Gå til innhold

EHAM/ENGM DY905 DELIVERY FLIGHT


Anbefalte innlegg

Delivery flight med PMDG 737 NGX / 737-800 fra Amsterdam EHAM til Oslo Lufthavn Gardermoen ENGM.

 

 

TOW: 70.1 T

PAX: 174/174

CARGO: 5500 KG

FUEL: 8100 KG

 

Routing: EHAM ANDIK SID UN873 JUIST UN873 TUSKA N873 VES P602 AMSEV UP602 PIPEX UM609 RIPAM STAR ENGM

 

Take off RW EHAM: 27, no intersection

Landing RW ENGM: 19R

 

ENGINE SETTING: 22K Derate, TAss: 30 degrees C. CLB1 + CLB after 5000 feet

 

Block time: 1:50

Trip time: 1:35

Delayed: 0:15

 

Remark Delivery flight

 

 

 

fsscr000.jpg

Her starter moroa| Fyrer opp motor 1. Nr 2 har stabilisert seg pa 23% N1 og viser normale verdier. IRS1 og 2 er alignet, noe som tar ca 10 minutter. Ellers er FMC satt med dagens verdier. Cockpit preperation og pre start checklist er ogsa gjennomfort.

 

 

fsscr001.jpg

Denne taxer særdeles pent. Ikke det at jeg noen gang har taxet en NG men dere får prøve å skjønne hva jeg frem til : ))) Opp til 30% på thrust i 5-6 sekunder og så ned igjen er nok til å få denne fuglen til å begynne å trippe vakkert bortover betongen på tarmac. Den karakteristiske klagelyden fra motorene er også der ved rundt 30% hørt fra cockpit, fantastisk brae lyder generelt. Take off fra 27. Kurs er forsøkt satt, men har sklidd litt ut her ser jeg på noen grader.

 

 

fsscr003.jpg

Klatrer ut og starter høyresving. Det flys manuelt og knotes mest og flys minst. Konser mest om å holde climb out speed på ca 170 knop oppover de første hundre fotene før jeg egentlig starter på noe sving. LNAV og CMD aktiveres etter 1000 fot. LVL CHG og N1 presses deretter. A/T er aktivert før take off. Ny MCP speed settes ikke i MCP som gjeldende når jeg aktiverer men får A-warning (low speed) i MCP vindu og 155 står fortsatt og blnker (som var V2 speed og satt i MCP prior to take off). Noen som vet om jeg har gjort noe galt her siden jeg ikke fikk aktuell speed i MCP vindu ved aktivering av N1 og LVL CHG?

 

 

 

fsscr005.jpg

TAI ON ABOVE 10 DEGREES: Melding i scratchpad er den som kommer i real om pilotene glemmer TAI på over 10 grader C. Fantastisk artig at de tar med slike detaljer, sett mange gang i real.

 

 

 

fsscr008.jpg

Gir opp CLB1 med vekt på 70 tonn og sletter hele CLB`reduction.

 

 

 

fsscr011.jpg

Etter ca 130 NM er vi på FL370. Noe treg klatring. Usikker på om dette er bra/dårlig/riktig performance. Reagerte ikke spesielt på det. Faktisk anser jeg det som realistisk at den er litt treg i vendinga. Har vært et vanlig problem at flyene klatrer alt for godt, bremser for godt, svinger for krapt etc.

 

 

 

fsscr015.jpg

Forlater koselige FL370 for 140 og deretter 6000 og så 4000 som minimum ved siste WP.

 

 

 

fsscr018.jpg

Gav opp VNAV på slutten. Var litt kranglete med en del frem og tilbake. Litt restrictions på noen punkter som dro speed tilbake til 260 for deretter å demande 306 og så litt tilbake igjen. Snakket med SAS-crewet som fløy meg oppover fra OSlo her om dagen om akkurat dette. NG`en kan være litt tullete på VNAV og preditcions i real av og til også, slik at mange etter det jeg hører, faller for fristelsen å heller bruke LVL CHG der det går an. Jeg gikk over til LVL CHG og satt speed 260 before FL100 og 250 etter. Var litt tilbake til VNAV/LNAV før jeg på base gikk over til LVL CHG Og HDG SEL som jo er en litt mer direkte måte å fly på.

 

Ta%252520inn%252520hele%252520skjermen%25252007.08.2011%252520004930.jpg

Sjekker 19R kart for Gardermoen. Mulig det var 19L som var i bruk. Fulgte FS TWR og fikk right. Anyway. Manglet to punkter i min STAR.

 

 

 

fsscr019.jpg

Her sliter jeg litt igjen med å forstå STAR`en som ligger inne. Fører meg på en 20 graders intersection på 195 radialen til GSW (runway ext ctr line). Dersom jeg følger denne kommer jeg ikke langs med llz men på skrå inn. Setter heller selv en litt bråere sving inn mot LLZ før jeg entrer den med ca 10 graders ofset.

 

 

 

fsscr021.jpg

Slik at jeg kommer til dette punktet hvor jeg mykt intersepter LLZ og tar samtidig G/S (noe flaks at den var på 4000 her, ELRAT har 6500 som MIN ALT iflg ILS 19R kart for ENGM). NB: Etterpå ser jeg at GM903 og IPGIS ikke lå inne på LEGS. Kunne ha sjekket dette før jeg starta og unngått å måtte korrigere hurtig med HDG SEL og intersecte manuelt.

 

 

 

fsscr022.jpg

Glide slope capture. Flap 5 er satt. Setter flap 15 og gear down for å bremse, det trengs jo etter hvert når man renner nedover, nå har ikke Gardermoen så steep glidebane uansett.

 

 

 

fsscr025.jpg

Begynner å bli mange år siden det var en overaskelse når RW var in sight når man brøt gjennom skydekker, hehe : ) Her stemmer også verden med kart, selv i FS. Er egentlig alltid litt morsomt, synes jeg : )

 

 

 

fsscr028.jpg

Idle reverse og autobrake 1 som står og jobber. Satt reverse off tidlig og lar flyet bruke hele banen. Også bare for morro skyld : )

 

 

 

fsscr030.jpg

Shut down checklist kjøres. IRSer skrus av, parking brake set. Logbok signes. Mens jeg hører lyden av CFM`ene spinne seg ned tenker jeg med meg selv: Dette var en fantastisk flytur! Dette addonet har jeg ventet i 5 år på. 5 år som slettes ikke var forgjeves!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for det! Sannheten er vel at han ikke kan fly etter instrumenter og blir sint når andre gjør så ; )

 

Du fikk noen timers forsprang på meg med NGX`en din! Har du filet mange timer? Jeg har 1:35 i luften. Og legger på spring opp mot Bodø med CI 90 med samme maskinen nå før det blir night stop der ^^ : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er vel at han ikke kan fly etter instrumenter og blir sint når andre gjør så ; )

 

Var jo slett ikke meningen å gjøre noen sure her, de som har møtt meg og kjenner meg vet at jeg ikke er sånn..

 

Når det er sagt er det så og si kun bilder av instrumentene i PMDG, flyet er jo så mye mye mer og ja jeg håpet å se mer av det, står ved det utsagnet.

 

Var ikke vondt ment, men fant ikke noe å kommentere på bildene dine Agnor, ta det som et komplement. Eller var det kanskje skryt du var ute etter?

 

Anyway tilbake til sitatet, instrumentflygning hva er det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...