Gå til innhold

AIP kart...kor?


TOS

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Freddy Wilhelmsen:

Hvorfor gjøre det vanskelig ?

 

Abonnerer på AIP på CD-rom, veier lite, og jeg trenger ingen permer
"[stort
. Får AIP-SUP i papirformat enda da. ( en liten konv med 3-4 ark en gang i mnd)¨

 

Freddy

Kor får eg kjøpte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan jo svare på første del av spørsmålet:

 

AIP kjøper du hos NORSK AERO AS

 

Velger du CD-ROM, får du en ny (komplett) CD-ROM for hver utsendelse (ca. en gang i måneden.)

 

Den består av et enkelt menysystem (HTML som åpner i din browser), som henter frem Acrobat filer (PDF).

 

Merk at disse PDF'ene er av dårlig kvalitet (scanning av papirugaven i relativt lav oppløsning, bitmap), men er akkurat bra nok til å skrive ut i opprinnelig størrelse.

Kvaliteten kan m.a.o. ikke sammenlignes med f.eks. AIP for UK og Danmark (god teknisk kvalitet), som du finner på nettet!

 

JTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ingen vei utenom å abonnere på AIP'en. Tror jeg betalte 500 kroner for CD-utgaven. Da får jeg tilsendt regelmessige oppdateringer og skriver ut de aktuelle kart før hver flytur.

 

For simulatorbruk kan jeg ikke forstå at de endringene som gjøres er av vital betydning for realismen. Stort sett er det mindre revisjoner som går på åpningstider og tilgjengelige tjenester på flyplassene. Fra tid til annen gjøres det mindre endringer i nav-hjelpemidler osv., men ettersom en ikke har regelmessige oppdateringer i den databasen som ligger i flysimulatoren, ser jeg ikke helt poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy,

 

Hvis du er "seriøs"(?) simmer, laster du ned navdata her. (Gratis registrering).

Her er oppdaterte navdata for FS Navigator, 767PIC, etc. etc. (AIRAC's som innholder oppdaterte fix'er, airways etc.)

Der finnes også en stadig voksende database av SID/STAR for f.eks. 767PIC

Da er oppdaterte kart nesten en nødvendighet :-)

(de er jo også greie å ha om du flyr "real life":-)

 

JTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig, men da jeg fulgte linken, havnet jeg tilbake på flightsim.no sine kartsider som jeg selv henviste til litt lenger oppe.

 

Jeg er nok ikke lenger noen seriøs simmer. Har kanskje hatt to landingsrunder på PC siden jeg begynte å fly "på orntli'". Men før den tid var det nok simulatorene som ble viet oppmerksomhet. Jfr. tidligere diskusjoner om forskjellen mellom simulator og "orntli'" fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...