Gå til innhold

B734 checklist


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Visst du har den sjekklisten som ligger på dreamfleet2000.com så er jo den både og. Den tar jo ikke med alt fra cold&dark, bare etter at power og APU er i gang.

 

Jeg tenkte at visst jeg får tak i dette som jeg ønsker over så kunne jeg koke sammen noe sånn at det dekker alt på en passe bra måte. Men visst jeg får en real checklist så skulle jo det spare meg for litt bry "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild, jeg tror du surrer litt her "[blink]"

 

En checklist er en huskeliste for de viktige tingene; ikke en oppskrift på hvordan flymaskinen opereres. Det finnes ingen checklist for cruise. Hvis du ikke må ta fram Non-Normal checklist som forteller hva du må gjøre hvis noe går galt.

 

Real life normal checklist har 8 "seksjoner": Before Start, After Start, Before Takeoff, After Takeoff, Descent - Approach, Landing, Shutdown og Secure.

 

Hvis du vil vite om hvordan startup skal skje, må "bruksanvisning" leses og flyets systemer forstås. I real life Operations Manual for 737-400 er for eksempel det første punktet på checklist på Before Start FLIGHT DECK PREPARATION. Dette er på på 11 sider i OM - og omhandler både kapteinens og F/O's handlinger før denne kan meldes "completed".

 

Hilsen Roald

 

[ 29.12.2002, 02:56: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert flyselskap har sine egne, selvlagde checklists, og disse er store forretningshemmeligheter.

 

Grunnen er vel at de alle har unike ting, og at de vil beholde dette. Dette fortalte en gammel Widerøe- katein til meg for ei stund siden (sitter på ekte Braathens 735- sjekklister, og til Widerøes DHC8-100 - 300, men har forbud mot å legge den ut på internett)

 

Eller er det jeg som tar grundig feil nuh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Erik, hvor grundig du tar feil skal jeg ikke si, men checklists inneholder ingen "hemmeligheter". Det er som jeg tidligere sa, viktige punkter som ikke må overses før, under og etter flyging. Går du til denne siden, finner du en for 737-300 real life. Gå helt nederst i beskrivelsen av Classic. Listen brukes også for -400 og -500. Jeg har sammenlignet, og finner ikke avvik, utenom at denne er laget med lbs for fuel istedet for kilogram.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll:

Nå skal jo ei sjekkliste ikke være bruksanvisning...

 

f.eks bør den si hva du skal gjøre før og etter at motorene er startet. Om den inneholder HVORDAN du skal starte den er det ingen sjekkliste lenger liksom.. mer en bok. Manual. Sim-sjekkliste som det kan kalles

Klar over dette. Men jeg har i vertfall funnet en checkliste som jeg tror skal være ganske riktig. Det er ingen cruise-del der nei, men hørte fra en pilot at det pleide å være en cruise del med i checklistene. (Han flyr ikke Multi-Engine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...