Gå til innhold

SAS 737 nu på Blu-Ray


Jan Mogren

Anbefalte innlegg

WTF??

 

Du får da 1080p fra vanlig DVD også, dette er ikke særegent for blueray

 

Eneste forskjellen på vanlig dvd og blueray er lagringsmengden og innhold av lyd og bilde codec

 

En Blueray inneholder bla. MPEG-4 AVC og SMPTE VC-1 codec samt Dolby TrueHD, DTS Digital Surround og DTS-HD

 

Noe annet særlig forskjell er det ikke.

 

Størrelsen derimot er langt mer synlig for blueray, hvor blueray har en kapasitet på 25GB (single-layer)og 50GB (dual-layer) kontra en dvd har 4.7GB (single-layer)8.5GB (dual-layer)

 

 

Men å konstatere at forskjellen mellom DVD og blueray er som nag og natt er rett og slett bare sprøyt fra ende til ende og er en påstand uten særlig fakta.

 

Men skal ha en god blueray spiller (altså mid-range price) for å oppnå en god kvalitet, dette igjen forutsetter at du har en særdeles god TV med støtte for 1920x/1080p. Har du ikke det, vil du trolig ikke se særlig forskjell på dvd og blueray, særlig med en god dvd spiller.

 

Og for å ikke snakke om en god gullkabel

 

 

Så ja, det blir litt enkelt å si at kvaliteten er som dag og natt mener nå jeg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Greit at du vil briefe med kunnskaper og sånn... Men:

Du kan helt sikkert få 1080 på dvd også, men med samme kvalitet får du mer tid på en blu-ray enn dvd. Ergo det går ann å sende ut en plate istedet for 3...

 

Ferdig med offtopic, syntest Nextjet ATP filmen er konge, må vel kanskje bestille denne også da, dåg på dvd plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Greit at du vil briefe med kunnskaper og sånn... Men:

Du kan helt sikkert få 1080 på dvd også, men med samme kvalitet får du mer tid på en blu-ray enn dvd. Ergo det går ann å sende ut en plate istedet for 3...

 

Greit at du vil klage, men dette blir smør på flesk Jan Tore :)

Du poengterer akkurat det samme som jeg sa..

 

Størrelsen derimot er langt mer synlig for blueray, hvor blueray har en kapasitet på 25GB (single-layer)og 50GB (dual-layer) kontra en dvd har 4.7GB (single-layer)8.5GB (dual-layer)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Tørnquist

PAL DVD har maks oppløsning på 576i og maks bitrate på 10,8 Mbps. Blu-ray har maks oppløsning på 1080p og maks bitrate på 54 Mbps. Det blir ganske meningsløst å hevde at det ikke er stor forskjell mellom DVD og BD.

 

For å få høyere kvalitet fra en DVD-plate må man bruke Blu-ray format (BD9), og dermed trenger man også en Blu-rayspiller for avspilling. Med filmer over 90 min vil gjennomsnittlig bitrate uansett falle under 10Mbps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Tom. Det å si at BluRay kontra ordinær dvd er som natt og dag, er å ta den litt langt. Hvis du studerer filmen nøye (med godt utstyr), er det nok mulig å se forskjell, men en blindtest kan være vanskelig. Kjører selv BluRay på PS3 og Philips 42'HDTV. Har en ganske standard HDMI-kabel mellom. Jeg har erfart at du skal sitte ganske nærme og studere små felt av bildet for å greie å skille mellom formatene. Tror at du må vesentlig opp i pris for å se noe særlig større forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...