Gå til innhold

Avinor foreslår nedleggelse av flyplasser


Roar Andre Nicolaisen

Anbefalte innlegg

Roar, jeg anbefaler deg å lese raporten. Den er utrolig intresang lesing.

 

Hva angår hva som skal erstate Dash8 flyene når dem skal groundes er enda et åpent spørsmål. Men faktum idag er at det ikke er vilje hos flyprodusentene å utvikle/produsere et tilsvarende fly. Avinor har sett på aktuelle flyttyper i raporten, og jeg tror vi vil se store endringer. På plasser det det er økonomisk og teknisk fornuftig og utvide banen vil man se at disse blir utvidet til 1199 meter. Dermed kan blant annet ATR fly på disse plassene. På det resternde kortbanennettet har man ikke mange alternativer til flytyper.

 

18 til 20 Seter: Her er det Dornier 228 og Twin otter. Begge to er tenkt komme som en NG med nye motorer og clascocpit.

 

13 til 15 seter: Her er B200 eneste alternativ, og også det eneste med trykkcabin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking DHC 6-400 er i full produksjon den, hadde jo vært morro og få den tilbake da. men den blir vell litt for liten i forhold til passasjerantall.

 

Viking Air har jo type certificate på Dash-7en også, så hvem vet va di finner på, kanskje den dukker opp den også.

Kan jo bli interresangt hvis di hadde fått kjøpt type certificates på DHC8 100/200 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dornier 328 kan jo også vere en grei 30 seters løsning, men den begynner å bli noen år den også og vet ikke hva status er på produksjon og utviklking derifra, er vel dødt der også sikkert.

 

Klarer ikke å se for meg at Twin otter skal bli det nye her vest på, måtte hatt 12-13 avganger per dag med en 19 seter for å ta unna all paxene(Bringeland har ca 78000 i 2009, over 80000 de seneste årene, urealistisk synest jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: kan se for meg at den vil være et bra alternativ i finnmark.

Men til lofoten, vesterålen blir den litt liten, der er neste alle turer fult opp, men hvis man fikk flere avganger så kunne den nokk passet perfekt på di ruten.

DHC-8-100 tar ca 37Pax. og DHC6 tar 19.

 

Men er enig i at det hadde vært kult og se Twin Ottern tilbake i Widerøe farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler egentlig på at Widerøe vil gå tilbake til Twin Otter selv om den har fått trykkabin ++. Widerøe er i dag størst på de kommersielle rutene, og kortbaneflygingene er nok en utdøende sport. I tillegg ville det være en liten drawback med Twin Ottern, mtp plass, støy, comfort og mangelen på cabincrew. Personlig tror jeg Dash 8 kommer til å være i bruk til kortbaneplassene legges ned/slås sammen. Widerøe har vell fått forlenget sin bruk av Dash til 2018, og det er jo noen år til. Samtidig er utbyggingsplanen til Mo i Rana godt i gang, med påfølgende nedleggelse av Mosjøen og Sandnessjøen. Samme gjelder i Lofoten/Vesterålen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan: Er det i Nordland du mener når du snakker om nedleggelse av kortbanenettet? Jeg kan i hvert fall ikke se for meg at det vil skje fra Tromsø og nordover (hvor jeg er mer eller mindre kjent). Fly er det eneste raske alternativet vi har her oppe. Buss til Alta for å ta fly videre tar mange timer fra flere av "utpostene" i Finnmark, så den lokale viljen her nordpå mot et evt. nedleggelsesforslag vil nok være veldig stor.

 

Avinor har forresten nettopp pusset opp terminalen og bygd nytt tårn i Honningsvåg, i tillegg til at det diskuteres hvordan man kan utvide Hammerfest. Så jeg synes nå det ser mer ut som de satser på kortbanenettet her oppe i hvert fall :P

 

Forøvrig så synes jeg det er synd hvis Lofoten blir nedlagt. Er det ikke en del timer kjøretid til Rana fra de ytterste flyplassene, hvis det blir nærmeste flyplass?

 

Ang. flytyper så vil det være en tilbakegang i comfort uansett hvilken flytype som vil trafikkere kortbanenettet i framtiden. Kabinene blir ikke akkurat større i DHC6, DO-228 eller B200, som jeg har hørt nevnt som potensielle arvtagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loften blir ikke lagt ned, men Leknes og Svolvær er i utredningne til Avinor om at det skal legges ned, og bygge en ny felles flyplass sånn ca. midt i.

 

ca d må virkelig bli sånn ca. klarer ikke og se at di 2 store kommunene i lofoten(vestvågøy og vågan) kommer til og bli ening om det, forslaget som avinor nå har lagt fram om gimsøy kommer vestvågøy kommune og blånekte på, siden gimsøy tilhører vågan kommune, så kan bli virkelig interesangt.

 

er selv fra vågan kommune, og kommer fra en liten plass rett atmed gimsøya og kan si det slik at jeg ønsker ikke og ha innflyvingen rett atme sommerhuset, så personlig går jeg for og heller bygge ut leknes, selv om gimsøy egentlig ville vært det beste alternativet. men det er nå min personlige mening, noe jeg tviler på at avinor vil ta til etteretning.

 

 

Kan ikke se for meg at kortbanen nette slik vi kjenner det i dag vil være slik om 50 år, da sitter vi nokk på mange nedlagte flyplasser, dårlige forbindelser i nord og for alt jeg vet så kan det godt hende at Widerøe ikke eksistere eller flyr Boeing eller Airbus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så synes jeg det er synd hvis Lofoten blir nedlagt. Er det ikke en del timer kjøretid til Rana fra de ytterste flyplassene, hvis det blir nærmeste flyplass?

 

Lofoten har idag to flyplasser. Leknes og Svolvær. For disse er det følgende alternativer. Beholde begge to, og utvide Leknes til 1199 meter. Alternativ to er å legge ned begge to, og bygge en ny plass med 2000meter+ banelengde.

 

Nermeste alterntiver til disse to nevnte flyplasser er Skagen og Evenes. Evenes er en stamruteflyplass med fem daglige avganger til Oslo. Skagen er en kortbaneflyplass, som også er foreslått utvidet til 1199 meter. I tillegg har man Andenes i den samme regionen. Brukere av Svolvær har fergefri forbindelse til Evenes via E10 lofast. For å komme seg til Skagen må de ta ei ferge som har en overfartstid på 25 minutter. Så med go planlegging, og ingen uforutsette hendelse på vegen kan man kjøre ifra Svolvær Sentrum til Skagen på knappe 90 minutter. Til Evenes er det ca 10 til 15 min lengre reisetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererer i innlegget mitt til Helgeland og Lofoten/Vesterålen, hvor flyplassene er planlagt nedlagt og en "storflyplass" skal ta trafikken fra kortbanenettet. Mange av kortbaneflyplassene blir oppgradert med nye lys,terminaler utvidelser osv, selv om de er planlagt nedlagt. Dette ser vi flere plasser i Norge. Også i Finnmark er det ønskelig med 1 storflyplass som skal ta over for flere av kortbaneflyplassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan: Mjo, det er jo alltids ønskelig med én stor flyplass slik at man får ned driftskostnadene og skjøvet kostnadsdifferansen over på forbrukerne, men det har nå vært diskutert i mange år uten at noe har skjedd. Jeg tror neppe det blir noe av det. Det er snakk om såpass store avstander og såpass dårlig vær store deler av året. Med mindre staten bygger togskinner til hvert tettsted her oppe, så tviler jeg på at en enkeltflyplass kan bli noen løsning.

 

Hvis Finnmarkingene må reise i en hel dag for å komme seg til tromsø raskest mulig, så kan vi like gjerne kutte all infrastruktur og la Finnmark bli et eget land, slik det virker som noen av stortingspolitikerne vil.

 

EDIT: I det første avsnittet her så snakket jeg om Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte plasser langt finnmarkskysten er det rett og slett ikke mulig å forlenge banen. Og hvis det ikke blir bygget større baner et annet sted, vil det jo ikke kunne fly noen fly til de plassene, av den grunn at Dash8 som WF operere har vel fått en livsforlengelse til 2018(?), og hvis ikke noen arvtaker står klar da, så står man jo der uten flytilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre staten bygger togskinner til hvert tettsted her oppe, så tviler jeg på at en enkeltflyplass kan bli noen løsning.

 

Håper inderlig at dette er en spøk ifra din side? Tog og Norge har jo de siste årene vert en eneste stor katastrofe.. Er mange år siden jeg sluttet å stole på NSB som transporttør. Det heter seg jo at det går altid et tog. Men mer pasend er vel at det står altid et tog :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av flyplassene vil nok eksistere til Dash8 pensjoneres, men da regner jeg med fellesflyplassene er godt planlagt, om ikke påbegynt, også i Finnmark. Infrastrukturen til disse flyplassene fra distriktene vil nok bli utbedret betydelig for å korte ned reisetid. Finnmark er spesielt mtp at hver eneste krik og krok har sin egen flyplass, så det vil nok bli vanskelig og få alle fornøyd der.

 

Håper inderlig at dette er en spøk ifra din side? Tog og Norge har jo de siste årene vert en eneste stor katastrofe.. Er mange år siden jeg sluttet å stole på NSB som transporttør. Det heter seg jo at det går altid et tog. Men mer pasend er vel at det står altid et tog

 

Dette kan jeg skrive under på. Slik som det er i dag, leverer NSB et håpløst og overpriset produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar: Hehe, det skal vel sies at jeg har liten erfaring med tog ettersom jeg har bodd hele livet mitt i Troms og Finnmark. De gangene jeg har tatt tog så har toget vært presist. Men jeg begynner vel og innse at staten ikke gidder og bygge tog til Finnmark, så poenget var bare at hvis de tar vekk flyene også... Så blir det ikke mange glade mennesker igjen her oppe :grin:

 

EDIT:

 

Johan: Vel, vi får se hva folkene med makt finner på. De er på god vei til å legge ned Finnmark allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...