Arild Oldervoll Skrevet 28. desember 2002 Skrevet 28. desember 2002 Hei! Er det noen som har en real B734 sjekklist eller en veldig god/realistisk? Finnes det en cruise sjekklist for B734? (Har tre stykker i varierende kvalitet, og alle tre mangler det) Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 28. desember 2002 Skrevet 28. desember 2002 Er på jakt etter det samme som Arild, jeg benytter meg forløbig av DF737 sin checklist, men vil gjerne ha en real! Siter
Arild Oldervoll Skrevet 28. desember 2002 Forfatter Skrevet 28. desember 2002 Visst du har den sjekklisten som ligger på dreamfleet2000.com så er jo den både og. Den tar jo ikke med alt fra cold&dark, bare etter at power og APU er i gang. Jeg tenkte at visst jeg får tak i dette som jeg ønsker over så kunne jeg koke sammen noe sånn at det dekker alt på en passe bra måte. Men visst jeg får en real checklist så skulle jo det spare meg for litt bry Siter
Morten Nelson Skrevet 28. desember 2002 Skrevet 28. desember 2002 Ja, jeg å... Syns den DF-lista hopper over så mange punkter. Kanskje vi finner noe på www.boeing.com Siter
Thomas Flunes Skrevet 28. desember 2002 Skrevet 28. desember 2002 tflune@online.no Thomas / [ 29.12.2002, 00:48: Endret av: Thomas Flunes ] Siter
Roald Hansen Skrevet 29. desember 2002 Skrevet 29. desember 2002 Arild, jeg tror du surrer litt her En checklist er en huskeliste for de viktige tingene; ikke en oppskrift på hvordan flymaskinen opereres. Det finnes ingen checklist for cruise. Hvis du ikke må ta fram Non-Normal checklist som forteller hva du må gjøre hvis noe går galt. Real life normal checklist har 8 "seksjoner": Before Start, After Start, Before Takeoff, After Takeoff, Descent - Approach, Landing, Shutdown og Secure. Hvis du vil vite om hvordan startup skal skje, må "bruksanvisning" leses og flyets systemer forstås. I real life Operations Manual for 737-400 er for eksempel det første punktet på checklist på Before Start FLIGHT DECK PREPARATION. Dette er på på 11 sider i OM - og omhandler både kapteinens og F/O's handlinger før denne kan meldes "completed". Hilsen Roald [ 29.12.2002, 02:56: Endret av: Roald Hansen ] Siter
Gjest Skrevet 29. desember 2002 Skrevet 29. desember 2002 Hvert flyselskap har sine egne, selvlagde checklists, og disse er store forretningshemmeligheter. Grunnen er vel at de alle har unike ting, og at de vil beholde dette. Dette fortalte en gammel Widerøe- katein til meg for ei stund siden (sitter på ekte Braathens 735- sjekklister, og til Widerøes DHC8-100 - 300, men har forbud mot å legge den ut på internett) Eller er det jeg som tar grundig feil nuh? Siter
Roald Hansen Skrevet 29. desember 2002 Skrevet 29. desember 2002 Tja Erik, hvor grundig du tar feil skal jeg ikke si, men checklists inneholder ingen "hemmeligheter". Det er som jeg tidligere sa, viktige punkter som ikke må overses før, under og etter flyging. Går du til denne siden, finner du en for 737-300 real life. Gå helt nederst i beskrivelsen av Classic. Listen brukes også for -400 og -500. Jeg har sammenlignet, og finner ikke avvik, utenom at denne er laget med lbs for fuel istedet for kilogram. Hilsen Roald Siter
Arild Oldervoll Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Skrevet 29. desember 2002 Nei, var jeg som fikk fingra på en veldig god å detaljert checklist med cruise del og alt. Så sa jeg at jeg kunne sende den til de som var ineteressert, men fikk like etterpå beskjed om å ikke sende den videre. Derfor slettet jeg det innlegget mitt. Og Roald: Jeg er veldig glemsom lest manualen Siter
Arild Oldervoll Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Skrevet 30. desember 2002 En virkelig OM for B734 er noe jeg virkelig ønsker meg. OM til DF føler jeg er litt for lite utdypende og mangler jo mye. Pluss den tar ikke for seg MC (Multi Crew) prosedyrer osv. Men en ting som jeg lurer litt på. Hva betyr det når det står RECALL i checklisten? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 1. januar 2003 Skrevet 1. januar 2003 Nå skal jo ei sjekkliste ikke være bruksanvisning... f.eks bør den si hva du skal gjøre før og etter at motorene er startet. Om den inneholder HVORDAN du skal starte den er det ingen sjekkliste lenger liksom.. mer en bok. Manual. Sim-sjekkliste som det kan kalles Siter
Arild Oldervoll Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Skrevet 1. januar 2003 quote: Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll: Nå skal jo ei sjekkliste ikke være bruksanvisning... f.eks bør den si hva du skal gjøre før og etter at motorene er startet. Om den inneholder HVORDAN du skal starte den er det ingen sjekkliste lenger liksom.. mer en bok. Manual. Sim-sjekkliste som det kan kalles Klar over dette. Men jeg har i vertfall funnet en checkliste som jeg tror skal være ganske riktig. Det er ingen cruise-del der nei, men hørte fra en pilot at det pleide å være en cruise del med i checklistene. (Han flyr ikke Multi-Engine). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.