Halvdan Hellenes Skrevet 19. juni 2012 Skrevet 19. juni 2012 Avisa skriver styrtet, men får håpe det bare er snakk om en vanlig utelanding. www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Skrevet 19. juni 2012 Leste nå at det var store skader på flymaskinen, men at flygeren heldigvis hadde kommet uskadet fra ulykken. Siter
Geir G Skrevet 19. juni 2012 Skrevet 19. juni 2012 Det kalles også utelanding, men det vet ikke Aftenposten... Om landingsplassen ikke er ideel, kan det fort bli små eller store skader på flyet. Blir litt som å si "Mann falt fra 3000m!" hver gang noen hopper fallskjerm... Siter
Christian Ramberg Skrevet 19. juni 2012 Skrevet 19. juni 2012 jeg vil nå ikke kalle det en landing når flyet har gått ukontrollert i bakken men det er nå AP. hva som egentlig skjedde er det ikke godt å si. bra piloten klarte seg da Siter
Geir G Skrevet 19. juni 2012 Skrevet 19. juni 2012 ... forsøkte å nødlande på et jorde da han oppdaget at han mistet høyde på flyet ... Jordet var ujevnt og flyet slo nedi med den ene vingen, snurret 180 grader og flyet fikk skader både i front, halepartiet og vingene. Altså, en røff utelanding på et dårlig jorde. Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 19. juni 2012 Skrevet 19. juni 2012 Stakkars jorde, blir kalt dårlig bare fordi den ikke hadde laget egnet plass til et seglfly Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 20. juni 2012 Skrevet 20. juni 2012 Det var nå i hvert fall bra med skader på flyet uansett om det var en ute- eller innelanding.. http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=18210653 Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 20. juni 2012 Skrevet 20. juni 2012 Uff, kjedelig! Dette er jo en tung 2-seter, da er det greit å ha litt større jorde å lande på enn med en 1-seter. Men det er ikke alltid man kan velge og vrake i jorder. På den siste linken der står det at piloten fikk problemer med å manøvrere flyet, det er jo uvanlig. Kan tyde på noe teknisk svikt.? Kjedelig at Duo'n er kræka, men bra at piloten overlevde. Skal bli interessant å lese havarirapport når den er klar. Siter
Geir G Skrevet 20. juni 2012 Skrevet 20. juni 2012 Dessverre var det en av de gangene med ground loop og større skader, men det er også risikoen ved utelanding. Jeg vet ikke noe om denne saken spesielt, men media har en tendens til å (ufrivillig?) "finne på" årsaker til flyhendelser. Til en viss grad gjelder dette dessverre også politiet. Kanskje spesielt med seilfly, som ikke har motor og derfor kontinuerlig vil gli mot jorden. Som et appropos: Har tideligere vært i et rutinemessig avhør ang. en seilflyulykke. Halvveis i samtalen med politiet kommer det frem at han tror vi snakker om sjøfly, og ikke seilfly. "Er det forskjell på seilfly og sjøfly da?" Sitat fra Gardermoen seilflyklubb Det viktigste i denne sammenhengen er at piloten fra vår klubb er fysisk uskadet, og blir tatt vare på av kompetent personell. I forbindelse med Svedanor strekkleir, hvor LN-GDD deltok med pilot fra klubben, var det i forbindelse med en utelanding at flyet fikk en grounloop. Dette førte til at halebommen er knekt og det er skader på høyre vinge og hood er knust. Nøyaktige skader på flyet er umulig å si på nåværende tidspunkt, dette vil bli avklart etter at det er besiktiget og det er laget en rapport. Hva og når ting skjer vet vi ikke nå. Politi og Havarikommisjonen er varslet rutinemessig om hendelsen. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 20. juni 2012 Skrevet 20. juni 2012 Kjedelig, men kan skje. Er vel ikke lenge siden det kom tilbake etter reparasjon heller. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.