Gå til innhold

Trening, Flesland Tower. 03.03.11


TOS

Anbefalte innlegg

I morgon kveld, kl 2030 norsk tid, opnar Flesland Tower for trening. Eg vil sitje i allefall til kl 22, og om mentor har tida, kanskje litt lengre. Eg håpar at mange kjem og luftar vengjene sine. Både VFR og IFR er velkomne. :) Sjåast i morgon kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammel diskusjon opp igjen, men det som var booket på Vatroute tidligere i kveld var kun ENGM_TWR. Så viser det seg igjen at "halve Norge" er staffet. Hadde pilotene visst det, altså hadde de som visste at de skulle sitte på en posisjon, booket, så kunne det tenkes at trafikkmengden hadde økt. (Men om alle plutselig fikk muligheten til å sitte som ATC, og ikke hadde mulighet til å booke fordi det var helt usikkert om det ville bli noe av, så forstår jeg det godt.)

Grunnen til at jeg igjen tar opp igjen dette er at det i Norge er særlig typisk at det er forskjell på det som er booket på Vatsim-systemet, og det som viser seg å bli ATC-dekning når man kommer ut på kvelden.

All ære til de som sitter ATC, og jeg sier bare at hvis det er ønskelig med trafikk er det viktig å booke posisjonen HVIS man ALLIKEVEL vet at man skal sitte.

Før jeg får de vanlige, sure innleggene av typen "du skal være glad for at noen gidder å bruke fritiden sin til å sitte ATC for deg" osv, så er igjen poenget at jeg så et innlegg på forumet at torsdag var "scandinavian day", men ble skuffet da jeg sjekket bookingen på Vroute: Danmark og Sverige bra booket, i Norge kun Gardermoen TWR. Så viser det seg ut på kvelden at "halve Norge" er staffet. (Men om alle kastet seg på i siste liten, kunne de jo ikke booke.) Men hvis de visste at de skulle sitte er det dumt for trafikkmengden at de ikke booket.

 

Men vær så snill å ikke igjen mase om "du skal være glad noen gidder", men book posisjon om du har tenkt å sitte, så skal du se trafikken blomstrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(grunnen til at jeg legger inn slike innlegg at jeg, og mange med meg, bruker lang tid på å planlegge en flight. Når et innlegg på forumet klokken 20.00 sier "jeg sitter på Værnes TWR og skal sitte til 2100, kom og fly!", så er det mange som "kaster seg rundt" og flyr en tur som innebærer kontakt med Værnes TWR.

Men så er det sånne som meg, som bruker en liten time på planlegging av turen, vær, vekt, balanse, starte opp tre PC'er osv, og som skal fra A til B, da gjelder det å vite at ESSA er staffet fra 19-21 og ENOR/ENGM er staffet fra 20-22. Da går det akkurat å fly med takeoff klokken 20.30 og landing 21.30. Da rekker ikke vi å benytte noen som sier at "nå er det åpent, kom og fly", men hadde det vært booket et par timer på forhånd, kunne man lagt kursen dit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær så snill å ikke igjen mase om "du skal være glad noen gidder"

 

Sikker på du egentlig svarte til meg? Jeg har da aldri sagt, antydet, i det hele tatt TENKT noe som det! Og hva possisjon? Skal man plusselig si ALT om hele ruta som ikke en gang er skikkelig planlagd enda ? Min tanke var bare noen tuch and go på flesland.. så jeg ser ikke noe gærent med hva jeg skrev da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore den diskusjon er bare å dra opp! til folk benytter seg av booking systemene! Noen er flinke andre er elendige! om man skal dra alle i landet over en kam så er vi elendige i Norge ja! Desverre!

 

Jeg for min del prøver å booke om jeg har satt av en kveld til ATC, logger jeg på impuls prøver jeg også å booke for å vise en closing time, det er kjedelig å logge seg på som pilot der hvor atc står som unknown på closing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde berre vroute fungert på maskina mi, hadde eg booka. Men så lenge eg ikkje får installert programmet, så er det ikkje så enkelt. Og å seia at eg poppa opp lputseleg er litt drøyt, då eg faktisk annonserte i går kveld at eg skulle ha trening. Opprett heller ein annan tråd enn å drukne denne tråden i ting som ikkje angår den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VACCSCA hadde jo på den gamle siden sin en booking-funksjon knyttet opp mot en eller annen litt mer sentral server i systemet, hvor blandt annet vRoute fikk informasjon fra. Hvorfor har det (tilsynelatende) ikke hendt noe som får en liknende løsning inn på de nye sidene?

(Jeg sier "tilsynelatende" fordi jeg tilbringer minimalt med tid hos VACCSCA. Er tross alt ATC hos VATSIM-UK.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vi skal bruke VACCSCA sidene mer enn vi gjør. Det ser ut til at svensker og dansker stort sett bruker de sidene mens vi i Norge av en eller annen grunn har vendt oss til å bruke flightsim forum.

 

Selv om de ikke har en direkte booking, så går det likevel an å annonsere training i Norge og andre norske events der.

 

Se for eks:

http://forum.vaccsca.org/index.php?/topic/15-atc-training-norway/

eller:

http://forum.vaccsca.org/index.php?/forum/6-control-tower/

og her:

http://forum.vaccsca.org/index.php?/forum/7-events/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein: Det var ikke meningen å stjele tråden din. Og du hadde jo annonsert her på forumet, og jeg visste ikke at du hadde problemer med Vroute, og at du hadde booket om det ikke var for at du hadde installasjonsproblemer. Jeg skrev innlegget fordi du skrev "nå sitter jeg her, kom og fly" og jeg ikke hadde sett snurten av deg på booking-siden. Men primært dreide innlegget mitt seg om alle de andre som dukket opp og staffet "halve Norge", uten å ha booket (og som kanskje ikke har problemer med å innstallere Vroute"

Jeg trodde Vroute fikk informasjonen sin fra et annet sted, men det er altså her alt bookes, forstår jeg.

Så det var ikke meningen å stjele tråden din, men kanskje det kommer interessante innlegg om temaet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...