Carl Waylon Nelson Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10094653 Siter
Paulo Fernandes Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 8 dager på opplæring på 787! Ikke dårlig. Morsomt å se at Boeing følger Airbus og hindrer piloter i og steile osv. Siter
Carl Waylon Nelson Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Skrevet 2. juni 2011 Ikke sant? hehe. Dette flyet der er jo et teknisk vidunder bokstavelig talt:) Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 Tenker dette kommer til å bli meget bra Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 8 dager på opplæring på 787! Ikke dårlig. Høres heller ganske normalt ut. 8 dager sim med 4 timer hver simpass blir 32 timer. Vanlig typerating for de fleste typer med null kunnskap på forhånd ligger gjerne på 40 timer, eller 10 dager med sim. Hele ratingen tar jo lenger tid, det er ikke kun simulator som gjelder, så det går nok med litt tid til å lære systemer osv. og Siter
Steinar Grindstein Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 For et par år siden var jeg på et seminar der Boeing sin sjef i europa holdte et foredrag, og han sa at det var ingen problem for de som kjente Boeing sine systemer å kjenne seg igjen og lære seg denne maskinen på kort tid, noe som også instruktørene til boeing ser ut til og bekrefte nå i ettertid. Men interesangt blir dette, og jeg har alt bestemt meg for at så snart bookinga åpner skal jeg bestille plass på første turen OSL-BKK. Siter
Christian Paulsen Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 Flyets massive PC-støtte til pilotene gjør det umulig å steile detHmmmm, og jeg som trodde piloter i dag ikke fikk lov å bruke PC i cockpit... . ( :grin: ) Spøk og merkelige ordvalg til side. Vil både 787 og Norwegian klare å få full 330 minutter ETOPS helt fra starten av? Vedrørende opplæring så husker jeg Boeing skrøt av at det skulle ta helt nedi 5 dager å gå fra 777 til 787, naturlig nok noe mer fra andre typer. Sikkert det samme som du nevner Steinar. Men som Clamer er inne på er dette kanskje en litt for kraftig forenkling av det hele, jeg vet ikke hva som er medregnet eller eventuelt utelatt i et sånt estimat. Håper vel egentlig det tar litt lenger tid jeg da. For å være en god pilot i dag bør man i tillegg til alt det gamle som feks aerodynamikk, fysikk, metrologi, regler, personlige egenskaper/CRM, "airmanship", osv, også ha godt over gjennomsnittet teknisk forståelse og innsikt. Det blir stadig vanskeligere, og stadig mer aktuelt, og man bør etter mitt syn ha meget god peiling på en lang rekke ting man forhåpentligvis aldri får bruk for. Redskapen har jo nå blitt så god at piloten for lengst har blitt det svakeste ledd, men båter som ikke kan synke eller fly som ikke kan stalle, har ikke kommet enda. Siter
T F Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 Artig å se Morten Drefvelin i artikkelen... skulle jo være et kjent navn for dem som har vært på FS.no en stund. Dog er det vel en stund siden jeg så ham her sist... /T Siter
Steinar Grindstein Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 Angående dette med ETOPS spurte jeg faktisk om dette inne på scanair (flyprat) tidligere i uken, og fikk dette svaret ifra en som jobber i et selskap borte i statene. 787 kommer 'ut av boksen' med ETOPS180 eller -240 godkjennelse, så for oepratøren er dette en relativt enkel prosess. Ja, men operatøren må fremdeles gjennom en ETOPS-proving, der de beviser at de har mannskap og prosedyrer som tilfredsstiller kravene?? Det må de, men for longhaul-maskinene som er ETOPS fra fabrikken, er dette en helt annen prosess enn for f.eks. 757, hvor enkeltindivider må sertifiseres i tillegg. Hele ratingen tar jo lenger tid, det er ikke kun simulator som gjelder, så det går nok med litt tid til å lære systemer osv. og Nå er B787 bygd opp på de samme systemene som B777 har. Man kan vel si at B787 systemene er B777NG upgrade systemmessig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.