt og vi gjør mesteparten av flygingene våres fra Andøya flystasjon. Her er et par filmer av våres operasjoner. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 23. januar 2014 Skrevet 23. januar 2014 Det er ikke småtterier dere driver med på Andøya, nei. Det må være tøft å jobbe med slikt. En ting jeg lurer på, Jostein, er hvor mye trening gjennomgår de som skal håndfly RPAS'en (under start og landing) på forhånd? Jeg tenker da hovedsakelig på kursing i aerodynamikk/principles of flight og rein flygetrening bak spakene på mindre fly. Siter
Jostein Sveen Skrevet 24. januar 2014 Skrevet 24. januar 2014 Foreløpig så utfører vi manuell start og landing, men vi holder på å oppgradere til automatisk start og landing. Vi har utstyret for det, det gjenstår bare en del justeringer på parametre. Men selv om vi utfører automatisk start og landing så må vi ha en sikkerhetspilot som kan ta over flyet manuelt så lenge vi er innenfor synsrekkevidde. Den manuelle flygingen består i dag av ca 10-15 sekunder flyging ved start og 1-2 minutter ved landing. Hvis været er bra og alt fungerer som det skal så tar jeg over flyet i starten av downwind legget og utfører et vanlig downwind, base og finale manuelt. Vi kommer da som regel inn på downwing i ca 500ft agl. Vi har ikke satt noen spesielle krav på kompetansen til den som flyr manuelt ennå. Det vil si at det er kun jeg som får fly det manuelt foreløpig. Jeg har vel nå ca 20 år erfaring med modellfly av alle slag. Jeg har også et utgått mikroflysertifikat og selvfølgelig ganske mange timer med fsx Vi kommer nok til å sette ganske strenge krav når vi skal lære opp nye piloter på dette. Det nytter ikke å komme uten flyerfaring for så å starte rett på en slik opplæring. Det er heller ikke nok å kunne holde et modellfly i luften. Jeg vil nesten sammenligne dette med å fly en fjernstyrt cessna. Det er mye energi i disse flyene i fart og det er veldig undermotorisert i forhold til et modellfly. Det nytter ikke å bare gi gass og dra i høyderoret når noe skjer. Man må tenke langt fremover og fly det meget roligt. Du må også kunne estimere hastigheten på flyet ut fra hvordan det oppfører seg. Jeg kan jo ikke ha et halvt øye på hastighetsmåleren under landing. Alt dette må gå på erfaring. Når det gjelder flysikkerhet rundt opplæringen så har vi jo krav fra Luftfarstilsynet. Deres krav går kun på sikkerheten til personer og annet på bakken. Så lenge vi utfører manuell flyging over et sikker område og det ikke er farlig for personell så bryr ikke dem seg om flyet går rett i bakken. Jeg må bare sende dem en liten rapport på hendelsen. Kravene våres vil derfor være mye strengere enn LT sine da vi ikke ønsker de økonomiske konsekvensene en slik hendelse medfører. Nå er dette mitt hjertebarn, så jeg vet ikke om jeg har nerver til å se på første gangen noen andre enn meg flyr dette manuelt Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 24. januar 2014 Skrevet 24. januar 2014 Først og fremst supert at du tar deg tid til å forklare:) Helt enig i det du skriver om kompetanse. Det har vel gått mang et radiostyrt fly i bakken som kunne vært berget dersom "piloten" hadde hatt litt bedre kjennskap til blant annet aerodynamikk ;D Det er vel også god grunn til å være såpass nøye på det som dere er, med den høyere vekten og det lavere power/vekt-forholdet dere har i forhold til vanlige fjernstyrte fly. På skolen hvor jeg går nå så var det faktisk en gruppe UAV-piloter på besøk i en kort periode før jul. De skulle få seg noen flytimer i våre fly for å få en bedre forståelse for hvordan et fly oppfører seg i luften, og det er nok ikke en dum strategi. De tusenlappene er vel brukte penger hvis de gjør at man kan spare seg for et RPAS-havari i hundretusenkronersklassen 8) Siter
Inge Jenstad Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Skrevet 28. januar 2014 Jostein: Var på besøk i Oksebåsen noen ganger sent på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Var ansatt i Norsk Data AS og leverte minimaskiner til rakettskytefeltet. For å klare å ta imot data fra rakettene måtte vi skreddersy et FIFO-buffer (First In First Out) husker jeg. Disse kom i solide "bursts". Kolbjørn Adolfsen var en av sjefene den gang. Tror han eide Andriken Hotell, der vi overnattet. Spennende da det var "skudd" (oppskytninger). Fikk med meg kun et "skudd". Stor stas! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.