Gå til innhold

Det nye byråkratiet


Marius91

Anbefalte innlegg

Vi går jo spennende tider i møte, da hele luftsporten på en måte skal organiseres på nytt - da med tanke på sertifikater osv.

 

I seilflyklubben jeg for det meste flyr i, er det jo selvfølgelig seilfly vi driver med for tiden. Vi har bare motorglidere, og ikke fasiliteter til noe annet da vi flyr fra ENHD. Når disse nye reglene trer i kraft fra april neste år, er dagens krav fra 30 timer totalt redusert til kun 15 timer for å oppflyging til "LAPL-S". Og her kommer det som er ekstra gøy for oss: 7/15 timer må foregå på rene seilfly, ikke TMG som vi har. Da må vi kanskje begynne å fly på LAPL-A. Med en LAPL-A lisens kan man ta utsjekk på vanlige motorfly, 2000 kg og 4 passasjerer. Dette vil da si majoriteten av Cessna og Piper som går i Norske Motorflyklubber den dag i dag.

 

Men, hvordan tror dere overgangen blir? Får vi automatisk LAPL-A sertifikater? Får seilflyinstruktører som kun flyr TMG plutselig lov til å instruere på vanlige motorfly når EASA trår til?

 

Ikke bare bare å bli klok på dette ;)

 

Men! Det skal sies at det er positive endringer! Det vil bli rimeligere å ta sertifikat, timetallet for oppflyging går jo en del ned for oss hobbyflygere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør egentlig jeg og, men det blir jo helt feil. Vi må jo omstrukturere alt hvis det blir sånn som jeg tolker reglene, noe som kan få fatale følger for hele klubben.

 

Det blir litt som sertifikatet på andre kjøretøy. Før kunne man jo kjøre opp til 7,5 tonn eller noe i den dur på vanlig B. Når reglene ble omorganisert, så fikk folk beholde det de hadde fra før. Dvs de som hadde B, fikk C1 automatisk. Får nå håpe at det blir noe lignende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...