Gå til innhold

"Dumme" spørsmål fra en som vil fly


John Martin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på å lese meg opp og flyr de forskjellige "lesson" flights i FSX.

 

Tenkte jeg ville lage en tråd der jeg kunne komme med mine dumme spørsmål underveis, så håper det går greit :)

 

Begynner å få inn en del i knotten, men er litt forskjellig som er litt uklart.

 

Kan vel begynne med:

Hvordan planlegge en VOR flight fra en flyplass til en annen?

Jeg vet hvordan jeg lager en flightplan, men er det noen enkel måte å finne ut hvordan grader jeg skal stille inn VOR på for å fly rett retning?

Må vel være noe lettere enn å sitte med gradskive klistret på skjermen? :crazy:

Greit at jeg ser hvor jeg skal fly, men finner ikke ut hvor jeg får info om VOR, kurs o.l. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! :)

 

Må prøve på det senere.. Nå har jeg brukt en god time på å prøve å perfeksjonere Flight Pattern.. Og må vel bare innrømme at jeg kan fortsatt bruke mange timer til.. :eek:

 

Nytt spørsmål;

Hvor mange fot pr min skal man gå ned når man holder på med en innflyvning? Jeg holder jo på som en sprettball for å prøve å tilfredsstille de lysene :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ønske deg velkommen til forumet. Sjømannen har landlov og er kansje smått døgnvill enda? ;)

Angående VOR navigering skulle jeg gjerne hjulpet deg men jeg trur det er andre som kan hjelpe deg mye bedre med akurat det du etterspør. Men fatt mot for er det ett sted du vil finne hjelp så er det her.

Litt seint på døgnet for de med mest kompetanse kansje men de våkner før eller seinere og helga er jo ikke før om noen timer.

 

dette med desent rate avhenger vel litt av flyplassens beligenhet og pereforien på bakken. Men sånn cirka 5-700 fot pr minutt er vel ikke så ille gæli,,,,round about.

 

Mvsh, Per.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

For ikke lenge siden bke det skrevet litt i et innlegg under "Pilotene svarer" som jeg tror har svar på det du lurer på: Pilotene svarer - Regne ut FPM

 

Hvor mange fot per minutt man trenger vil avhenge av hvor fort man flyr (Groundspeed (GS)) og hvor bratt innflyvningsvinkelen er. I FS er vel default 3°, dersom du ikke har feks NorwayAirports hvor de bli modifisert til det de faktisk er i virkeligheten... bruk feks AIP'en fra internettet til å finne ut hva de er.

 

Det blir en trigonometri-oppgave, men man kan bruke en del avrundinger og forenklinger slik at man får helt akseptable resultater av hoderegning. Ta en titt på innlegget, og meld tilbake dersom det er noe som ikke er å forstå... enten her, eller i den andre tråden.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...