Gå til innhold

ENMC_CTR / Sørreisa Viper


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

Ser det er to kontrollere som har brukt denne posisjonen noe mer enn en time. Meese og Jensen, hvordan fungerer denne posisjonen?

Alt jeg vet er igrunn at den er beregnet for militærtrafikk men der stopper også min kjennskap til posisjonen. Noen som kan fylle meg inn?

 

Er det service fra gnd til FL500? gir dere clearence for alle flyplasser piloten måtte ønske, hvordan foregår kordinering om underliggende atc er pålogget? F.eks ENBO_APP gir han clearence og dere får handoff på climb til cruise eller har dere kontrollen fra bakken og opp uansett når det er militært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENMC har i hovedsak ansvar for "danger areas" i Norge der de er aktivert. Altså når et felt er aktivert for øvelse så har ENMC kontroll over området og sivil luftfart skal holdes unna disse områdene av sivil ATC.

 

Feks en F16 ut fra bodø for BIRCH 6A, bodø app gir klarering osv og hander ikke flyet over til enmc før den er airborne og klar av annen trafikk.

 

Blir vel også litt feil å definere ENMC som "kontroll" da det er mer en taktisk frekvens om jeg ikke tar alt for feil.

 

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_5-1_en.pdf

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_5-3_en.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo felt som blir aktivert for øvelser og da oppholder flyet seg der somregel til det skal ned igjen. Flere felt kan være aktivert hvis man trenger et større området for øvelsen.

 

Er en possisjon som man gjerne logger på etter avtale med piloter som har tenkt å ut å fly i disse feltene, ikke en som en setter seg på å håper på trafikk - da kan du vente lenge :)

 

Sånn i praksis på VATSIM så har en vel pleid å la ENMC ha basic kontroll på ørlandet og bodø og frem til feltet som er aktivert (kun militær trafikk), så sant ikke sivil ATC i området er online. Man må også huske at sivil trafikk kan være på disse flyplassene og lurt å ta en prat med disse så ikke det blir konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Viper driver også med vektorering og altitude-assignments, for å f.eks avskjære "bogies" (Som jo må være med på leken!), komme sammen med tankere og annen militær trafikk, støtte opp under øvelser, og med å gi generell informasjon og "nødvendig" behandling av militær trafikk og aktivitet, i og utenfor TSA og AMC ("danger areas"). Med ATC online i områder der aktiviteten foregår utenfor TSA/AMC må selvfølgelig dette koordineres nøye, og i alle trafikkerte områder, samt alle TMA, CTR, TIA og TIZ er det unntaket at ATC/ATS ikke får flyene (Viper driver som sagt ikke med flyveleding iht vanlig navigering, bare til militære formål). I tomme deler av norske ATCC'er, særlig over havet (grensene våre til havs), men også ellers, er det normalt at Viper får ha flyene. Da er det også litt hipp som happ hvem som assisterer flyet/flyene med navigering i praksis, men per def. er det vel ATC som skal gjøre dette (nøkkelordet er koordinasjon).

 

Jeg har ikke holdt på med dette siden posisjonen var ganske fersk, og VNoAF fremdeles var i noenlunde aktivitet (begynner derfor å bli ganske rusten på denne posisjonen). Da hadde vi også folk fra både Russland og Storbritania som drev med flyving av russiske fly langs grensene ute i havet slik at VNoAF kunne trene på intercepting osv. Det var vel en stund også noe frem og tilbake om hva som var lov og ikke lov av slike ting, men utfallet husker jeg ikke noe av (Anders?). I følge Code of Conduct så kan man jo i allefall gjøre slikt så lenge alle er med på leken, og hva er vel vitsen med en posisjon som ENMC om det ikke skulle være lov?

 

Verdt å få med seg kan også være AIP's ENR 5.2, som er en tabell med beskrivelse av alle TSA og AMC her til lands, samt deres muligheter og restriksjoner (nyttig både for ENMC, ATC og mil-piloter): http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_5_2_en.pdf

 

Håper det var et snev av fornuft i dette forsøket på å belyse saken noe, selv om det er lenge, lenge siden jeg holdt på med dette aktivt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...