Gå til innhold

Dumpet Passasjerer pga. overvekt


Christian Zhang

Anbefalte innlegg

Ja det brevet hadde nok blitt hengt opp i kantina til alles underholdning. Nei slike selskaper bryr seg katta om hva en kommer med av rettmesige klager. De selger seg med billigste billet og ikke no mer enn det. De veit att i morra er alting glemt og nye kunder har bestilt sine bilige biletter. Så enkelt er det.

Du kan klage til du blir blå i fjeset og det er som å skvette vann på gåsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel vel. Joda, man kan drenere/pumpe drivstoff ut. Men det er nok en grunn for at de har fullt opp med så mye som de har gjort. Enkelte flyplasser rundt om er billigere på JET-A1 enn andre. Tviler sterkt på at shippern har feilet totalt med hele 10tonn. Så har nok en hensikt. Men synd det gikk ut over passasjerende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det er noe info som mangler... de hadde "10 tonn for mye fuel", og offloadet passasjerer som utgjør rett over 3 tonn i vekt (jeg leste 37 passasjerer på nettet = 37 x 89kg = 3293kg)... med offloading av bagasje kanskje ytterligere et halvt tonn, maks 2 hvis de ikke tok med bagasje i det hele tatt. Så de hadde 10 tonn for mye fuel, offloadet ca 5 tonn (hvis ikke mindre) passasjerer og bagasje og så kunne de dra??

 

10 tonn "for mye fuel" høres absurd ut til meg... en A319 tar bare 18.7 tonn max, og på en tur til Geneve fra dette området trenger man ca 6 tonn med alle reservene. Selv med 2 tonn ekstra for en time til i reserve blir ikke vekten noe problem. Selv på max zero fuel weight (=max lastet) kan man fortsatt ta 11 tonn fuel (7 på de med redusert MTOW)...

 

Nå kjenner jeg ikke alle de andre kapteinene eller noe til hendelsen ellers, men jeg tror ikke noen vil offloade passasjerer hvis det kan unngåes på noen som helst andre måter, inkludert defueling (man får kreditnota på fuel'en, så således ikke noe tap). Fueltankering har heller ingen prioritet over payload...

 

Eneste jeg har vært med på har vært at gust-locken på døren gikk i stykker i Madrid, og teknisk kunne ikke fikse den der og da. Da ble døra regnet som inop (i tilfelle evakuering) og man må redusere maks antall passasjerer fra 156 til 125 (tror jeg det var) på en A319. Heldigvis, trengte vi faktisk ikke å ta av noen ettersom antall innsjekkede passasjerer fortsatt var under grensen, men jeg kan kun tenke på slike grunner med de flyene vi har for en tur til Geneve.

 

De er flinke til vinter-ops i Geneve, med mange nærliggende alternates som også er det, så vekt (selv med masse ekstra fuel) på grunn av føret er normalt ikke noe som helst problem...

 

 

Skal snuse litt rundt og se om jeg kan finne ut noe mer om denne saken... jeg har en veldig sterk mistanke om at avisartiklene som er kopiert fra Daily Mail ikke forteller alt. Men publikum sluker det selvsagt rått uansett.

 

 

 

Hilsen Torbjørn

 

 

Edit:

 

Tok vekk info om A320'er ettersom jeg så at det var kun en avgang fra Birmingham den dagen som hadde et passasjerantall som kunne rime med antall passasjerer det skrives om, og det var en A319 som dro på kvelden (veldig forsinket... over 3 timer) med 105 passasjerer (den andre Birmingham-Geneve var en 737 tidligere som dro med 146 av 149).

 

Det vil da si at dersom de var ment å ha 142 passasjerer (37 tatt av, 105 kom med), hver passasjer har 1.5 kofferter (og her er jeg konservativ fordi det var jul... vi ser normalt 0.7 kofferter per passasjer i snitt, så det var sannsynligvis nærmere det halve i virkeligheten), så blir regnestykket slik:

 

142 x 89kg = 12638 kg

213 x 13kg = 2769 kg

Tot. payload=15407 kg

DOW er 41000kg

ZFW blir da 56407kg...

 

Det lemner rett under 7.6 tonn plass til fuel for de med lavest MTOW (64t), og 11.6tonn plass med fuel til de som tar max (68t). Igjen, max fuel kapasitet er 18.7 tonn (18728kg for å være presis).

 

Dog dro de med 105 passasjerer, og jeg leser rykter på nettet at ingen kofferter ble tatt med... hvis det stemmer, har de angivelig offloadet ca 6 tonn vekt hvis min antakelse om 1.5 koffert per passasjer er riktig, sannsynligvis færre, og derfor også mindre vekt. "10 tonn for mye" virker som oppspinn.

 

Da gikk de isåfall med ZFW på 50345kg og plass til 13.6 til 17.6 tonn fuel hvis MTOW (64t/68t) er begrensningen.

 

Birmingham har 2599m med rullebane, og jeg sliter med å se hvordan de skal få restriksjoner som rimer med vekt der... det var klarvær og plussgrader hele dagen der også, når dette skjedde.

 

...dog lurer jeg på om ikke 105 er maks antall passasjerer for problemer med en av dørene, men det må jeg sjekke når jeg er på jobb igjen, ettersom jeg ikke har en MEL tilgjengelig hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker så enkelt som at dersom man er 10 tonn for tung, må man jo av med 10 tonn... noe de tilsynelatende fikset med å ta av langt mindre (ca halvparten), hvis vi skal tro på skriveriene.

 

Det er noe som ikke stemmer...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat Kenneth: Skjønner ikke at folk ikke lærer. Er det så vanskelig å holde seg unna Easyjet og RyanAir?

 

 

Vel Kenneth, hva skal de lære mener du? Å slutte tenke økonomisk? Jeg vet da hva jeg får om jeg kjøper en lavpris billet. Og det er da heller ingen som tvinger meg. Desuten har jeg vel ikke sett noen kvalitativ undersøkelse som tilsier att Easyjet og RyanAir kundene er mindre fornøyde enn SAS kundene. Kansje det like gjerne er motsatt. Er prisen høy er lista tilsvarende lav for hbva du aksepterer for avik.

Jeg er nå av den meningen att kundene best velger hva slags tilbud vi skal ha og att selskapenes eiere vet best hva som bærer seg. Jeg er glad vi har det valget i dag Vi ahdde ikke det da du enda ikke var født serru ;)

 

 

 

 

Torbjørn, Kan det være økonomiske hensyn fra selskapet som er bakgrunnen der vekten for den fuelen for mye gjorde att turen ikke lønte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært vanskelig for å se at det noensinne vil lønne seg å gjøre slikt... jeg har troen på at det ligger noe helt annet bak, som ikke kommer frem i media.

 

Kanskje de fikk for mye fuel på under fuelingen, og at de ikke hadde fasiliteter til å defuele på Birmingham der og da? Hvis så skulle være tilfelle, stod det mellom offloading eller kansellering av turen i sin helhet? Aner ikke... men da tviler jeg på at crew'et ville brukt "gå av eller bli arrestert" som motivasjon. Jeg har også vanskelig å se for meg at de stod 30 minutter på rullebanen...

 

10 tonn "for mye fuel" er dog latterlig mye og helt uforståelig for meg, og de kunne tilsynelatende rette probleme med å redusere lasten med ca 6 tonn.

 

 

Det lukter vondt av hele historien... Man skal jo bare se en episode av Airline før man gir opp, men så galt som dette kan jeg umulig innbille meg at det var. Man kan si mangt om feks VG, men selv de står i skyggen av engelsk presse...

 

 

Hilsen Torbjørn

 

 

PS! Apropos læring... når skal folk lære seg å skrive easyJet (og Ryanair) riktig?

 

PPS! Har selv måtte gå av en SAS-maskin på grunn av overvekt... men skaden ble vel reparert av voucher'en jeg kunne kjøpe drikke for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel (Per), jeg misstenker at din type ikke er i flertall. Jeg tror at alt for mange kjøper billett til €1 hver vei, og tenker ikke over at denne reduksjonen i pris nødvendigvis fører til reduksjon en annen plass langs totallinja. Og plutselig en dag står de der og banner og sverter fordi Ryanair ikke behandlet dem i en gitt situasjon, slik BA ville ha gjort (merk, selskapsnavn er kun eksempler). At det finnes lavprisselskap og at folk kjøper billetter hos dem med full viten om hva de går til, har jeg null problemer med. Det at folk ikke er våkne nok til å skjønne at det er forskjell på loco og fullpris, det gjør meg bare sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Magnus, om folk har så lite innsikt i deres valg og handlinger burde de kansje ikke få lov til å "reise alene" i det hele tatt :grin:

 

Torbjørn, dette du sier om pressa er jeg helt på linje med deg i. Og norsk presse er kansje en smule mer laidback men ikke så veldig langt. DB syns jeg har kasta seg langt opp i jakkeermet til Europeisk presse slik sett. Pupper og kjendissladder selger som hakkamøkk ;) Og kan vi henge ut ett etablert selskap i en eller annan form er det like god knall som puppeglippen til Janet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vell alle en eller annen gang vært med på noe som har kommet i avisen, eller på tv. Og man merker da hvor ufattelig lite media bryr seg om fakta. For jeg ser vertfall selv at hver gang jeg har vært tilstede hvor det har skjedd noe som har kommet i medias søkelys, så er det feilinformasjon på feilinformasjon fra deres side. Kan godt hende de ikke hadde en dråpe med fuel for mye. Bare det høres fett ut i media, så er det bra for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...