oddhspjoetvold Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Ett trist kapittel i Norsk luftfarts historie som dukker opp her ja. Husker godt når dette kom ut i nyhetene. Var vel Willhelmsen rederier som hadde chatra flyet for å dra til Tyskland for dåpen til ett skip. Flyet var jo fullt opp av sentrale ledere og medarbeidere i rederiet pluss noen famili medlemmer. Partnair var vel ikke drevet helt etter skjema heller på den tida. Mye rusk som dukka opp under granskinga husker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Martel Feragen Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 copiloten på denne flighten var onkelen til faren min Finn Petter Berg. trist Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg husker også av en eller annen grunn nyhetssakene i denne ulykken veldig godt Per. Det var dramatisk og kanskje var det noe med det at alle ombord kom fra samme bedriften som gjorde det ekstra tragisk. Partnair var jo nær konkurs før ulykken, og gikk konkurs like etter, og havarirapporten avslører som du sier at det var ganske mye som ikke var helt på stell i selskapet. Akkurat den dagen, på den turen, kom rekken av "uheldige" omstendigheter sammen med katastrofalt utfall. Men det var jo fine bilder, og en fin modell fra en tid da man hadde gardiner i vinduene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Lie Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei Søster flyet LN-KLK står på Sola,vi hadde det som klubbfly i flerne år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Var det flyet brukt under ett rekordhopp for endel år sida Olav? Rundt Kjerag mener jeg. Er ei lita, om enn svak bjelle som sier meg det skjønner du. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Martel Feragen Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 vet ikke dere har sett denne? http://www.youtube.com/watch?v=R0gPIfaJKcM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Stemmer det ja, Aircrash investigating lagde en doku om denne ulykka. Hadder jeg helt glemt. Skal jammen se gjennom den snutten i kveld. Takk for påminnelsen Andreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Lie Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei Per Kan ikke huske at LN-KLK ble brukt av fallskjermklubben her på Sola,vet heller ikke hvor godt kjent du er i distriktet. Kjerag blir brukt av basehopparar,når der var større samlingar på Sola brukte fallsjermklubben Fokker-27,men det er lenge siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Husker også tragedien veldig godt. Ekstra sterkt ble det fordi jeg som like flyinteressert da denne ettermiddagen sto ute å vasket bilen da jeg først hørte og så kikket opp og tydelig så CV-580'n tracke rett øst av der jeg sto i Larvik. Stoppet og vaske og sto vel et snaut minutts tid og fulgte den fly ut over Skagerak.. Har tenkt på det mange mange ganger siden om dette kanskje var den siste visuelle observasjonen av flyet. Uansett helt jævlig fortsatt å tenke på hva som skjedde ca. 20 minutter senere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Er vel den Fokkern jeg tewnker på da Olav. Og geografi er ikke min sterkeste side kan jeg love deg Halvdan, det måtte isåfall være denne F16 piloten da som paserte ulykkesflyet rett forrut att det mista kontrollen. hadde glemt att det var noe sånnt innblanda helt til jeg så på den youtube linken som ble lagt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Har langt fra lest hele havariporten Per, men at en F-16 også var involvert i ulykken er det offisiellt hos SHT nå? Tok forresten et søk på F-16 gjennom hele den 8 MB store rapporten til SHT og fikk ikke et eneste treff på jagerflyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Halvdan HellenesHar langt fra lest hele havariporten Per, men at en F-16 også var involvert i ulykken er det offisiellt hos SHT nå? Ja, det er offisielt med i rapporten, og ut fra hvordan ting ble oppfattet på den tiden, gir dokumentaren slik jeg ser det et greit bilde av det hele. Det er selvfølgelig en del "unødvendig" dramatisering, men jeg har lest ganske mange av NTSB-rapportene ACI-serien skildrer, og oppfatter generelt episodene som rimelig korrekt, kanskje dog med noen "tilleggs-merknader" på hendelser som feks Swissair 111. Det var jo kald krig, og det var NATO-øvelse i området, så ryktene om nedskytning kom vel ikke helt uventet når almenheten fant ut at et F16 passerte like før... :whistle: Men rapporten konkluderer med at ingen andre fly påvirket hendelsen, ingen militær aktivitet påvirket hendelsen, og fuglefjær som ble funnet påvirket heller ikke hendelsen. F16 passerte nære, under en nm unna, men på 2000 fot høyere FL og subsonisk. Det var angivelig heller ikke med på NATO-øvelsen, og bar ei heller våpen. I tillegg fant man jo rikelig med spor etter dårlig vedlikehold og problemer med flyet, og med tilhørende sannsynlige årsak-sammenhenger, men ingen spor etter eksplosjoner eller andre ting som tilsa at flyet ble skutt ned, sprengt, eller lign. Det er jo ikke forbudt å tenke selv, og/eller spekulere utenfor havari-rapporter, men så langt syns jeg denne virker sannsynlig, og jeg velger å tro på den offisielle historien inntil noen overbeviser meg om noe annet. PS rapportene på denne hendelsen er ikke søkbare Halvdan. Jeg antar det skyldes at det dreier seg om skannede dokumenter, slik at PDF-filene i realiteten er bilder og ikke tekst, noe som ikke er uvanlig på gamle rapporter. I tillegg er det vanligvis den engelske versjonen som er et "utdrag", men i dette tilfellet er det altså den norske som er originalen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.