Gå til innhold

To kjappe spørsmål


H O

Anbefalte innlegg

God dag godtfolk, jeg har et par saker jeg lurer på.

 

Her om dagen hadde jeg meg en flott tur fra Flesland til Vigra med MD-80'en min. Jeg var uten ATC hele turen, men da jeg svingte inn på final mot rwy 07 så jeg at Norway CTR logget på. Spørsmålet er da om jeg skal kontakte Norway uansett hvor nærme jeg er touchdown. I det tilfellet visste jeg at jeg var alene, og jeg hadde strengt tatt mer enn nok med å lande visuelt i et fly jeg fortsatt er lærling i, så jeg landet uten å kontakte ATC.

 

Finnes det klare regler for dette?

 

Spørsmål nr. 2, finnes det noe à la Flightaware for Europa? Jeg synes å huske det var noe lignende på Avinor sine sider en gang i tiden, der det var mulig å hente dagsferske flightplans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når du er på final er det ikke nødvendig å kontakte ATC før du har kommet ned på bakken. Dersom Norway CTR ville hatt kontakt med deg hadde personen bare sendt en "contact me"-melding. Men det er jo greit å kontakte Norway CTR når du har landet, da har man jo god tid igjen.

 

Her er i hvertfall flightplans for Norge 24 timer frem i tid.

 

Bare skrive inn dep/dest og kallesignal

 

https://www.ippc.no/ippc/narrowroutebriefingchoice.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Vroute er et must er jeg så sannelig enig i, jeg har lastet opp en del ruter der selv. Vataware bruker jeg gjerne der Vroute ikke har forslag, det kan også være nyttig. Flightaware er likevel suveren for de som flyr i statene av åpenbare grunner.

 

Takk for link, det var IPPC jeg lette etter!

 

Angående mitt første spørsmål, så var det en grei oppklaring. Det er en stund siden jeg sluttet å tolke "Please contact me on..." som en slags kritikk for at jeg ikke har gjort det før.

 

Jeg synes vel kanskje ikke det er vits å kontakte Norway etter landing på en folketom Vigra når jeg ikke skal ta turen videre, men det er det kanskje delte meninger om?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror väl lite på kanske, men är det ingen annan där behöver du nog inte kontakta honom. Faktum är att om du har landat så försvinner radarmålet och då märker ATC dig antagligen inte ens under intaxningen. Men det är dock bara min egen åsikt (som du säger finns det inga tydliga regler för hur man ska göra).

 

Contact me skickar vi massvis av hela tiden (framförallt om man sitter center), så det är ingen kritik utan det är vi som säger att "nu är du inne i eller snart inne i mitt luftrum", men contact me kan vi skicka genom ett kanpptryck så därför blir det ganska många såna på en kväll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...