Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Hello! Har med tiden søkt om S3 og gleder meg! Men som APP-kontroller må du være kjapp i replikken når det kommer til headinger! Noen som har noen tips om hvordan vektorere best mulig? Div. teknikker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Dette får du nok hjelp til av din mentor For å være mest mulig forberedt på teorien, kan du jo lese gjennom det VATUED Training Department har å si om saken: http://vateud.org/index.php?option=com_content&view=article&id=116&Itemid=180 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Takktakk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Mine små tips er å tenke masse på fart og høyde. Får du flyene ned i hastighet (og helst den samme farten, f.eks 210 knuter) er det atskillig lettere å holde kontrollen. Tenk langt fremover. Hvordan ser radarbildet ut om fem minutter? Hvor er flyene da? Hvordan ser det ut om to minutter? En viktig oppgave er derfor ikke nødvendigvis å se hvordan radaren ser ut her og nå, men hvordan den ser ut om to minutter - for det er da flyene kommer til å komme for nærme. Du skal altså se og løse konfliktene lenge før de i det hele tatt kan skje. Et annet tips er å ikke henge deg for mye opp i STAR og SID. Ta gjerne flyene av STAR og gi dem en kortere vektorering. Et prima eksempel er f.eks Gardermoen og fixene TOMRA og SOVIR. Av en eller annen grunn virker det som om mange tror at flyene MÅ passere disse punktene. Det er virkelig ikke nødvendig. Ta dem av STARen og vektorer dem inn på ILS noen mil før de kommer til disse punktene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Også få siste vectors inn mot ILS/APP på en heading som ikke er mer enn 30grader fra rwyhdg! dvs inn på 09 ENVA burde siste vectors hvor piloten klareres for ils være mellom 060deg og 120deg, sender du de "rett på" er det større sjanse for at piloten går igjennom ils`n! Ellers er jeg enig med Fosse sine tips om at du ikke må være for redd for å ta bort flyene fra star, men ta de heller kortere enn lengre selvfølgelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 En ideell vektorering leder flyene inn på final approach track med en 30 graders intercept, og lar flyet være level flight i 2nm før det treffer glideslopen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Mer for ENVA; dersom flyet nesten har fullført STAR er det ikke noe poeng å gi vektor til ILS i det hele tatt da STAR slutter der ILS begynner. Eks: fly som har passert AKIRI eller GIRDI på vei til 09 tjener minimalt på vektor, og bør heller få en enkel og grei "[descend altitude 3000ft], cleared ILS runway 09". Ellers som nevnt over; tenk fremover, se for deg hvordan skjermen vil se ut om 2 og 5 minutter (eller enda mer). Bruk hastigheten på flyene aktivt for å få den separasjonen du ønsker om nødvendig, men husk at forskjellige fly også har forskjellige begrensninger til både øvre og nedre hastighet. En Dash 8 4nm forut for en 747 kan vise seg å være mindre lurt... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Tusen takk allesammen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 GM369 er også mye brukt når de kjører 01 på Gardermoen. GM451 er jo også en fulltreffer når 19 er i bruk og trafikken tillater det. Tror ikke alle bruker "golf mike" punktene like mye, dessverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.