Kenneth Sivertsen Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 [video:youtube] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Flott video.La merke til at det henger noe øverst på halefinnen. Hva er det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Det er disse test-sonder/sensorer man bruker under uttesting av nye fly, Einar. Er ikke sikker på om det brukes til kalibrering av instrumenter, eller beregning av performance-data, ol, men de henger visst bak der for å komme mest mulig unna luftstrøm påvirket av flyet. Andre kan sikkert forklare det mer i dybden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Tøff video. Det der så ut som var en RWY 20 landing,selv om vinden var fra venstre 140-160 grader,der man egentlig bør bruke RWY11.Sikkert opp mot 20 knop X wind dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Poenget med x-wind tests er jo å få utsatt maskinen for mest mulig crosswind... Keflavik er jo en av favorittene for slik testing, både for Airbus og Boeing. Sonden som slepes etter flyet er for å måle luftttrykket med minst mulig påvirkning av skrogets innflytelse på luftstrømmen. Data fra dette brukes sammen med andre målinger som feks GPS-data, for å finne frem til en "bias" (= forskjell) som brukes til å kalibrere instrumentene som skal brukes ombord slik at de blir mest mulig korrekt. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Okey,i ettertanke så tenkte jeg meg det.Er vel et viktig redskap for slike tester Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Sivertsen Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Mer info/film om X-wind test.......... [video:youtube] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ove Undheim Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Fine videoer :-) Noen som vet hvorfor det ikke er vinglets på dette flyet ? Trengs det ikke pga at vingen er såpass spiss, slik at det ikke er så mye luft som går fra undersiden til oversiden ? Mvh Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bergseng Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Noen som vet hvorfor det ikke er vinglets på dette flyet ? Det brukes ikke winglets på de nye Boeing flyene (med unntak av de minste), men noe som heter Raked Wingtips. Dette er en integrert del av tuppen på vingen som har en enda større bakovergående vinkel (Det som kalles "swept wing" på engelsk, fant ikke noe bedre norsk ord for det i farta) enn selve vingen. Dette skal ytterligere redusere drag og gi løft, slik at flyet blir enda mer fuel økonomisk enn de med winglets. 5,5% bedre mot 3,5% - 4,5% på dagens winglets i følge wikipedia. Siden størrelsen på vingen har noe å si, vil de minste Boeing flyene fortsatt ha winglets. Sikkert flere her som kan fortelle dette bedre og mer korrekt enn meg, men dette er det jeg vet om det nye vingedesignet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.