Premium Medlem Vidar Eggen Skrevet 16. august 2010 Premium Medlem Skrevet 16. august 2010 Det har vært en del diskusjoner om flyselskapenes 'kultur' når det gjelder vedlikehold. Denne artikkelen er insteressant lesing i denne forbindelse. Siter
Geert Rolf Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Well, well, either no-one drinks coffee at Kaffekroken, or any bad news about SAS is ignored. If SAS gets black-listed in Europe, lots of you will not make it to the FSWeekend!! Did they really mess up with maintenance?? Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 http://politiken.dk/indland/article1036627.ece Flaps kunne visstnok falle av under flight på Q400. Siter
Premium Medlem Vidar Eggen Skrevet 18. august 2010 Forfatter Premium Medlem Skrevet 18. august 2010 Problemet med faktaopplysninger er at de tar livet av mulighet for "synsing" som ellers pleier å holde fart i debattene her. :grin: Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Det stormer litt rundt SAS nå virker det som: Fra NRK.no: Slakter flysikkerheten i SAS Transportministeren i Danmark truer med å politianmelde SAS. – Det er usannsynlig, sier selskapet. Riksrevisjonen i Danmark har gransket SAS. Funnene er langt fra betryggende for selskapets stadig færre passasjerer. Ifølge den danske avisen Jyllandsposten slår rapporten fra riksrevisjonen fast at SAS siden 2006 ha ignorert 10.000 påbud og sendt fly på vingene som egentlig burde vært sendt til ettersyn. – Feil i våre it-systemer har skylden for de ureglementerte flyvninger, sier SAS-direktør Flemming Jensen til den danske avisen Berlingske Tidene. Det er langt fra godt nok for den danske transportminister Hans Christian Schmidt. Les mer her: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7255657 Siter
Ole Helberg Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Hørte jeg ikke noen her inne synes litt rund NAK og at de ikke ville fly et selskap med dårlige rutiner på vedlikehold osv. Hva er unnskyldningen denne gangen for SAS. Dårlig IT system....... Pøhhh Siter
Tor Strengehagen Skrevet 21. august 2010 Skrevet 21. august 2010 Så var det pressen igjen da. Vanskelig å holde seg til fakta. Det var ca 5 pr år overskridelser av 11- 12 tusen pålegg ikke det som pressen skriver. ”Ledelsen tager overskridelserne meget alvorligt. Det er meget beklageligt, at vi i nogle tilfælde ikke har levet op til vores egne meget høje krav. Ansvaret ligger hos SAS. Samtidig er det vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på flysikkerheden. Ved kontrol af de AD noter, hvor tidsfristen var overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som AD noten bad os om at undersøge, ” siger Senior Vice President, Flemming Jensen. En AD (Airworthiness Directive) note er et direktiv fra myndigheder eller fabrikanter til flyselskaberne om at inspicere bestemte dele af flyet indenfor en given dato. Hvis AD-noten ikke bliver udført inden fristen udløber, er flyet formelt set ikke luftdygtigt. SAS udfører 11-12.000 inspektioner om året som følge af AD noter. Ca. 5 gange om året fra 2006 til 2009 har vi ikke overholdt de krævede tidsfrister. Det er uacceptabelt og lever ikke op til vores egne krav. Arbejdet med flysikkerheden har – og har altid haft - første prioritet i SAS. Det er vores kerneværdi nr. 1. Vores sikkerhedskrav er ekstremt høje. Ud over de krav, som producenter og myndigheder stiller til SAS, pålægger vi os selv en række yderligere krav. Samtidig er det myndighedernes ret og pligt at grounde et fly, hvis der er tvivl om sikkerheden. Myndighederne har tillid til SAS og SAS’ flysikkerhed. Ikke ét eneste SAS-fly er blevet sat på jorden. SAS har selv ansvaret for at sikre, at vi til enhver tid lever op til reglerne for flyvesikkerhed. Vi gennemtjekker konstant vores sikkerhedsprocedurer og arbejdsinstruktioner. Og det er netop i forbindelse med vores egenkontrol, at vi har konstateret at tidsfristen var udløbet på 20 af de såkaldte AD-noter i perioden 2006-2009. Dette har SAS selv rapporteret til myndighederne. Rigsrevisor er tilfreds med, at SAS ser på overskridelserne med stor alvor, og at SAS har taget en række initiativer for at imødegå overskridelser. ”SAS arbejder hele tiden på forbedre sit vedligeholdelsesarbejde, og vi har en meget høj standard. SAS har skærpet rutinerne for at kvalitetssikre inspektionerne, gennemgået alle procedurer endnu en gang for eventuelt at fange uklarheder, forbedret IT-systemerne, trænet personalet yderligere og forenklet og effektiviseret organisationen,” siger Flemming Jensen. SAS har lagt alle kort på bordet i denne sag. Det er SAS selv, der i samtlige tilfælde har konstateret overskridelserne og rapporteret dem til myndighederne. Der kan i de kommende dage være en række historier i medierne, hvor SAS kan blive kritiseret for de nævnte overskridelser. Det er vigtigt at holde sig til fakta og undgå spekulationer og teoretiske spørgsmål. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.