Gå til innhold

Har tårn lov til å cleare direct?


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I går fløy jeg og Karl Mathias fra Oslo til Menorca, og rett etter avgang får først jeg beskjed om å fly DCT KUBUB and contact Center 118.870

 

Så får Mathias beskjed om DCT TOR og Center 118.87

 

 

Det har nå kommet meg for øre at dette vistnok er vanlig prosedyre på OSL i virkeligheten. Stemmer dette?

 

Og uansett, har Tårn i det hele og store lov til å cleare direct?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på at tårn har vektorert oss fra 01R for å ta opp tracket som går fra 01L. Deretter fikk vi approach på 118.470. I real vel og merke.

 

Er enda ikke kjent med de nye prosedyrene på GM, men var det snakk om at dem kunne få radar kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt tilstrekkelig koordinering kan et tårn i Norge (i teorien) sende fly direkte til langt forbi Italia. Hvordan det står til på VATSIM i Norge vet jeg ikke, men ser ikke problemet med at tårnet skal kunne gi "direct". [color:#FF0000]Det forutsetter selvsagt at det er avklart med ATC videre opp i systemet.[/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er sagt over, ja, tårn kan i teorien gi direct routing, så sant det er koordinert med affected ATC. Dette tilfellet var dog på Gardermoen etter omlegging av luftromstrukturen. Litt av meningen med denne er vel da å unngå støyforurensing, og det er dermed gitt klare traseer som fly skal følge for å unngå å fly rett over bebygde områder. Min mening er da at man bør unngå å gi direct routings i så lave høyder, da dette vil jo da bryte med hele idèen bak denne innføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...