Gå til innhold

Krompen i SAS evakuering i CPH.


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Nå kan det tenkes at flyet ikke trengte å gå i luften før folk følte det dramatisk. Jeg vet ikke om de av dere som synes folk overdramatiserer selv har vært i en ikke-standard situasjon i et fly?

 

Selv var jeg i et fly fra Kjevik til Kastrup for noen år siden hvor hjulene ikke ville opp i brønnen. Det var jo ikke dramatisk i seg selv, men kapteinen annonserte først at de hadde problemer med hjulene og visste ikke om de ville klare å få dem opp, og dersom de klarte det - om de ville klare å få dem ned igjen. Klart vi var nervøse. Ville nok ikke si at det var dramatisk, men inntil utfallet er gitt så bærer det hele preg av å ikke vite sikkert hva som skjer, og man forstår at i verste fall kan det ende i katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall ikke det minste problem med å skjønne at et motorhavari med en motor på nær full guffe som havarerer med et smell under avgang på rullebanen ("i full fart", tett oppunder V1?), påfølgende kraftig oppbremsing, røykutvikling i kabinen og beskjed til alle om å evakuere raskt via skliene oppleves som dramatisk. Tror jeg hadde gått å vært shaky i hvertfall resten av den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser altså fremdeles ikke hvorfor folk har klønet rundt med håndbagasje under evakuering. Nær hver eneste person på noe bilde som er tatt i sakens anledning har en håndveske eller trillekoffert som de trekker rundt på.

 

Så at det kan ha blitt kaotisk kan jeg tro på, det vil bli resultatet når alle skal fort ut med håndbagasjen. Men den påståtte redselen for liv og helse var neppe dominerende, da hadde nok bagasjen blitt liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Halvdan her, slik situasjonen beskrives, oppleves dette naturlig nok dramatisk.

 

Og når man er under slike store psykiske påkjenninger, er det mye rart man kan foreta seg. Bla reaksjoner som å ta med seg baggasje eller andre ting, som fremstår merkelig for oss som ikke har vært tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7983331

Knut Marius Sture var også om bord på flyet som skulle til Gardermoen søndag morgon. Han registrerte ikkje kaos eller panikk, men synst evakueringa gjekk raskt og greitt.

 

– Det er merka meg var at veldig mange passasjerar tok med seg handbagasjen ned naudskliene. Dei kom både med trikkesekkar og ryggsekkar og det kan godt ha skapa litt kø og nesten-kaos inne på flyet, trur Sture.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...