Christian Berg Skrevet 21. august 2011 Skrevet 21. august 2011 https://www.ippc.no/norway_aip/current/main_no.html Noen som vet om der finnes en slik side som dekker andre land? Tenker mest på england, nedover europa som feks spania osv. christian Siter
Sivert Indergaard Skrevet 21. august 2011 Skrevet 21. august 2011 Airportcharts.info er en side der du bare trykker på et land, og by/flyplass, så velger du kart. Siden er under utvikling og har kun kart til destinasjoner Norwegian flyr til. Siter
Christian Berg Skrevet 21. august 2011 Forfatter Skrevet 21. august 2011 Kjempebra, takk. Så at canary øyene også var med her, helt midt i blinken det jeg lette etter Siter
Christian Berg Skrevet 21. august 2011 Forfatter Skrevet 21. august 2011 takk, kjempe Vist jeg etterhvert vil kjøpe et program der jeg kan hente frem kart til alle flyplasser.....hvilke anbefaler dere da? Jeg bruker vroute premium til og finne rute med, men vil ha et program etterhvert til og finne kart på. Siter
Sivert Indergaard Skrevet 21. august 2011 Skrevet 21. august 2011 Navigraph sin skal visstnok være veldig bra. Siter
Joakim Hagen Skrevet 21. august 2011 Skrevet 21. august 2011 Viktig med nDAC er at du tar backup av kartene om du skal slette eller formatere. For du får de ikke igjen hvis ikke. Altså: Money wasted... Believe me, i know Siter
Sivert Indergaard Skrevet 21. august 2011 Skrevet 21. august 2011 Have you been there and done that Joakim :grin:? Siter
Paulo Fernandes Skrevet 22. august 2011 Skrevet 22. august 2011 Navigraph er IKKE å anbefale. Du må hele tiden betale for å bruke de, og det er noen flyplasser som ikke er dekket engang. Chartsa er heller ikke alltid de nyeste. Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 22. august 2011 Skrevet 22. august 2011 Brukte navigraph en god del før, men så røyk jeg på en smell som Mr Hagen tydligvis har gjort også :grin: Under 2kr for flotte/lett leste kart for en flyplass synest jeg ikke er ille. Om en flyr for foreks VNAS så blir det i tillegg veldig realistisk siden navigraph nDac karta er veldig like med de Norwegian bruker (samme source) Man velger selv hva man legger penger i, personlig liker jeg at alle kart har samme design og man slipper å gjøre seg vant med det forskjellige land sine aip kart. Siter
Even Rognlien Skrevet 22. august 2011 Skrevet 22. august 2011 Jeg har skaffet meg den nDac greia nå. Veldig praktisk og fin å bruke, oversiktlige og fine kart osv, men de er ikke heeelt up to date. Har siste versjon av ENGM-kartene installert nå, men de "nye" SID'ene som kom nå med AIRAC 1108 fra 01L og 19L har de ikke fått med. Mulig de ligger en AIRAC etter når det gjelder kartene? Men nDAC kan anbefales uansett! Takk for tipset om å ta backup, Joakim! Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 22. august 2011 Skrevet 22. august 2011 Mener å huske at det var ca 3 måneder mellom oppdateringene. Siter
Christian Berg Skrevet 23. august 2011 Forfatter Skrevet 23. august 2011 Hei, jeg er veldig fersk med dette, men lurer på en ting, jeg ønsker fly fra gardermoen, til tromsø, som trening (pmdg ngx 737-800). Jeg bruker vroute og https://www.ippc.no/norway_aip/current/main_no.html Jeg fikk da route: ENGM-NUVSA-ADUSO-MIRVU-RBU-MERAK-NUTKO-PODUB-EVD-ANDOR-SJA-ENTC SID ut fra ENGM = NUVSA6B med tranfer alt på 7000 fot STAR inn til ENTC = SJA7M Så kjem spørsmålet, skal jeg ikke ALLTID legge til 1000 fot på høyden til transfer i approuch enden av flight? Takk for svar. Siter
Christian Berg Skrevet 25. august 2011 Forfatter Skrevet 25. august 2011 ok, men hva mener du med ODD FL? Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 25. august 2011 Premium Medlem Skrevet 25. august 2011 ODD=oddetall dvs.1,3,5,osv. PAR=partall dvs,2,4,6,osv. Så ODD FL vil si att du ligger i f.eks 35000 fots høyde Siter
Christian Berg Skrevet 27. august 2011 Forfatter Skrevet 27. august 2011 Uffda, den burde jeg tatt, men tenkte ikke slik, takk. Ante ikke at det fantes slike regler. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 27. august 2011 Skrevet 27. august 2011 Der finnes regler for ALT Her finner du diverse sider for ulike land, deriblant AIP. Skal du gjøre det billigst mulig kan du like gjerne bruke AIP, siden AIP er likt oppbygget for ALLE land, og siden alle innflygingskart er basert på AIP. Imidlertid vil du ikke få selskapenes egne restriksjoner i AIP (som f.eks. krav til sikt). Har du som mål å gjøre ting så virkelig som mulig så vet jeg ikke om noen som bruker AIP til virkelig (instrument)flyging; men det mulig at det også finnes! Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 27. august 2011 Skrevet 27. august 2011 Det du KAN gjøre er å høre om NAK Shop (nå Pilotbutikken) i Oslo har noe kart liggende inne. Jeg og Kim kjøpte noen gamle Jeppesenkart der en gang og har de fortsatt. Artig å bruke de kartene SAS brukte før. Layouten er identisk men SAS sine egne restriksjoner kommer ikke med på general Jeppesen plates da. F.eks Kirkenes, Alta, Banak er typiske plasser der jeg husker det var restriksjoner, sikkert på masse andre plasser også. Komplette kart for hele Norden ble kjøpt for 900 kr i okseskinnperm og er jo litt artige å ha med når man "ferdes i flymiljøet" må jo sies : ) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.