Gå til innhold

Slik er det med M$!


Lars K. Rønes

Anbefalte innlegg

quote:

I am sorry but Microsoft has chosen to close the keyboard port to programming capability for game port devices in all of it's NT based operating systems, this includes Windows 2000 and XP (Home and Professional). They refer to this as a "security feature". This means there will be no possibility of programming the devices in Windows XP with Speed Keys as well as the impossibility to write new software to program the devices through the keyboard pass through. We have tried numerous work a rounds but the fact is we would have to edit the operating system in order to get this to work. USB is really the only connection medium that Microsoft has left open to the hard-core gamer set.

We will be coming out with just basic drivers for our game port controllers but they will not be programmable (unless you use a dual boot or separate computer and program them in another operating system and then use them in XP).

Forbaska shit! Har nettopp oppgradert fra Win98 til WinXP, og nå må jeg kjøpe ny stikke og throttle fordi at M$ fant ut at dette var "farlige" greier! Koster mye penger det! Skulle ha sendt regninga til M$!

 

Lars

 

[ 18.10.2002, 18:05: Endret av: Lars K. Rønes ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg nylig oppgradert til Me. Det er fremdeles tilgjengelig som studentlisens (også win95!). Jer har heller ingen CH joystick, men håper at dette kan likevel hjelpe dere med å bruke utstyret på XP:

Gameport’en er ganske begrenset. Den leser 4 akser og 4 knapper. Aksene er 100kOhm potensiometre og knappene er bare knapper som kortslutter kretser. Windows har ingen som helst anelse om hvilke joystick som er koblet på. Windows bare teller hvor mange akser som er aktive, dvs aksekretser som har motstand på 100k eller mindre. Joystick-driveren får sin input fra Windows og tolker den. Heldigvis finnes det bare få måtter å oversette gameport input til joystick input: 2 akser, 3 akser eller 4 akser. Det samme hvilke joystick du har, 1 av 3 drivere vil gi den støtte. Knappene vil muligens ikke fungere som ventet hvis du har mer enn 4 knapper. Driverne bruker 1 av 2 metoder for å jukse fram flere knapper:

1. Én av aksene tolkes som knapper. De ekstra knapper sender aksesignalet gjennom konstante motstandere av forskjellige verdier.

2. Kombinasjon av to knapper tolkes som tredje knapp.

 

Kort sagt, mangler du en driver fra leverandøren er det likevel meget sannsynlig at en annen driver vil tolke din joystick riktig. Hadde du en avansert driver som emulerer input fra tastaturet, den vil ikke fungere på XP.

Hvis du ikke finner en driver som støtter alle knappene i din joystick så kan du prøve en gamport – USB konverter. Jeg bruker en fra Clas Ohlson som emulerer 4 forskjellige drivere internt, og trenger ingen driver for å koble på.

 

Ilan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info!

 

Ch-products har gitt ut en gameport XP-driver, og alle akser fungerer (throttle, rudder, stick).

 

Problemet med "CH-gameport devices" er programmeringen av tilsammen ca 40 (grå) knapper/inputs som gjøres v/hjelp av software'n SpeedKeys (via keyboard kombinasjons input).

 

4 (røde) knapper er derimot standard-knapper som lar seg konfigurere, og det holder ikke for meg..

 

Ser ut så jeg må gi opp det prosjektet der ja

 

Gert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gert Gundersen:

Takker for info!

 

4 (røde) knapper er derimot standard-knapper som lar seg konfigurere, og det holder ikke for meg..

 

Ser ut så jeg må gi opp det prosjektet der ja

 

Gert

Du kan få 16 knapper uten tastaturet. Se hos CH hvor mange knapper driveren støtter.

 

Ilan

 

ilan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...