Gå til innhold

Ooops! Motortrøbbel... Hva gjør jeg?


Christer Elde

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Du kan følge en tre-punkts regel som er fin i alle emergencys:

 

1. Maintain aircraft control

2. Analyze the situation and take proper action

3. Land as soon as practicable

 

Det viktigste er jo trossalt å fly flyet, og ikke glemme seg bort i noen sjekker. Du kan begynne med å etablere beste glidehastighet V l/d og titte etter eventuelle nødlandingsplasser. Vann er absolutt ikke å foretrekke. Det beste er et fint jorde eller en vei, men vann er bedre enn tett skog og fjellberg. Prøv også å lande mot vinden og i oppoverbakke (kan du ikke få begge deler er oppoverbakke å foretrekke). Skal du lande på et pløyd jorde så bør du prøve å lande langs furene. Du bør også titte etter eventuelle kraftlinjer etc.

Når du har gjort dette kan du begynne på sjekklistene (som nå plutselig kan være god å kunne utenat!!). Først kan du jo prøve å få liv i motoren din (eks. Engine failure in flight checklist). Hvis du ser at dette ikke hjelper kan du gå over på nødlandings-sjekkene (eks. emergency landing/forced landing)

 

Uansett hvor god eller dårlig tid du har så er det viktig at du har full flap og så lav hastighet som mulig under touch-down. 10 knop økning i hastighet utgjør utrolig mye i bevegelsesmengde og minsker din sjanse til å overleve betraktelig.

 

Hvis du har høyde nok bør du også prøve å legge opp "circuiten" din slik at du flyr over nødlandingsplassen i f.eks. 2000 fot (high-key) etterfulgt av en 270/360 graders continous-turn til final. På low-key bør du være i en 1000-1300 fot og en 700-900 på base.

 

NB. Ikke sett full flap før du er helt sikker på at du når fram og husk at flyet ikke glir fullt så langs som det gjør med motoren på tomgang.

 

Hvor lenge flyet kommer til å "flyte" kommer nok mye an på hvor hardt nedslaget ditt er og hvor mye luft du har i tankene dine ++. Uansett tror jeg at det er lurt å åpne døra rett før nedslag og komme seg ut fort som f.... "[smil]"

 

mvh

Øyvind

 

[ 14.10.2002, 16:35: Endret av: Oyvind Tangen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra skrevet av sistnevnte, vil bare legg til en liten "remark".

 

Et fly med fast stigning på propellen vil ikke gli fullt så langt med en motor som ikke går mot at den går på tomgang, mens på fly med constant speed er det motsatt. Når motoren kutter (og du ikke får den igang igjen med det samme) så drar du pitch kontroll helt tilbake, da minsker motstanden i propellen (den går mot maks pitch), du hører turtallet synker (og ser det på turtelleren) og kjenner at flyet går mye lettere i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...