TOS Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Kvar kan eg kjøpe AIP kart for Noreg? Og kor mange kart er det dersom eg tek papirutgåva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Kor mange ark det er er eg ikke sikker på, men det er ganske mange kilo. Eg har klart å presse de inn i to store permer, men det fleste bruker fire permer, og det er sikkert mye mer praktisk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Øverland Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Det er snakk om nærmere 10 kilo pairer som er trykt på begge sider. (min pakke veide 12kg med 5 plastpermer). I tilleg forandrer antll ark det er snakk om ettersom oppdateringer kommer ogdet av og til blir lagt til og tatt vekk ark. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freddy Wilhelmsen Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Hvorfor gjøre det vanskelig ? Abonnerer på AIP på CD-rom, veier lite, og jeg trenger ingen permer . Får AIP-SUP i papirformat enda da. ( en liten konv med 3-4 ark en gang i mnd)¨ Freddy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 quote: Opprinnelig postet av Freddy Wilhelmsen: Hvorfor gjøre det vanskelig ? Abonnerer på AIP på CD-rom, veier lite, og jeg trenger ingen permer . Får AIP-SUP i papirformat enda da. ( en liten konv med 3-4 ark en gang i mnd)¨ Freddy Kor får eg kjøpte det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Thore Solem Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Vel, jeg kan jo svare på første del av spørsmålet: AIP kjøper du hos NORSK AERO AS Velger du CD-ROM, får du en ny (komplett) CD-ROM for hver utsendelse (ca. en gang i måneden.) Den består av et enkelt menysystem (HTML som åpner i din browser), som henter frem Acrobat filer (PDF). Merk at disse PDF'ene er av dårlig kvalitet (scanning av papirugaven i relativt lav oppløsning, bitmap), men er akkurat bra nok til å skrive ut i opprinnelig størrelse. Kvaliteten kan m.a.o. ikke sammenlignes med f.eks. AIP for UK og Danmark (god teknisk kvalitet), som du finner på nettet! JTS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Takakr for info. Etter litt oversyn på min konto ser eg at pga av kjøp av 70 brenencd'ar, CFS3 og 1 stykk smart key så har eg neppe råd til AIP nå. Men ein fin julepresang er det jo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Westby Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Går ut fra at kartene kun skal benyttes til simulering. I så fall er det ingen grunn til å gå over bekken etter vann. Mye av kartmaterialet er jo her: http://www.flightsim.no/file/Kart/Kart_fra_AIP-Norge/ selv om mange av disse sikkert kan være gått ut på dato. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Thore Solem Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Roy, Mulig jeg misforstod hva du mente, men: De AIP kartene nevnt over (som kjøpes papir/CD), er de OFFISIELLE kartene brukt for "real life" luftfarten i Norge! JTS [ 25.09.2002, 22:47: Endret av: Jan-Thore Solem ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Ja, men det Roy mener er at kartene er gått ut på dato for lenge siden. Og flyr du online så er det ganske lurt/viktig å ha oppdaterte kart, spesielt SID/STAR-kartene bør være av nyeste sort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Westby Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Da er det vel ingen vei utenom å abonnere på AIP'en. Tror jeg betalte 500 kroner for CD-utgaven. Da får jeg tilsendt regelmessige oppdateringer og skriver ut de aktuelle kart før hver flytur. For simulatorbruk kan jeg ikke forstå at de endringene som gjøres er av vital betydning for realismen. Stort sett er det mindre revisjoner som går på åpningstider og tilgjengelige tjenester på flyplassene. Fra tid til annen gjøres det mindre endringer i nav-hjelpemidler osv., men ettersom en ikke har regelmessige oppdateringer i den databasen som ligger i flysimulatoren, ser jeg ikke helt poenget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Thore Solem Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Roy, Hvis du er "seriøs"(?) simmer, laster du ned navdata her. (Gratis registrering). Her er oppdaterte navdata for FS Navigator, 767PIC, etc. etc. (AIRAC's som innholder oppdaterte fix'er, airways etc.) Der finnes også en stadig voksende database av SID/STAR for f.eks. 767PIC Da er oppdaterte kart nesten en nødvendighet :-) (de er jo også greie å ha om du flyr "real life":-) JTS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Westby Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Pussig, men da jeg fulgte linken, havnet jeg tilbake på flightsim.no sine kartsider som jeg selv henviste til litt lenger oppe. Jeg er nok ikke lenger noen seriøs simmer. Har kanskje hatt to landingsrunder på PC siden jeg begynte å fly "på orntli'". Men før den tid var det nok simulatorene som ble viet oppmerksomhet. Jfr. tidligere diskusjoner om forskjellen mellom simulator og "orntli'" fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Torstein: prøver og sende deg mail, men det går ikke, kanskje du mailer meg og gir meg din adresse ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.