Gå til innhold

B777-300ER


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

Hei Johnny. Ja, jeg var i Seattle uka før paa et møte og fikk see paa paa B777-300ER rollout. Det var paa Torsdag 14 November. Jeg hadde glemt aa ta med meg kameraet mitt men fant ut at Boeing ikke tillot aa ta bilder likevel. En Boeing presse fotograf tok selvfølgelig mange bilder og han skulle e-maile dem til meg. Jeg anntar at de er paa Boeing's web allerede men jeg skal prøve aa poste noen bilder her naar jeg faar dem. Det var et imponerende fly og enda mer imponerende aa se Boeing fabrikken paa Everett. Flyet ligner selfølgelig paa den vanlige B777-300 man de har forandret noe paa vingen og puttet paa "raked" vingetupper. I tillegg har de installert GE90-115B. Den motoren har sirka 8" større diamater enn vaare GE90-90B og har noen merklige vifteblader. GE har brukt noe som heter 3D AERO teknologi og bladene er kurvet utover spennet. Boeign har sirka 50 B777-300ER bestillinger allerede. De skal begynne test flyvning i Januar. Hadde mulighet til aa see GE's B747 "Flying Test Bed" ogsaa. En gammel B747 som har en hel hau med elektronisk utstyr inni og montert en GE90-115B i nummer to posisjon.

 

Hei saa lenge... Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok vært spennende å vært der å sett på. "[smil]"

Nevnte GE 95-125B i et tidligere innlegg.

Har i ettertid fått litt mer info om det.

Boeing planlegger visstnok å oppgradere 747er´n.

Etter det jeg har hørt har de hatt en testflight med

en prototyp av 747 med bare 2 motorer istedet for

4 som på de som er i "service" nå.

Motorene som skal brukes på den oppgraderte 747

er en videreutvikling av GE 90 serien, og kan utvikle

maksimal konstant "thrust" på 125000 pounds.

Både fly og motorer er ennå på teststadiet,

og således ennå ikke sertifisert.

Blir spennende å se den "nye" 747

"hvis" den kommer så langt som å bli

mere enn en prototyp. "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Johnny. GE kan nok få GE90 modellene opp i 125.000 pund. Baseline GE90 som var levert til BA's B777 (A-market) var -76B. Det ble en -77B, -85B, -90B og til slutt -94B. Så kommer de nye GE90-110B (fortsatt paa hold for B777-200LR) og -115B. Begrensingen er ofte høytrykks turbinen og hvor lenge motoren skal klare seg i service. Vi anntar sirka 20.000 timer + liv på GE90-90B. Da må den inn til overhaling. Jeg så forresten en Qantas B747-400ER på Everett som har max avgangvekt på 910.000 pund. Qantas har gått over til CF6-80C2 fra Rolls Royce RB211-524 på B747 sine...

 

Jeg har mere tro på Boieng's "Trans-Sonic" cruiser på lange ruter... "[smil]"

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik! B747 er fortsatt et imponerende fly og vil bli det i mange år fremover. Vi får se hva Airbus gutta kommer med på A380 sin. Det kommer til å bli et enormt fly... "[smil]" Jeg så et foredrag om understellet til A380 for et par uker siden. Det kommer til å ligne B747 men skal ha 6 dekk boggie på to av de fire leggene.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Johnsen:

....Hadde mulighet til aa see GE's B747 "Flying Test Bed" ogsaa. En gammel B747 som har en hel hau med elektronisk utstyr inni og montert en GE90-115B i nummer to posisjon. ..

Hei Dag,

 

Det var vel denne du så. Bildet - kopiert fra desember-nummeret av Airliner World - gir et visst inntrykk av størrelsen på disse motorene.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roald, ja det var det samme flyet. GE har den basert i Mojave ørkenen i California til vanlig men fløy opp til Seattle i annledningen. Ganske imponerende når du kan se størrelsen på en JT9D og en GE90... "[smil]" GE'en har over dobbelt så stort thrust. Jeg pratet en del med piloten og han fortalte at mye av test profilen for denne motoren var begrenset av "structural load" på halepartiet på flyet. De hadde installert lasteseller bak ved det bakre trykk skroget for å holde manøverene innenfor grensene. De hadde mange høye angrepsvinkler for å få kompressor stall men klarte ikke å få GE'en til å stalle. De gamle JT9D hostet og harket stakkars... "[smil]" Jeg har noen bra bilder på jobben fra Mojave som jeg skal prøve å sende deg i morgen.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag for bildene!

 

Det er sikkert flere som vil se disse, så jeg har lagt dem som nummer 1, 2, 3, og ikke minst det heftige bildet nr 4, der stein flyr!

 

Flotte bilder av verdens kraftigste kommersielle flymotor!

 

Hilsen Roald

 

PS: Øystein, dette er jo bakkeklaring som begynner å nærme seg 737-en! Forøvrig en heftig tur du har oppe i "Screenshots", ikke rart du blir grounded etter denne "[stort

 

[ 26.11.2002, 20:44: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...