Gå til innhold

KVS Svalbard FSX


Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Andrew. NÅ må du være snill med en gammel mann. Ikke nok med at du har fixa ENSK og Hadselbrua, men nå er det nr før jeg får hjertefeil av dine glimrende utgivelser til FSX. Men det fine med denne er at nå må du også hoste opp KVNord basen på Sortland samt Sortlandsbrua. Man sier jo ikke A uten å si B vet du :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate så moro det er å ta av fra ENSK, og lande på KVS Svalbard :grin:

 

Jeg skjønner ellers hva du mener. Action med flotte navy skip er ikke i Oslofjorden, men ved ENSK, ved Haakonsvern, og i Vestfjorden. Sortland (base for kystvakta) ligger jo bare et steinkast unna ENSK, og jeg kommer til å konvertere Gisundbrua til Sortlandbrua. KV Nord får 3D kaier. Ingen vei utenom (dog ikke basert på ordtak, kun at jeg er navy freak) :wink:

 

kvs3.jpg

 

kvs4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skal det nok ikke være noe stort problem å kippe inn i AiCarriers. Flott :D

 

Flott modell Pasi. Med en kjapp tekstur endring for å endre pennant nummeret til fregattene (F310 - F314), så vil vi kunne ha noen flotte flottiljeformasjoner og fly over i simmen, samt få beskipet Andrews Haakonsvern med litt mer kjente fartøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dette er kun en arbeids textur, har ennå ikke bestemt meg helt hvor stor oppløsning jeg skal gå for og nye texturer vil bli laget fra scratch. Man kunne jo alltids ønsket seg bilder i høyere oppløsning enn det man finner på nett, men det er nok urealistisk. Så akkurat i skrivende stund, så blir det nok ihvetfall dobbelt så høy oppløsning på selve båten. I tillegg vil jeg også konsentrere meg om å få laget helidekket og hangaren i en noe høyere oppløsning da det er områdene sim'eren vil ha nærmest og mest kontakt med.

 

Forsøker å lage den så fps vennelig som overhode mulig, så det er litt fram og tilbake mtp både textur oppløsning men også 3D detaljer. Vi får se hva det blir til....men det er som Andrew sier, det er noe spesielt å endelig kunne fly på/til ( :o ) norske båter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en kan bli fortvilet av "bilder" på nett, da det virker som de fleste webmastere (også i pressen), tror at thumbnails er noe i det hele tatt å bruke, i disse dager med all denne båndbredden. Så det skal alle vite, at søk på nett kun gir søppel, og skal en designer komme noen vei, må han enten ta bildene selv, eller ha kontakt med noen "innenfor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange fine bilder fra Haakonsvern, men ikke av båter (annet enn fra innsiden i hopetall). Det jeg trenger er ikke mye. Et bilde rett bakfra, så både Pasi og jeg kan få til en dør for helikopterhangaren. Tviler på forsvaret protesterer når de ser hva "hemmelig" som her presenteres uansett :smile:

 

Ellers går det greiere med Navy enn med sivilt, da fargene gjerne er det samme :grin:, hvilket gjør ting lettere. Men jeg ville satt stor pris på "Kystvakt W303" fra begge sider. Samtidig skal jeg prøve å få det til i Photoshop, og det er mulig siste løsning blir best, men da kun med sort, uten hvit "skygge" av teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke spille noen rolle. En "inside" hemmelighet fra scenerydesign: De fleste vet ikke hvordan en hangardør på en fregatt ser ut. Who cares?

 

Så det sier du? jeg har sett porten som er på følgende skip i real life: KV Andenes, Senja, Nordkapp og Svalbard, så jeg vet vordan de ser ut. Men ikveld er jeg ikke i kverulerende gjørnet, så jeg lar det gå denne gangen :grin:

 

3D kai og Sortlandsbru!! Nei nå står ikke verden til påske. Er deg snart evig takknemelig Andrew.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar.

 

Jeg har gjort mange "sprell" i AoN. Og der jeg kopierer noe fra ett sted til et annet, reagerer ingen, aldri. Og det forholder jeg meg til :grin:

 

Vi kan ha innsidesnakk, men flertallet ser intet, og som scenerydesigner forholder jeg meg til flertallet hva syn angår. Det gjør min jobb grenseløst enklere. Ellers er jeg stort sett MOT flertallet, another story, later.

 

Men her er det Navy. Så jeg hiver med et bilde av KNM "Bergen" som sluker fuel fra RFA "Olwen". Meg på vakt i styremaskin, men heldigvis var det en dekksluke tilgjenglig. I høyre kant, en Penguin Mk II. Den gamle håpløse typen, ennå avhengig av nitrogen (flaska stod på akterdekket).

 

rfaolwen.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på hangarporten på fregattene og kystvaktskipene er at KV har den karakteristiske gule/svarte faremerkingen som utgjør øverste portledd samt en hvit linje i skipets senterlinje.

Fregattene er plain grå reflective.

 

Synkemine016.jpg

 

Trenger du mer rett aktenfra? Kan være jeg har, men de fleste bildene er tatt fra Lynx'n. Har større oppløsning en det jeg får vist her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det.

Mener jeg har et slikt bilde liggende, men har jo en del, så skal se hva jeg kan finne :)

 

Hangaren ligger sentrert, men porten er strukket litt ut mot babord da hangaren i utgangspunktet var designet for to stk Lynx.

 

DSC_0437.jpg

 

Om du ser bort fra 17mai-feirende linselus, kan kanskje dette begynne å ligne på noe ;)

 

Porten er forøvrig ca i halvåpen stilling noe som er vanlig under helikopteroperasjoner så ved å bruke denne "direkte" samt kanskje slenge inn noe som ligner rødlys i hangar vil det nok kunne se relativt bra ut.

 

Kan se om jeg finner noe med flydekksmannskapet i forkant av porten også )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg allerede så finurlig hijacket tråden til Andrew, så kliner jeg til med en liten oppdatering :grin:

 

Her er noen bilder av KNM F.Nansen slik den er pr idag, fortsatt WIP, bla har jeg ikke kommet så langt opp på båten at rorhuset har fått noe behandling foruten en generisk textur...jobber nedenifra og opp. Bumpmaps, ny paint, div radarer og antenner, noen rekkverk og annet småplukk gjenstår, enjoy:

 

eKNM_FNansen_v2_00132.jpg

 

eKNM_FNansen_v2_00135.jpg

 

eKNM_FNansen_v2_00134.jpg

 

eKNM_FNansen_v2_00133.jpg

 

eKNM_FNansen_v2_00136.jpg

 

eKNM_FNansen_v2_00139.jpg

 

eKNM_FNansen_v2_00141.jpg

 

Og skulle det være noen store graverende feil på modellen, så er tiden for å si ifra nuh!

 

Takk for titten :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkerifeil: F314 er KNM Thor Heyerdahl

Feil 2: Kanonen er feil, ser ut som du har tatt utgangspunkt i en Bofors 57mm, fregattene benytter en OTO Melara Super Rapid 76mm.

 

2-image-02.jpg

 

Ligger en modell her fra sketchup.

 

For texturen på helideck står bokstavene "TH" helt akterut på dekket, på hver sin side av senterlinjen.

 

For de resterende 4 er bokstavene: "FN", "RA", "HI" og "OS".

 

Ellers begynner dette å se meget bra ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, ja den kanonen du så på bildene var kun en middlertidig en som jeg plasserte der for at det ikke skulle være så nakent på dekk he he, det er fikset nå.

 

Takk for sketchup linken, men de er ikke særlig brukendes til gmax eller fs-modellering. Til det inneholder de aaaaaalt for mange polys, ikke noe særlig mtp fps...så jeg snekkret ihop en selv. Den har også kun fått generisk textur intil videre (samme gjelder fordekket også, så ingen grunn til å eksplodere i sinne fordi safety merkingen ikke er helt korrekt heh he)

Nansen_gun.jpg

 

Nansen_helidekk.jpg

 

Ang nummerering, fikk inntrykk av at 310 var feil, jada, skal ikke spekulere på det mer men kun konstatere at jeg surret litt. Er ikke så farlig ennå da jeg såvidt har begynt på paintkittet....hvor første prio var å få mappet alle flater. Det er også noe jeg ennå ikke er ferdig med...dvs både mapping og paint. Men nå har jeg fått full track på alle modellene og nummereringene ihvertfall....man bare stålsett deg for at jeg mest sansynlig kommer til å blingse ett par ganger til :grin:

 

Men, kanskje du kan oppklare dette med nav-lys, det klarer jeg ikke å se på noen bilder, så en liten oppklaring på den fronten (eller noen nærbilder hvis du har mulighet for det...ikke macro he he, holder at jeg ser hvordan de ser ut og hvor de er plassert)

 

Kunne også vært fint med ett nærbilde av ett koøye, forskjellige dører og vinduer...så rett på som mulig :whistle:

 

Og ett siste spm. Har båtene navnet malt på skroget foruten nummereringen og initialene på helidekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du driver og "låner" noen digre gønnere gitt :grin:

 

Synd jeg ikke kan se bildet (er på jobb igjen), men kan du sende meg en AI mdl blir jeg glad :smile:

 

Nav lys:

 

Rød og grønn ytterst på brovingene, normalt. På Fritjof blir det vel a la KV Svalbard.

 

Grønn, Styrbord (høyre) brovinge, skal ikke lyse akterover.

 

Rød, Babord (venstre) brovinge, skal ikke lyse akterover.

 

Akterlanterne, hvit (i aktermast), dog i "menneskehøyde", 270 grader.

 

Topplanterne, hvit (nesten i toppen av masta). Helt i toppen sitter ankerlanterne, men den trenger vi ikke her.

 

Forlanterne, hvit. Vanligvis i toppen av formast, på KV Svalbard på en liten mast litt bak baugen.

 

Navneskilt i mørk teak, med messingbokstaver, vanligvis på brodekk, litt aktenfor bro.

 

Se gmax modellen min ang. Nav lanterner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[size:20pt]Hva?[/size]

 

Sier du at jeg bare skal ta nav lysene fra Svalbard og porte de over til Nansen?

Neimenjammendetvarsomf....da blir det jo ikke noe mer arbeid igjen til meg :mad: :):D :grin:

 

Jauda, vi får se hva det blir til, var nå mest plasseringen og utforming av lysene på broa jeg lurte mest på, skal gå igang med rorhuset snart og da er det kjekt å ha slike detaljer klarert på forhånd.

 

Ang. navneskilt i teak....den hadde vært kjekk å fått ett bilde av som jeg kunne brukt som mal, så snekkrer jeg fort nye til de andre båtene også :)

 

Også en ting til, det hadde vært kjempeflott hvis noen kunne fikset bilder av båten om kvelden, spesielt helidekket slik at jeg ser hvordan belysningen er på natterstid (under op's) slik at jeg slipper å bruke fantasien mtp natt texturene, bare for å få kjeft etterpå fordi det 'ikke ser ut'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grin:

 

Effektene (tilkoplet et polygon på 0.2x0.2m), må du gjerne stjele. Jeg har selv ikke gjort det ennå, men skal rigge BB/STB lanterner så man kun ser de rett forfra og ut til 90 grader, men ikke bakfra. Med andre ord flytte de inn i lanternekassa, og ha et polygon bak. Sender ny gmax fil om litt, så kan du stjele hemmeligheter :smile:.

 

Sjekk ut www.marinetraffic.com. Der finner du høyoppløste shots av KV Svalbard. Regner med du finner våre nye fregatter der også. På et av bildene av Svalbard, ser du navneskiltet. Teaken kan du hente fra CG Texures.

 

Vårt helidekk har 32 grønne LED lys i sirkel. Effekten fx_navgre kan sikkert brukes der. Men en bør ha en måte å slå de på/av, da de kun er påslått ved operasjoner. I tillegg har vi fire hvite lys, som belyser kun landingssonen. De lyskasterne står ikke høyere enn cirka 30cm over helidekket.

 

Om du trenger det, kan jeg godt ta en tur på helidekk en kveld og ta et par shots. Men ikke før vinden kommer seg under 50 knop, takk! (testa i dag, urrrk)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tar ikke disse "feilene" så tungt, men virker som du selv er litt ivrig på å få ting "true to life" (innenfor rimelighetens grenser).

 

Kanonen ser meget bra ut, regnet med sketchup modellen var for heavy, men at den ville gi en god pekepinn for en evt. modell ;)

 

Når det gjelder navlys så er det nesten korrekt slik Andrew forklarer, men disse grå baljene er fritatt fra enkelte regelverk på grunn av sin særegne konstruksjon og formål.

 

De er plassert slik:

 

KNMthorHeyerdahl.jpg

 

Gjelder forøvrig KV Svalbard også Andrew. Nederste lanternen er plassert like over brovinduene, den øvre er plassert på et stag som stikker ut fra "flyvingen" på monkeytoppen.

 

Når det gjelder lysretning på disse, jeg vet ikke hva som er mulig i FSX, men de lyser i allefall:

- Topplanterner 225*

- Sidelanterner fra 0* til 112,5* på sine repsektive sider

- Akterlanterne 135* akterover

 

Lys for helideck er slik:

 

ThorHeyerdahl2.jpg

 

Disse er lysegrønne svake "betalights" (google it) som ikke skal ødelegge nattsynet.

 

Disse er også plassert rundt hangaren: se "47j"

 

Betalyshangar.jpg

 

Den midterste bjelken under "47h" er en gyrostabilisert dings som alltid ligger horisontalt for å gi pilotene ekstra referanse når skipet krenger. Er en slik på Svalbard også.

 

Når det gjelder koøyer på fregatten, så er de ikke-eksisterende. Eneste vinduer er på bro.

 

Selve navnet er ikke malt på men som Andrew sier messingbokstaver på teakplanke bak bro. En dårlig versjon slik:

Messingskilt.jpg

 

Bildene er fra instruksene til en papirmodell av Thor Heyerdahl i skala 1/200. Spesielt modelleringsarbeid, men ser ganske bra ut :P

 

Kan sikkert sende deg noen bilder direkte fra denne instruksen om du trenger det. Har blant annet fine bilder av dekksmerking mv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk..dette hjelper mye. Mja, yessss...det skal riktignok være en ai-modell, men det skader jo ikke å lage det så bra som det går, jeg må nok begrense meg for å ikke gå helt amokk mtp detaljnivå, minner meg selv på at 'dette er bare en ai-modell' he he, men men, whatta hey!

 

Har nå reteksturert kanonen og litt på fordekket:

 

Nansen_gun_2.jpg

 

Skal gå igang med rorhuset imorra, så kanskje det blir en beta av dette i nærmeste framtid men jeg tør ikke å love noe (henviser til Murphy's lov). :grin:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg ikke kan se bildene (Kina type sensur her).

 

Ja jeg regnet med forsvaret hadde et litt annerledes oppsett av helidekket, men grønnfargen er vel internasjonale regler uansett regner jeg med. Det var ikke så lenge siden fristen løp ut, og jeg husker jeg satt der i sprengkulde og byttet 32 lys, fysj...

 

Ellers kommer jeg ikke til å bruke mye tid på lyssone for hver lanterne, men stb/bb syns jeg bør være riktig. Takker for opplysning om den på brotaket, mener jeg faktisk så den på et bilde.

 

Pasi:

 

Takk for mdl :smile:. Sender gmax fil nå straks. Fant en lur løsning for å få cirka rett sone for stb/bb lanterner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier, dette blir nok bra.

Angående detaljer, vet ikke hva Aerosoft sine skipsmodeller ligger på, men jeg hadde god flyt på disse med den gamle pcn ^^

 

Til sim.cfg performance har du følgende data:

 

General characteristics:

 

Displacement: 5,290 tons full loaded

Length: 133,25m

Beam: 16,8m

Draft: 7,6m

Propulsion: combined diesel and gas

Speed: 26+ knots

Range: 4,500nm at 16 knots

Complement: 120, accomodations for 146

 

Sensors: Lockheed Martin AN/SPY-1F 3-D multifunction radar

Reutech RSR 210N air/sea surveillance radar

Sagem Vigy 20 Electro Optical Director

MRS 2000 hull mounted sonar

Captas MK II V1 active/passive towed sonar

2x Raytheon AN/SPG-62 fire-control radar

Armament: 1 x 16-cell Mk41 VLS w/64 x RIM-162 ESSM

8 x Naval Strike Missile SSMs

4 x torpedo tubes for StingRay torpedoes

1 x 76 mm OTO MElara Super Rapid gun

4 x 12,7 mm Browning M2HB HMG

2 x LRAD (Long Range Acoustic Device)

 

Joda Andrew ang lys, men hvorfor gjøre ting internasjonalt når det kan gjøres militært :crazy:

Er vell internasjonalt iht. NATO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel legge til ett par bilder + ett spørsmål. Det gjelder navneplaten....hvor står den? Jeg satte den bare på vilkårlig, som du kan se av bildet. Uheldigvis kræsjet sim'en mens jeg var på foto-op's, sp det ble litt begrenset med bilder akkurat nå.

 

Men, det som er gjort, er en kraftig optimalisering og editering av selve skroget samt rorhuset, nytt helidekk, nytt seperat og høyere oppløsning på textur til helidekk. Ny base til kanon. Masse bømp-mapping og øhh...og en masse småplukk, ligger vel ca + 18 timers arbeid (har mistet telling nå) siden forrige oppdatering, men det er vel kanskje ikke så mye som vises på bildene.

 

KNM_FNansen_v3_00143.jpg

 

KNM_FNansen_v3_00144.jpg

 

KNM_FNansen_v3_00145.jpg

Her er bilde hvor navneplaten skimtes...lurer på størrelse og plassering?

 

KNM_FNansen_v3_00146.jpg

 

KNM_FNansen_v3_00149.jpg

 

KNM_FNansen_v3_00152.jpg

 

KNM_FNansen_v3_00150.jpg

 

KNM_FNansen_v3_00153.jpg

 

Og ett tilleggsspørsmål, hva er disse 'ko-øyene' man ser langsmed skroget, som altså ikke er ko-øyer? Er de innfellt eller er det bare ett omriss som see's i RL?

 

Som du ser av bildene, har jeg bare farget de sort og fellt de inn litt i skroget da jeg trodde det var ko-øyer he he

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...