Gå til innhold

En tur i Braathens flysimulator.


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Vant en tur i Braathens flysimulator for deltakelse i GAP landingsdugnaden.

 

Har ca en time ved spakene + at jeg kan være med de andre samme kvelden.

 

Om jeg gleder meg.... JA det gjør jeg.....

 

Noen som har noe tips på hva jeg kan be instruktøren stille simulatoren inn på. Vær, motorproblemer, kule flyplasser/innflygninger etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle, min far fløy i Braathens i mange år og han sa at avgang på Longyearbyen bane 10 med motorkutt etter V1 (tror det var på #1) var en krevende avgang. Trenger mye sideror for å holde deg unna fjellene...

 

Jeg så innlegget ditt om 400 passasjerer på en A330-300... Det må bli utrolig trangt? Hva er sete konfigurasjonen og "pitch"; 2-5-2, 3-3-3, 3-4-3..? Med henhold til vekter så er det vel det samme i Europa som her at gjennomsnittsvekter på passasjerene som brukes i "weight & balance" inkluderer en viss håndbagasje vekt. Ellers så er A330 et nydelig fly "[smil]"

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle!

Gratulerer med premien. Jeg lover at det blir utrolig gøy. Ta en tur til Innsbruck. Jeg har "landet" der med 737 simmen, og den flyplassen er noe spes. Vi fløy først ned over plassen, og fløy en utflyging, før vi returnerte og landet.

Relativt kort stripe (sammenliknet med GM hvertfall), og mye fjell.

Fikk også motorstopp på en motor under utflyging. Det var faktisk veldig lite dramatisk, men gøy å ha vært med på.

 

Ellers så må jeg si at det var nok lande en 737 uten noe særlig vær "[blink]" Litt mer masse å holde styr på enn 172'en.

 

Tips under landing: korte og konsise korreksjoner. Holder du roret for lenge når du korrigerer, begynner flyet lett å vagge. Paxen kan lett bli sjøsyk "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å svette.... "[stikk

Jeg fikk for noen år siden trene 2 timer i 737 simmen til Braathens og vi trente på takeoffs og landinger på Gardermoen.

Jeg hadde ikke kontroll før etter den femte landingen ,

alt skulle skje så fort men vi kom helskinnet ned.

det var en opplevelse for livet så gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag. Ja det var trange seter, hvor trange vet jeg ikke. Det som var litt kult var kamerane som var montert på flyet. Et i nesen og ett rett ned (tror jeg) Etter litt masing så hadde dem på kamera under hele landingen i Sharja. Innflygingen og helt inn til gaten. Prøvde å få dem til å ha på kamera under takeoff også men det gikk ikke. Årsaken var at det svenske cruet hadde blitt byttet ut med et norskt et, og han ville ikke tilate å ha på kamera under landingen på Gardemoen heller. Surt... Men det hjelper å spørre og spørre og spørre, særlig når også andre pasasjerer spurte om det samme også. Kanskje en vakker dag at det blir standard at kamera er på...

 

Halla Tommy!

Var det vanskelig å lande flyet? Hadde du trent på FS før du testa BIG simmen?

Det er lenge siden jeg har flydd sim på pc`n nå. Men jeg bør vel lære meg å lande på PC`n så blir det kanskje litt enklere. Hva slags flytype bør jeg trene på/ Hva slags flytype pleier dem å fly med i denne simmen?

PS. Er det klubbmøte på tirsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først, så er det klubbkveld på tirsdagen. Er hver første tirsdag i måneden, så jeg kan ikke tenke meg at denne måneden er noe unntak.

 

Det å lande flyet er egentlig ikke så vanskelig, men å få til en pen approach er verre. Som nevnt, er det lett å begynne å vagge fra side til side. Tok meg en del landinger før jeg fikk litt grepet på det, men noen helt perfekte approacher ble det vel egentlig ikke....

Trente ikke noe på FS sånn rett før jeg testa den store simmen, men har jo flydd litt 737 på FS før. Om det har hjulpet er usikkert. Er lite sammenliknbart, men noe hjelper det nok. Du bør hvertfall teste på et "tungt" fly hvis du skal trene litt. Når det er sagt, tror jeg erfaring fra virkelig flyging er mer verdifullt enn trening fra FS.

 

En annen ting du skal være oppmerksom på når du skal lande, er at gasspådrag gir en markant nose-up, slik at du gjerne må kompensere ganske kraftig imot med stikka. For oss som flyr småfly, virker det unaturlig å dytte stikka fremover på den måten rett før touch-down, hvis man er nødt til å gi på for å holde høyde og fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jarle. Det var mange gode tips her og jeg er sikker på, som alle de andre har nevnt, at du kommer til å ha det morro. Jeg flyr alt fra C-152 til C-210 til daglig og er ingen ekspert på store fly. Jeg har flydd en del "heavy" i simulatoren og har mye "sim" tid på DC10 og B777... Tror ikke det er så stor forandring på en B737 og en B777 når det kommer til hvordan flyet skal behandles. Husk at jo saktere du flyr jo senere blir responsen på kontroll bevegelsene (samme som Cessna'en). Hold alltid noe power på under landing så du ikke detter bakpå "power curven"... CFM'en er sein til å spole opp i forhold til Lycoming'en! Jeg har funnet ut at hvis du bruker "flight director'en" så kan du fly fine "stabiliserte" landinger. Få sim instruktøren til å sette den opp for deg. Korte og konsise korreksjoner som Tommy sa.. "[smil]"

 

Jeg har hørt at flere selskaper har kameraer installert under buken. Det er ingen som jeg vet om her i USA som bruker dette...? Jeg har blitt fortalt at American Airlines hadde kameraer i DC10 Cockpiten i 70 årene og det ble slutt etter at de hadde det stygge uhellet i Chicago i 1979 da den ene motoren datt av. Ingen har bekreftet dette med kamerate så ta hele histoien med en klype salt...

 

Ha det morro Jarle og "keep you airspeed up..."

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...