Øyvind Schou Johnslien Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det er tidlig morgen midt i Juli på Darrington. Med noe blanda følelser rusler jeg ut i min meget godt brukte Beaver.. Den er nå så sliten at en totalrenovering ikke er til å komme ifra. Utvendig er det som er igjen av lakk stusselig sprukkent og møkkete. Det som en gang var ei strøken maskin som glinset i sola, er nå kun ett minne. Motoren er så sliten at den knapt orker å gi nok kraft til å løfte doningen, og over 3000 ft kan jeg bare glemme å fly. Innvendig er setene utslitt og møkkete. Her inne har både folk og fe hatt mindre uhell under lange flights. Lukten kan dere tenke dere.. Ripene og merkene etter ufattelig mye gods er umulige å bli kvitt og det ser rett og slett for jæ.... ut. Alt av avionikk brytere og instumenter går på siste verset, samt at det til stadighet går sikringer.. Understellet er langt ifra bra heller etter utallige landinger på røft underlag. Nagler i både flyskrotten og vinger har poppa ut så nå er det ingen bønn. Den siste turen går til Stark`s Twin Oaks der en gjeng med ivrige mekanikere står klar til en kjempejobb. Etter en lang sermoni med filing av starter samt noe banning, starter endelig den trofaste slitne gamle stempelmotoren. Selv om den knapt har kompresjon igjen. Det meste av olje forsvinner også etter få timer i lufta. Som dere ser så svetter den mye ut av motorcowling og bakover flyskrotten. Det hoster - knirker - skyter - og vingler. Nevnte jeg at autopiloten ikke har virket på noen måneder? Men vi kommer da stadig nærmere 7S3. Pga maskinas tillstand velger jeg å fly kystlinja, slik at ved ett evt motorhavari kan jeg levere heile doningen i sjøen i stedet for downtown Seatle. Da var vi endelig fremme og etter en stødig landing akkompagnert av en rekke Rakkletakkka Booomp Skrellle lyder fra flyet har jeg fått taxa til hangaren der gutta står klar med verktøyet. Hele maskina skal demonteres fullstenndig og bygges opp igjen. Alt skal vekk, og kun ei naken rør ramme står igjen før oppbygginga tar til. Regner med mange ukers intensiv jobbing nå. Midten av September har kommet og Yess her har det skjedd ting. Ramma er sandblåst og lakka. Ny kledning på hele flyet er på plass. Ny avionikk er montert i sin helhet. Alt ellers er nytt. Fra Styringskomponenter til tepper i gulvet. Her er maskina ute og prøvestarter sin nyoverhalte motor for første gang. Dette ser og høres meget bra ut. Motoren maler som en fornøyd katt på ett fang. Den er også tunet med di beste godbitene som ble villig sponset av en god kunde. Nå rengjøre og støvsuges hangaren, slik at det ikke blir støv i lakken som nå står for tur. Det blir samme painten som det var før, men noen småforandringer blir det. Maskina er nå malt og godkjent av myndighetene, og jeg skal ut på første prøvetur. Liten tur innom for å fylle opp nye fueltanker før turen tilbake til Darrington der kundene nå står i kø pga denne verksted turen på litt over 2 måneder. Steike som maskina drar på rw nå. Takeoff distance må da være halvert? Da er det verdt å ha reklame fra Mr. Horsepower på nesa som ble pålagt meg pga all sponsinga av motordeler. Alt er nå prøvd ut og funnet OK. Maskina er glimrende. Kompakt og fin. Ingen slinger i valsen her. Det burde det heller ikke være da absolutt alt av deler er nytt. Tar en lowpass over hilsende slitne mekanikere før kursen settes hjemover. Ett stort glis er det eneste som synes i cockpiten på low pass, og denne gangen flyr jeg tvers over Seatle uten fare for motorhavari. Nå er det bare å glede seg til å få ombord første kunden som skal ut til en liten Bush stripe lang oppi gokk. Men ingen hunder skal inn her på lang lang tid. Jeg skal nyte lukta av skinn og nytt intreør ei lang stund til før det skjer.. Håper dere likte storyen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 27. januar 2011 Premium Medlem Del Skrevet 27. januar 2011 HEHE godt å få pussa opp skrothauen igjen Artig story :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Se her ja! Det er slik en skikkelig historie skal være! Nice job, og ikke minst flotte bilder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 28. januar 2011 Premium Medlem Del Skrevet 28. januar 2011 Genial story, og gjennomarbeidet presentasjon, kjempegreier!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.