Henning Henriksen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Heisann. Har sittet å lest en god del de siste dagene om Vatsim, og det å fly online. Jeg har foreløbig ikke begitt meg ut på dette, men det frister for mye til og la vær. Har lest opp og ned på Vatsim, vaccsca og forumet her for å være så godt forberedt jeg kan. Og nå nærmer første tur seg. Men jeg har noen konkrete spørsmål jeg sliter litt med og finne svar på, og håper på litt hjelp fra proffene her inne. 1. Jeg skal fly en kort tur, ENHD-ENFL. Jeg logger på Squaxbox, og ENZV TWR og ENZV APP f.eks er det eneste som vises på listen over ATC. Skal jeg da kontakte de noen gang, eller skal jeg bare tune rett til 122.800 og følge unicom reglene? 2. Jeg vet de fleste bruker det mest korrekte scenery tilgjengelig til flyplassene. Jeg derimot, har en litt tam maskin for tiden som sliter nok med selve fsx og online samtidig at addon scenery gjør at jeg får alt for dårlig frames. Så jeg bruker default. Betyr det at jeg skaper bare rot rundt på f.eks Gardermoen? Bør jeg helst holde meg litt unna? Jeg er usikker på hvor mye default egentlig ligner på virkeligheten med tanke på korrekt taxivei osv. Vil jo ikke taxe rundt på kryss og tvers av andres skjermer og ødelegge hele moroa. Så vist noen med rimelig god peiling har lyst og svare setter jeg veldig stor pris på det. Mvh HenningH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 God morgen Henning. Hvis du er forsatt våken, og har lyst. Kan jeg logge meg på Værnes,Så kan du få din første tur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 1. Som på alle andre flyplasser avhenger det av hvor mye de forskjellige posisjonene dekker. En god idé dersom du er usikker er å sende en privat meldig til posisjonen det gjelder og spørre. Ellers kan du ofte også finne relevant informasjon i AIP... (AIP Norge: http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html) 2. Du er ikke den eneste, fly i vei. Jeg for min del foretrekker addon-scenery, men så er jeg ennå på FS9... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Gardermoen default ligger et par hundre meter feil, så der blir det litt rart. Om du sjekker info på den nærmeste posisjonen, så ser du hva de dekker. Tower dekker stort sett bare tower på den flyplassen de sitter på, mens approach er den du bør kontakte dersom du står på en annen flyplass. Er ikke approach på, så kontakter du area control (Stavanger). Er ikke de på, så kan du forsøke Gud (Norway, men han er nesten like sjelden å se som the real thing). Om du ikke er helt sikker så kan du alltids bruke 122,8, ATC er så sugne på trafikk at dersom du er i et område de dekker, så får du en PM veldig fort. Bare husk å sende en flight plan, så vet resten av verden hva du driver på med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Har du prøvd å legge inn Airports of Norway av Andrew Thomsen? Tror ikke den skal være så ille på FPS. Da får du riktige koordinater på de flyplassene som er med i pakken. Her ser du hvilket område TWR (Sola CTR) og APP (Sola TMA) i Stavanger dekker. Er ikke ENZV TWR på dekker APP de områdene TWR ville hatt ansvar for. Du sier alikevel "Approach" når du kaller ham opp. http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_3-7_en.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 du forsøke Gud Fosse og Grønmyr CTR for en sammenligning! hehehe Måtte bare! og til Henrik, det er bare å prøve seg frem og ta contact med ATC der og da når du får beskjed om det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Og bare så det er klart: Sola APP dekker også Karmøy, da det er en CTR som ligger under TMA'et aPP er ansvarlig for. På VATSIM dekker ATC alltid ned til neste kontroller under seg (CTR til APP, CTR til TWR, APP til TWR, TWR til GND, etc) i sitt luftrom, evt ned til bakken. Så hvis f.eks Stavanger Control er på så dekker han alle kontrollerte flyplasser i ENSV-sektoren, og yter AFIS-tjeneste på AFIS-flyplassene, hvis ikke annen ATC er på. Eneste unntak som jeg kommer på i farten er Eurocontrol, som dekker fra FL245 og oppover. Velkommen til VATSIM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henning Henriksen Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 Takker for alle svar. Føler jeg er nærmere nå og tror jeg skal ta jomfruturen. La inn Airports of Norway som Even Rognlien skrev, og det flyter faktisk rimelig bra Så da kan jeg hvertfall fly rundt i Norge uten og taxe på plener og inni terminaler. Og det er jo en grei fordel. Så nå skal Vatsim testes, jeg gleder meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Lykke til Henning, og vi ATCene har som regel tid til å svare på spørsmål når vi er online, så bare send oss en privat melding Velkommen til Vatsim! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.