Gå til innhold

Den siste Meteor…


Anbefalte innlegg

Gloster Meteor trenger vel ingen lang introduksjon; det første allierte jetjagerflyet. Men en langt mindre kjent versjon av flyet er nattjagermodellen Armstrong Whitworth Meteor NF.14 som var den siste versjonen av flyet. I mine øyne er dette den helt klart peneste Meteoren med sin lange kropp og store klare teardrop canopy i forhold til de små ”feite” enseter versjonene, for ikke å snakke om toseteren T.7 og de tre første nattjagervariantene som hadde en canopy som så ut som et fengselsgitter…

 

Nattjagerversjonene ble faktisk ikke bygget av Gloster fabrikken selv som var opptatt med enseterproduksjonen, men satt bort til Armstrong Whitworth. Radaren ble plassert i en forlenget nese og de fire 20mm kanonene ble flyttet ut i vingene.

 

NF.14 var både den siste nattjagermodellen og den siste Meteor modellen som ble laget. Den ble brukt fra 1953 og frem til 1961 da den ble erstattet av en annen Gloster nattjager; Javelin. Senere ble noen NF.14 tatt i brukt som navigasjonstreningsfly og typen fikk noen år til med tjeneste i RAF.

 

Det er kommet en svært bra freeware NF-14 på ”Britsim” siden som er laget av Rob Richardson . Jeg var som vanlig ikke helt fornøyd med detaljene på texturene så da ble det å ta frem malekosten igjen. Nye texturene har blitt laget fra bunnen av med nye panel lines, kamuflasje mønstre, stensiler og merker og sikkert mange tusen nagler..

 

Modellen har i FS, som i det virkelige liv, på ingen måte noen eksepsjonell ytelse (helt klart ingen F-22..hehe), men det er et stabilt og lett fløyet jetfly med bra stige evne. Morsomt å cruise rundt med,

 

 

AW Meteor NF.14 ”WS744” fra 85 Sqn RAF, midten av 1950 tallet.

 

 

Scrshot16362.jpg

 

Scrshot16502-1.jpg

 

Scrshot16672.jpg

 

Scrshot16682-1.jpg

 

Scrshot16532-1.jpg

 

Scrshot16542-1.jpg

 

Scrshot16622.jpg

 

Scrshot16512.jpg

 

Scrshot16782.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Aaaah, så stygg at det nesten gjør godt :grin: .

 

Det er kommet en svært bra freeware NF-14 på ”Britsim” siden som er laget av Rob Richardson .

..... standardutgaven fra Rob har jeg flydd en stund, men denne modellen har jeg ikke sett mye til. Alltid noe nytt og spennende når du dukker opp :D !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...