Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Vi ser stadig mangel på kunnskap om vitale funksjoner i Euroscope blant våre ATCer. Dette er en tråd som skal ta for seg alt fra grunnleggende til mer avanserte funksjoner i dette fantastiske programmet!

 

Vi vil prøve å oppdatere denne tråden på ukentlig basis!

 

Post gjerne spørsmål og kommentarer, men det godt mulig vi rydder tråden en gang i blant for at den skal bli mer oversiktlig.

Skrevet

!Ukens Euroscope tips, uke 10!

 

Bruk av lister -> - COPN, PEL, XCOP og XFL

 

Tekst er under bildene

 

Vi har mange regler for hvor du kan sende trafikk. Disse er definert i LoA, som igjen er bakt inn i Euroscope.

 

Her tar vi et eksempel på en avgang der vi sitter ENOS_CTR med ENGM_APP som underliggende ATC.

 

copx1.jpg

Her ser vi NAX36S som står på bakken på ENGM.

på COPN og PEL ser vi hvordan vi kan forvente å få trafikken sendt over fra APP. APP kan altså klarere til PEMUS og FL210.

 

På XCOP og XFL ser vi hva vi kan klarer til videre når vi har fått flyet. ALtså SOMUB og FL390.

 

copx2.jpg

Her har flyet kommet i luften og er tracket av APP.

Vi ser under DCT at APP faktisk har klarert flyet til PEMUS.

ETN viser at flyet vil entre vårt luftrom 19:39 og forlate det (ETOX) kl 19:58.

copx2-1.jpg

Samme situasjon, bare at vi her ser taggen til flyet.

bakerst på andre linja ser du PEMUS og 210, det er det flyet kan klareres til av APP, som nevnt tidligere.

PEMUS i midten viser at APP faktisk har klarert dit.

 

copx3.jpg

Nå tracker vi flyet - flyet har havna i Sector Exit List.

Eneste som er nytt her er at du kan sjekke/manuelt velge next controller under CJI/Freq.

 

copx3-1.jpg

Her ser vi taggen på flyet, og du ser her at bakerst på linje tre har det endra seg til SOMUB 390, som er det vi kan klarere til.

 

copx4-1.jpg

Her har vi gitt direkterutinga, og du ser midterste på tredje linja at det endrer seg til SOMUB.

 

Skrevet

Benjamin:

 

A: The "A"-check box is used to activate the automatic download of the sector file.

D: The "D"-check box indicates that the sector file has been downloaded.

C: The "C"-check box indicates that you confirmed to replace all occurrences of the sector file with the latest version without further questions.

Skrevet

!Ukens Euroscope tips, uke 11!

 

 

Om RWY/SID/STAR i lister og hvordan de blir oppdatert hos deg og andre

 

 

Når et fly kobler til, så vil du se flyet med avgangsbane/SID eller ankomstbane/STAR - etter hva DU har valg som aktiv rullebane. Så dersom en annen atc har valgt en annen bane, vil han se aktuell SID og bane etter hva han har valg som aktiv bane.

 

DEPARTURES

 

Så her er et scenario: Du sitter Delivery på Gardermoen, med Ground også pålogget.

 

sid1.jpg

 

Du har fått NAX01 som skal ha klarering. Han skal ha 19R og ATLAP6D, det står i listen din fra før, så du gir klareringen og hander over til ground.

 

Men hos ground har flyet kommet opp med 19L i listen, og han gir da i god tro flyet taxi mot 19L.

 

Derfor må delivery, selvom det sto riktig i listen, gå inn å trykke på ATLAP6D i listen manuelt, for å være sikker på at GND får riktig SID.

 

Dette skjer i flightplan når man legger inn:

 

sid2.jpg

 

ATLAP6D/19R ATLAP..... har kommet opp, og dette vil alle sin Euroscope lese og rette opp flyet i listen.

 

 

ARRIVALS

 

Samme kan vi si om Arrivals. Oslo Approach og Director er på, Approach bestemmer ankomstbane og gir flyet beskjed om dette. approach må da manuelt legge inn bane, selv om det står riktig, slik at Director helt sikkert får riktig bane opp i taggen.

 

star2.jpg

 

Som du ser blir Flightplan oppdatert, her med ADOPI1M/19R slik at alle ATC får det opp riktig.

Skrevet

For å presisere noe som kanskje var uklart i ukens tips.

 

Du trenger IKKE å gjøre noe manuelt inne i flightplan, bildene av flightplan var for å vise hvordan ES kommuniserer med andre controllere.

 

Du trenger altså bare klikke på SID eller RWY i liste eller tag for at dette skal havne inn i FP på den måten, og dermed vises på andres ES :)

Skrevet

Derfor må delivery, selvom det sto riktig i listen, gå inn å trykke på ATLAP6D i listen manuelt, for å være sikker på at GND får riktig SID.

 

 

Er det ikke ganske vesentlig å heller kommunisere og være trygg på hvilken bane som er gjeldende og at alle ATC har dette satt korrekt?

 

For all del gode tips og initiativ med denne tråden men å ha større arbeidsmengde heller enn en god kommunikasjon mellom online atc virker dumt.

 

Skrevet

Det er ett problem med dette på Gardermoen - vi har TO rullebaner.

 

Noen vil oppleve å få 19L opp som standard og noen 19R, dette er vi ikke sikker på hvorfor. Derfor MÅ vi gjøre som nevnt over.

 

Også på ankomst bruker vi jo begge banene, så om du syns det er mer arbeidskrevende å velge rullebane i tag/liste, enn å måtte si ifra til f.eks DIR når du sitter APP, for hver ankomst så..

Skrevet

Anders:

Det å sørge for at alle ATC får riktig informasjon i listene, er en effektiv måte å kommunisere på. Det er jo gjennom listene at informasjon om et fly blir overlevert fra en ATC til en annen ATC ved handover. Å bruke en ekstra kanal i teamspeak eller chatte i ES er vel enda mer krevende. NB: Det er ENGM som er utfordringen, som Daniel skriver.

 

Daniel:

Takk for en viktig presisering. Er fremdeles litt forvirret når det gjelder "Active airport/runway selector dialog" (klikk på rullebane ikonet øverst i EuroScope). Er det meningen at alle som logger seg på ES som ATC på en flyplass skal lytte til ATIS og sette inn aktiv rullebane i denne dialogboksen selv? Eller fins det en mekanisme for at f eks TWR setter riktig rullebane i bruk, og alle andre ATC får automatisk oppdatert listen over aktive RWYs?

Skrevet

Det er ingenting som styrer Active Runway i din ES, det må du sette manuelt. Så når du logger på, må du kommunisere med ATC rundt deg for å få satt inn de riktige rullebaner.

 

Ny Euroscope-verjson er ute i closed beta nå, spent på hva den vil bringe :)

Skrevet

!Ukens Euroscope-tips, Uke 12!

 

Enkel visning av FIX, VOR, NDB, Flyplass.

 

Enkelt tips denne uken:

 

for enkelt å vise et FIX eller lignende på skjermen, skriv følgende i kommandolinjen

 

- .ff (f.eks .ff BELGU)

- .fv (f.eks .fv MES)

- .fa (f.eks .fa ENGM)

- .fn (f.eks .fn GRK)

 

Du kan skrive flere punkter etter hverandre på samme linje, separert med mellomrom.

Skrevet

!Ukens Euroscope-tips, Uke 13!

 

AVANSERT RADARMOUS

 

Noe jeg liker godt i Euroscope er avansert radarmous.

Med denne aktiv betyr faktisk frasen "radar contact" noe.

 

Vi må få på plass noen grunnleggende ting her.

Grunnleggende om transponder:

En "mode-C" transponder sender ut to ting:

-SSR koden (squawk)

-Høyde

 

Grunnleggende om radar:

To typer radar

- Primary Surveillance Radar (PSR)

- Secondary Surveillance Radar (SSR)

 

En PSR-Radar, sender ut en radiobølge og lytter etter ekkoet (at bølgen traff noe og returnerer) Den regner ut tiden det tok fra den sendte signalet, til den mottar ekkoet og kan med det plassere et objekt på radaren.

Den vet ingenting mer enn at det bare er et objekt

Du vil få en prikk på radaren, og når prikken beveger seg vil radaren også rekne ut hastighet over bakken.

Derfor vil noen som squawker standby se slik ut:

Primarytarget.jpg

 

En SSR-Radar, sender ut et spørresignal (interrogation signal) på en frekvens (1090mhz) og flyets transponder svarer på en annen frekvens (1030mhz).

Om flyet da har en Mode-C transponder, så svarer transponderen med Squawk-koden og høyde. Radaren bruker samme metode som en PSR radar til å finne ut hvor flyet er - (tid fra spørsmål til svar).

 

Resten av informasjonen som vil bli presentert på skjermen (Callsign, destinasjon osv..) vises fordi squawk koden blir assosiert (eller korrelert om du vil) med en flight plan i systemet.

 

Squawker flyet feil kode, så vil du bare se det transponderen gir deg, altså koden og høyden:

wrongsquawk.jpg

 

 

Så altså - squawker ikke flyet C, eller riktig kode, så vet du faktisk ikke hvem det er, før vedkommende da eventuelt sjekker inn, og du får gitt han riktig kode eller beskjed om squawk charlie.

Akkurat som på ekte ;)

 

 

SÅ - hvordan aktivere avansert radarmodus:

General settings:

generalsettings.jpg

 

Display settings:

displaysettings.jpg

 

Du vil ikke se bakketrafikk med denne modusen, så du må ha et eget vindu for dette som står i Easy ground mode.

 

---

 

Problem med at fly ikke kommer opp med callsign:

Det er noen ganger problemer med å få fly, som er tatt av fra en flyplass utenfor ditt område, korrelert med flightplanen - du har gitt squawk og flyet setter den, men det kommer fortsatt ikke opp full label med callsign og alt annet.

Da må du korrelere manuelt

Trykk på callsign i lista - velg correlate

correlate1.jpg

 

Du kan da trykke på flyet på skjermen, eller skrive callsign i tekstfeltet (.correlate har kommet opp)

correlate2.jpg

 

 

Puh, dette ble et langt tips! Får jo håpe noen gidder å lese :)

 

Lykke til med realistisk og avansert radar-modus :D

Skrevet

Ukens Euroscope-tips - UKE 14&15

 

Ble litt glemt bort i påska og slikt dette! Her kommer en dobbelutgave.

 

 

Militære treningsområder

Vi har noen få som flyr F16 her i norge, noen er godt kjent med millitære prosedyrer og tar gjerne i bruk millitære øvingsområder.

 

Hvor finner man disse, og hvordan tar man frem kartene?

 

Vi har hovedsaklig fire navn på treningsområdene, og de har navn etter hvilken kontrollsentral de ligger under:

OAK (O for Oslo)

SPRUCE (S for Stavanger)

BIRCH (B for Bodø)

TEAK (henger igjen fra gamle Trondheim Kontrollsentral)

 

Så - eksempel: "TIGER01 request to operate OAK 2 Bravo, block FL100 to FL500"

 

Du gir han lov til det, og må da finne frem kartet slik at du ser hvor det er, disse kartene er plassert under ARTCC high boundary:

Mil1.jpg

 

Velg riktig område og trykk OK.

 

her ser du OAK2B aktivert:

Mil2.jpg

 

Så får de bare herje som de vil der inne :grin:

 

 

Neste er et veldig enkelt tips!

 

Vil du skrive til alle på frekvensen, men får ikke bort flyet som er markert? TRYKK ESCAPE ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet

!Ukens Euroscope-tips Uke 16&17!

 

Det blir dobbelttips denne gangen også!

 

FSNavigator data

 

Når du får fremvist en rute i ES, så bruker den AIRAC data fra FSNavigator, slik at du kan se ruten i sin helhet, også utenfor det vi har i den norske sektorfila.

 

Denne er mulig å oppdatere, men oppdatering må kjøpes av Navigraph . Etter den er lastet ned, installer til valgfri plassering og hent airways.txt for å legge den i Euroscope/Datafiles.

 

Gå deretter i ES - trykk Open SCT - Load FSNavigator data.

 

---

.dcenter

 

Fordi et flatt kart ikke kan ha samme "fokusområde" så vil kartet være riktig en plass, mens proporsjonene blir mer og mer feil til lenger vekk du ser fra dette senteret. Ved hjelp av .dcenter funksjonen får du satt senter på en mer riktig posisjon i forhold til hvor du sitter ATC.

 

f.eks .dcenter ENGM

 

Skrevet

Hei Wim,

 

Det korreleringsopplegget er litt ustabilt, i dei fleste tilfeller vil nestemann sjå flyet riktig, men det hender at nestemann også må korrelere.

 

Vi håper denne funksjonen blir bedre i neste ES-versjon. (Det føles som den har våre i beta i årevis, begynner å bli utålmodig!) :)

 

----

 

Gikk litt tom for tema i denne tråden, om det er noko spesielt folk vil ha forklart så gi et pip, så skal vi prøve etter beste evne )

Skrevet

Kan prøve å lage nokon fleire :)

 

 

Non Standard Approaches

 

Som default vises ikkje non-standard og offset approaches i Euroscope. F.eks VOR,NDB og LOC approacher. Desse må du leite opp manuelt, du finn dei under STAR i Display Settings

 

Eksempel:

 

LOC-a på ENOV

 

OffsetApch.jpg

Skrevet

537442_487471927977079_790497171_n.jpg

 

Noen glupinger hos VATSIM Germany har laget en flightstrip-bay til Euroscope. Lastes ned her :)

 

Installasjon:

- Last ned og pakk ut FlightStripBay.dll til en plass du finner den igjen.

- I ES under OTHER SET, klikk på "Plug-ins..."

- Trykk på "Load" og naviger deg fram til der du har lagret .dll-filen.

- I listen over Plugins, marker "FlightStripBay" og flytt "Standard ES radar screen" til listen "Allowed to draw on types" ved å klikke på [<<].

- Klikk Close

 

Bruk:

- Flightstrip-bay'en åpnes og lukkes med kommandoen .fsb i chat-feltet.

- Får å legge til et fly, velg et fly på radaren, klikk og hold inne Add og dra musepilen dit du vil plassere strip'en. Du må slippe musa på en tom plass i bay'en for at flightstrip'en skal plasseres.

- Klikk og dra Sep for å legge inn en separator.

- Høyreklikk på diverse elementer for å endre de.

Skrevet

Tror det bare er å dele .ini-filene hvis man vil dele oppsett :)Her er filen for layouten dere ser på bildet (andre må gjerne endre på koden hvis ønskelig!). Lag en ny fil "Gardermoen Tower.ini" og lim inn koden. Denne skal ligge sammen med de andre .ini-filene i C:\\Users\\BRUKER\\AppData\\Roaming\\FlightStripManager\\Template\\Layouts.

 

Flight Strip Manager snakker delvis med Euroscope slik den er nå. Jeg har ikke fått testet ut alt enda, men noe som i hvertfall funker at man kan velge et fly i ES, høyreklikke i FSB'en og klikke "Add [callsignet] strip" :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...