Øyvind Solheim Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Noen som har peiling på omregnet ca. hestekrefter på de nye Norwegian maskinene. 26000 pund pr. motor. Øyvind Siter
Bjørn Petersson Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Du kan vel ikke få et faktisk tall på dette, da 26000 pund ikke er konstant ytelse på motoren, heller ikke hastigheten eller lufttettheten. Alle disse tre er med på å avgjøre den faktiske effekten på motoren. Dersom det finnes en formel vil jeg gjerne se den, fordi at dette er noe vi hadde MYE om i gassturbin på flyteknisk. Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Tipper det er 3 Kjos-krefter :grin: Siter
Øyvind Solheim Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Har hørt på NRK de har nevnt 120 000 hester på en F-16. Siter
Inge Jenstad Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 Litt mer komplisert enn som så. Jeg tror man her må inn med enda en variabel, hastighet: Kraft = Thrust * hastighet. Når hastigheten er lav er også kraften lav. Den øker med økende hastighet inntil kurven for motstand (drag etc.) krysser kurven for kraft. Et eksempel som jeg fant sier at: Kraft (i hk) = Thrust (i lbs) * hastighet (i knop) (* en konstant som er nesten neglisjebar). Likeledes er det forskjellig måte å regne dette ut på for turbojet og turboprop. Hmmm - ikke enkelt dette, men lenge siden jeg fikk min utdannelse. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 En hestekraft ble introdusert av James Watt,som beregnet at en hest var istand til å heise 33000 pund en fot opp i løpet av ett minutt. Eller å løfte 33 pund 1000 fot i løpet av ett minutt osv. Finner du max. climbrate i feet/min og flyets vekt i pund (lbs),er du igang,men dette vil som nevnt tidligere i tråden variere. , Siter
Øyvind Solheim Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Skrevet 6. mai 2011 1 HK = 75 kg 1 meter opp på 1 sek. B-737-800. 50 tonn opp til 1000 meter på 1 minutt. Uten last/pax. HMMMM. Ø. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 7. mai 2011 Skrevet 7. mai 2011 I dette tilfellet blir det 1000 m på 1 min= 1000/60=16,67 m/s og (50000 kg x16,67 m/s)/75 =11113 hp.Ikke veldig imponerende.Men den effekten som bringer flyet framover er ikke med her. Imidlertid kan man regne Effekt(hp)=Kraft(lbs)x hastighet(ft/sec)/550 og få et omtrentlig svar der også. Hvis flyet tar av med 130 knop(219,4 ft/sek) må man vite hvor mye thrust det bruker,og det er kanskje 80%,som er (26000 lbs x 2)x0,8 La oss prøve: (43200 lbs x 219,4 ft/sek)/550 = 17232 hp Legger man disse to sammen får man 11113 + 25314 = 36427 hp. Det begynner å ligne noe. Og brukes f.eks en tredjedel av max. pådrag under cruise i 850 km/t,blir effekten 25314 hp,osv.. Det eneste jeg kan si sikkert,er når effekten øker,øker også forbruket av drivstoff. Edit:Fant at Jet A-1 har et energiinnhold på 43,15 MJ/kg,og noen tall fra 737-300,som i eksemplet brukte (omregnet fra lbs) ca.1 kg/sek under climb.det skal gi et effektforbruk på 43000kW,som tilsvarer ca. 57600 hp.Det er da tilført effekt,ikke den faktiske effekten man får ut.Men dette blir uansett veldig teoretisk. Siter
Inge Jenstad Skrevet 7. mai 2011 Skrevet 7. mai 2011 Tror at Øyvind sin definisjon på en HK er ganske korrekt. I alle fall var dette lærdommen under mine studier i Trondheim sendt på 60-tallet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.