Gå til innhold

Metar report på radioen!


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

Jeg har engang jeg var i Bodø fået radiokommunikation ind på min transistorradio (sådan en normal radio med en CD-afspiller på størrelse med en sko-æske).

Dette er ikke on-line men i real life. Når man satte radioen helt op til 108.00 MHz og gav den et tvist ekstra, så kunne man høre en METAR.

Men det kunne kun lade sig gøre hvis man havde radioen i retning mod flypladsen og der ikke var nogle huse i luftlinien mellem flypladsen og min transistorradio.

Er dette et fænomen som er kendt i Bodø, altså reflektioner på disse frekvenser, eller har den været gal med min radio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et "vanlig" fenomen og noe som i fagkretser kalles dårlig immunitet, dvs. radioen mottar signaler som den ikke er beregnet for å kunne motta. Generelt er det slik at dårlig/billig radio har dårlig immunitet ("skjerming") og åpner lett for slike "uønskede" signaler. Rundt om oss svirrer det et utall signaler og enhver mottakers oppgave er å sile ut det/de signalene den er innstilt for å skulle motta. Når den ikke klarer det, er det fordi den har for dårlig kvalitet. Det finnes andre andre fenomen, f.eks. overstyring som oppstår når det forstyrrende signal har svært høy signalstyrke i forhold til nyttesignalet, men resultatet er det samme; du hører et signal som radioen ikke er beregnet for å kunne motta.

 

Over tid kan dette forverres bl.a. p.g.a. støv i radioen og da kan en løsning være å rengjøre radioen innvendig (støvsuging). Jeg har også vært hos kunder i Bodøområdet som får inn ATIS på telefonen, men det er det samme som gjelder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...