Gå til innhold

Vectors to ILS


Reidar Fredrik Frydenlund

Anbefalte innlegg

Mine små tips er å tenke masse på fart og høyde. Får du flyene ned i hastighet (og helst den samme farten, f.eks 210 knuter) er det atskillig lettere å holde kontrollen.

 

Tenk langt fremover. Hvordan ser radarbildet ut om fem minutter? Hvor er flyene da? Hvordan ser det ut om to minutter?

 

En viktig oppgave er derfor ikke nødvendigvis å se hvordan radaren ser ut her og nå, men hvordan den ser ut om to minutter - for det er da flyene kommer til å komme for nærme. Du skal altså se og løse konfliktene lenge før de i det hele tatt kan skje.

 

Et annet tips er å ikke henge deg for mye opp i STAR og SID. Ta gjerne flyene av STAR og gi dem en kortere vektorering. Et prima eksempel er f.eks Gardermoen og fixene TOMRA og SOVIR. Av en eller annen grunn virker det som om mange tror at flyene MÅ passere disse punktene. Det er virkelig ikke nødvendig. Ta dem av STARen og vektorer dem inn på ILS noen mil før de kommer til disse punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også få siste vectors inn mot ILS/APP på en heading som ikke er mer enn 30grader fra rwyhdg! dvs inn på 09 ENVA burde siste vectors hvor piloten klareres for ils være mellom 060deg og 120deg, sender du de "rett på" er det større sjanse for at piloten går igjennom ils`n! Ellers er jeg enig med Fosse sine tips om at du ikke må være for redd for å ta bort flyene fra star, men ta de heller kortere enn lengre selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer for ENVA; dersom flyet nesten har fullført STAR er det ikke noe poeng å gi vektor til ILS i det hele tatt da STAR slutter der ILS begynner. Eks: fly som har passert AKIRI eller GIRDI på vei til 09 tjener minimalt på vektor, og bør heller få en enkel og grei "[descend altitude 3000ft], cleared ILS runway 09".

 

Ellers som nevnt over; tenk fremover, se for deg hvordan skjermen vil se ut om 2 og 5 minutter (eller enda mer). Bruk hastigheten på flyene aktivt for å få den separasjonen du ønsker om nødvendig, men husk at forskjellige fly også har forskjellige begrensninger til både øvre og nedre hastighet. En Dash 8 4nm forut for en 747 kan vise seg å være mindre lurt... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...