Gå til innhold

Sola ATC-stream


Sandro Stanojevic

Anbefalte innlegg

De fire pinnene rundt er ikke støtter, men antenne-elementer, akkurat som den på toppen ;) Det du bør bruke som 'støtte' er et rør du trer ledningen ned på. Da står antennen støtt og fint oppå røret ;)

- røret fester du på husmønet med patentbånd eller noe annet smart

 

Gardermoen Streamen er oppe forresten.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke å finne et rør ja. Har et spørsmål igjen så er jeg ferdig med å spør. Det jeg lurer på er der jeg skal feste de fire antenne-elementene. Kan jeg bare lodde dem på der eller må jeg finne sånne ting du fester dem på som du viste på den oppskriften i denne posten http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=585629&page=2 Even?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg anbefaler deg å lodde pga. vær og vind som vil korrodere i kontaktflatene. Du trenger ikke ha med loddeørene som beskrevet i tegningen. Kanskje du kan gjenge 'tråden' og feste den med muttere som nest beste løsning.

Når du er ferdig kan du gjerne male hele greia som ekstra beskyttelse. Eller dyppe den i 'hotglue' (limpistol) som du smelter i en blekkboks på komfyren. UV stråling fra sola vil spise opp limet ettter noen år, men da er det bare å renske opp og gjøre det på nytt ved behov (redusert mottaking).

Vær nøye med lengdene så får du en veldig god antenne som er avstemt til frekvensen du skal bruke.

Og husk at coax kabelen skal være 50ohm (type RG58 eller bedre. TV coax er 75ohm, og ikke like godt egnet til radiobruk.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ledningene slik:

SO-239_antenna.png

-bare at jeg bøyde de ned i hullene i stedenfor å bruke bolter. Så loddet jeg etterpå. Spørs om det funker med kobberrør da..

 

Du trenger ganske mye varme for at loddingen skal bli sittende, enten du bruker rør eller ledning, så du bør ha en kraftig loddebolt eller en gassflamme.

 

De kobberrørene der bør du nok bruke noen små bolter på. Klem den ene enden av røret flat og borr et hull, så trer du bolten gjennom hullet på røret og hullet på SO-239.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rør?

 

Å bruke rør som en leder fungerer nok dårlig. De ser også ekstremt tykke ut. Jeg vil tro at å bruke en skjermet kordel leder vil være det beste. kordel ledere har større styrke. De er også lett å bøye dem.

 

Fikk ikke med meg hvor langt dette strekket skulle være. tykke kobber rør er nok ikke tingen.

 

Selv bygd en slik antenne på 2m som er blitt montert opp på taket av hangaren. Det vil si 200 m i fra tårnet på Sola.

Setter opp stream over jul. Primært vil det bli 118.350 og 119.600 :)

 

Du burde kanskje prøvd deg på 120.650 eller 124.70 mtp på sendere rundt om. 118.350 står jo bare på Sola som kanskje er litt langt unna? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo prøvd kordel ledere, men vet du hvor jeg kan få tak i kobber ledninger som holder stive?

 

Lengden Skulle være ca 60cm ;)

 

Prøvde 120.650 med den lille antennen som følger med radioen, fikk inn noen fly som jeg hørte klart. Jeg bor på Randaberg, er ikke så langt fra Sola ca 1mil vil jeg tro.

 

Edit: Jeg prøvde å sette den ene kobber stangen i radioen der antennen skal, så fikk jeg inn ATIS'en på Sola men den var litt surring. Den satt ikke helt skikkelig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, rart at det ikke lager mer støy men ok, problemet er vel og få dem skikkelig lodda på ettersom at de var så tykke.

 

Hvorfor skal de være så stive? i værstefall tar du bare vanlige ledere og stripser fast på et staaaag eller lignende.

 

Om du er å spotter en dag så kan du si ifra. Har en del ligende både på skolen og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strips + slappe ledninger + staaaaag? Hvor skal du feste stagene? Hvorfor ikke bare kjøpe noen meter med stiv ledning? :P

 

Ellers så tror jeg egentlig enledede og tykke ledninger er bedre for antennebygging . Hvorfor vet jeg ikke.

 

Googlet litt, og her er noen løsninger andre folk har brukt:

3380705199_e6f4b71366.jpg

 

27104369.jpg

 

EDIT:

Det er altså snakk om innstallasjonsledninger som du får kjøpt med isolasjon rundt.

PR-kabel-4x1-5-1-5-OE-10-0mm-met_elby_lightbox.jpg

 

Ta av isolasjonen og du har noen fine antenneelementer. Jeg tror du får kjøpt det på clas ohlsson eller Maxbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte hvis Sandro ikke har råd til en stiv en :grin: hehe

 

Tror COAX kabel er best til antenne. I fly bruker vi COAX med kordel leder inni. Som jeg sa tidligere er det pga av den er letter å håndtere og tåler mer. Derfor er kordel bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...