Gå til innhold

AP data i ES Flight plan setting dialog


Jens Leo Iversen

Anbefalte innlegg

Jeg mener jeg en gang så en liste med forklaringer på de kodene som brukes i 'AP data' feltet i Euroscope 'Fight (!) plan setting dialog'. Men jeg finner det bare ikke igjen. Akkurat nå er det f eks en som flyr med AP data = T/B738/F, og en annen med B737/E.

 

Bortsett fra flytypen: Hva betyr bokstavene i AP data og hvor finner jeg en oversikt over kodene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den linken Gunnar viser til er riktig med tanke på virkelig flygning, så er jeg ikke sikker på om den er like brukbar sammen med de kodene VATSIM bruker.

 

Om du ser på de to eksemplene du kom med selv:

 

T/B738/F

og

B738/E

 

Så ser du at dersom den virkelige koden var gjeldene så ville dette bety at det første flyet kun har ADF, noe som er svært usannsynlig for en 737, mens det andre har et utstyr som ikke er definert....

 

Jeg prøvde å finne hva kodene i VATSIM betyr, men hadde ikke hellet med meg når jeg søkte raskt desverre (kanskje noen andre kan hjelpe). Selv ser jeg aldri på suffixen eller prefixet i det hele tatt når jeg kontrollerer - tror det er endel rart ute og går der.

 

Mens man i virkeligheten har gått for en løsning som inneholder flere bokstaver i suffixet (eller equipment som det heter i ICAO FPL punkt 10) så har VATSIM lagt seg på at en bokstav definerer mer generelt hva slags navigasjonsmuligheter flyet har.

 

I virkeligheten vil man kanskje se f.eks C/SD som betyr at flyet har mode C transponder med standard utstyr (ADF, ILS, VOR og VHF), eller kanskje S/SGHWX som vil være et noe mer avansert fly.

 

På VATSIM betyr altså bokstavene noe annet og her er det kun én bokstav som definerer et gitt utstyr ombord, f.eks FMS med RNAV mulighet.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bittelitt mer Googling ser det ut til at VATSIM har lagt seg på FAA og ikke ICAO standard når det gjelder Suffix...

 

På bunnen av denne siden kan du lese den lista:

 

FAA Aircraft Equipment Suffix

 

T/B738/F

og

B738/E

 

Skulle dermed betyr at det første flyet har Flight Management System (FMS) with DME/DME position updating, mens fly nr to har Flight Management System (FMS) with DME/DME and IRU position updating. Så er jo spørsmålet om du som ATC synes det er så interessant...

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den wiki siden som Gunnar gir lenke til, står det først en del om ICAO-koder (som består av flere bokstaver), og under ICAO kodene kommer det info om "FAA Aircraft Equipment Codes For US Domestic Non-RNAV Flights". Disse kodene består av 1 bokstav, og jeg antar det er disse kodene Gunnar viser til.

/E = FMS with DME/DME and IRU position updating

/F = FMS with DME/DME position updating

 

Jeg ser det er litt forskjellig praksis på VATSIM når det gjelder disse kodene, og jeg spør mest av nysgjerrighet. Liker å vite hvordan tingene henger sammen :)

 

 

 

He he - så at du fant ut av det før jeg postet dette svaret :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordring:

 

Equipent suffix er en enkel og effektiv måte å opplyse om flyets navigasjonsmuligheter. Jeg håper både ATC og piloter blir flinkere til å bruke denne infoen for det den er verdt. Jeg flyr ofte VOR/DME only. Jeg ender da opp med å bruke mye tid på til å opplyse om "negative rnav" og få nye klareringer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...